printlogo


کد خبر: 145565تاریخ: 1394/6/25 00:00
آثار توافق و شیب ملایم به پاستور رسید
بلاتکلیفی ۵ هزار سهامدار در ریاست‌جمهوری

مهدی جابری:  کار از حذف یارانه‌بگیران گذشته است؛ پروژه شیب نیز از مردم عبور کرده و به مرحله خودزنی و جاهای باریک‌تر در دل دولت رسیده است! حالا پیدا کردن یک بطری «آب خوردن» یا یک بسته پنیر «غنی‌شده» در فروشگاه تعاونی نهاد ریاست‌جمهوری حتی با توافق‌های پنهانی، خیالی، احتمالی و محرمانه غیرممکن به نظر می‌رسد. آری! حدود 5 هزار سهامدار در نهاد ریاست‌جمهوری بلاتکلیف هستند. به گزارش «وطن امروز»، ۴۵ روز از اعلام خبر توافق اولیه هسته‌ای در 23 تیرماه امسال توسط رئیس‌جمهور گذشته بود که اطلاعیه‌ای روی فروشگاه تعاونی نهاد ریاست‌جمهوری در پاستور نصب شد: «تا ۴۵ روز تعطیل می‌شود!»  شرکت تعاونی نهاد ریاست‌جمهوری بیش از 5 هزار سهامدار از میان کارکنان این نهاد و ارگان‌های دیگر دارد و از جمله شاخص‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت‌هایی که به این تعاونی موجودیت می‌بخشد، فروشگاه بزرگ آن است؛ فروشگاهی به ادعای برخی سهامداران هرچند در آستانه تعطیلی موقت قرار دارد اما آنها نگران از اخبار پشت‌پرده‌ای هستند که از نظر کیفیت تفاوت چندانی با واقعیت‌های پشت‌‌پرده توافق هسته‌ای ندارد! واقعیت این است که هزاران سهامداران تعاونی نهاد ریاست‌جمهوری، از ابهامات و اخبار ضد و نقیضی که درباره سرمایه‌های خود در این تعاونی می‌شوند گلایه‌مند هستند.
 بیم و هراس در قلب تدبیر و امید!
خبرنگار «وطن امروز»، به پاستور می‌رود؛ جایی که این روزها مرکز صدور و تبلیغ شعار «تدبیر و امید» است. در فروشگاه تعاونی نهاد ریاست‌جمهوری با تعدادی از حاضران و سهامداران به گفت‌وگو می‌نشینیم و البته تمام این افراد نسبت به آینده تعاونی و سرمایه‌های خود دچار بیم‌وهراس هستند. یکی از سهامداران در این‌باره می‌گوید: «چند وقت است که اینجا اطلاعیه نصب کرده‌اند که فروشگاه تعاونی به مدت
45 روز برای انبارگردانی تعطیل می‌شود اما این مدت برای عملیات انبارگردانی غیرمنطقی است و تقریبا همه ما می‌دانیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد»! وی می‌افزاید: «مدیران فروشگاه تعاونی اظهارات ضدونقیضی درباره آینده اینجا دارند و ما تکلیف خودمان را نمی‌دانیم». یک سهامدار دیگر می‌گوید: «من از کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری نیستم اما اینجا سهامدارم. وقتی از مدیران فروشگاه می‌پرسم که تکلیف ما چیست می‌گویند تعاونی سر جایش باقی می‌ماند و فقط فروشگاه ممکن است تعطیل شود. حالا سوال من این است که مگر تعاونی نهاد به جز فروشگاه، چیز دیگری هم دارد؟ تمام موجودیت این تعاونی با همین فروشگاه است و اگر تعطیل شود چیزی برای ابراز وجود تعاونی باقی نمی‌ماند». یکی از کارمندان نهاد ریاست‌جمهوری نیز به خبرنگار ما اظهار می‌دارد: «تعدادی از ما برای مدیران نهاد از جمله حراست نامه‌ نوشته‌ایم و خواستار بررسی موضوع و نیز عدم تعطیلی فروشگاه تعاونی شده‌ایم. امیدواریم که دولت تدبیر و امید، این شعار زیبا را در قبال سهامداران و پرسنل مجموعه خود به کار بگیرد». گفتنی است مطابق بررسی ما، هم‌اکنون اجناس خوراکی و فاسد شدنی به ارزش تقریبی 20 میلیارد ریال در این فروشگاه وجود دارد و این رقم منهای ارزش لوازم خانگی است.
 شیب رفاه به کارکنان نهاد رسید
گفت‌وگوی ما با کارکنان نهاد به «جاهای باریک‌تر» هم می‌رسد و آنها از شیب و وضعیت شیب در مجموعه خود سخن می‌گویند و نگرانی و اعتراض خود را از کم و کمتر شدن خدمات رفاهی که قبلا وجود داشته است، اعلام می‌کنند. یکی از پرسنل نهاد ریاست جمهوری می‌گوید: «سال‌های قبل امکانات معمولی در مجموعه‌های رفاهی متعلق به نهاد وجود داشت و وقتی مراجعه می‌کردیم هرچند کارمند معمولی بودیم اما احترام ما حفظ می‌شد ولی الان حتی مایع دستشویی هم به سختی در آنها پیدا می‌شود». یکی دیگر از کارکنان نهاد می‌گوید: «برخی پیشنهاد می‌کنند که خودتان را بازخرید کنید و بروید! آخر ما کجا برویم. فرض کنید در بهترین شرایط با بیشترین سابقه کار بازخرید بشویم و 20 یا 30 یا
40 میلیون تومان بگیریم و برویم. با این پول چه کار می‌توانیم بکنیم؟ حتی نمی‌شود با آن خانه‌ای را رهن کرد چه رسد به خرید خانه!»
 فاصله طبقاتی در پاستور
یک کارگر که به صورت شرکتی در نهاد ریاست‌جمهوری شاغل است، دل پردردی دارد. او می‌گوید: «سال‌های قبل تفاوتی بین مدیر و کارمند وجود نداشت. همچنین بین کارمندان قراردادی، رسمی و شرکتی هم تبعیض نبود اما چند وقت است که یک شرکت پیمانکاری با نام «پ- سبز» ایجاد کرده‌اند که در ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری قرار دارد. تمام نیروهای خدماتی زیر نظر این شرکت هستند اما این شرکت فقط حقوق پرسنل را می‌دهد و مثل سابق مزایایی که کارمندان رسمی و قراردادی دریافت می‌کنند به این افراد ارائه نمی‌شود». وی توضیح بیشتری می‌‌دهد: «مثلا سال‌ها قبل هزینه تحصیل فرزندان، هدیه ازدواج، هدیه تولد فرزند و از این چیزها به تمام کارگران و کارمندان پرداخت می‌شد و تفاوتی نداشت که این افراد رسمی باشند یا قراردادی یا شرکتی؛ همه ما احساس برقراری مساوات و عدالت داشتیم. هرچه رسمی‌ها و قراردادی‌ها می‌گرفتند ما کارگرها یا نیروهای شرکتی نیز دریافت می‌کردیم اما چند وقتی است که ما از آن مزایا و امور رفاهی محروم شده‌ایم. حالا تفاوت زیادی بین ما و دیگران هست».
  مانور برندهای خارجی در فروشگاه نهاد
گذشته از ضرورت تعیین تکلیف سهامداران و اطمینان و امید بخشیدن به آنان برای ادامه حیات فروشگاه تعاونی و وضعیت سهام و دارایی آنها اما نکته عجیب و قابل تامل در فروشگاه نهاد ریاست‌جمهوری مانور اجناس خارجی است. این در حالی است که انتظار می‌رود دولتمردان و مجموعه‌های مرتبط با آنان بیشترین تلاش و توان خود را برای حمایت واقعی و عملی از تولیدات ملی به کار گیرند.


Page Generated in 0/0056 sec