printlogo


کد خبر: 145611تاریخ: 1394/6/26 00:00
پرداخت یارانه نقدی به آخر ماه رسید
تأخیر‌های یارانه‌ای؛ بازی با اعصاب مردم

گروه اقتصادی: تاخیرهای مکرر پرداخت یارانه نقدی موجب شده صدای شایعات پایان دوران یارانه یا کاهش یارانه نقدی بلندتر از قبل شنیده شود. به گزارش «وطن‌امروز»، از آنجایی که دولت یازدهم در زمینه اطلاع‌رسانی تصمیمات کلان علاقه‌ای به شفاف‌سازی ندارد و همواره بعد از اجرای تصمیمات مبادرت به اطلاع‌رسانی می‌کند، شایعات بسیاری درباره یارانه نقدی به وجود آمده است.
ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تاخیرهای واریز یارانه نقدی گفت: قرار نیست پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت تا همیشه ادامه داشته باشد و به نظر می‌رسد به روزهای پایانی خود نزدیک شده است با این حال براساس قانون دولت مختار است زمان پرداخت یارانه نقدی را به صلاحدید خود مشخص کند. وی در تشریح دلایل تاخیر‌های مکرر در پرداخت یارانه نقدی گفت: تاخیرهای پیش آمده در پرداخت یارانه نقدی موضوع خاص و عملی خلاف قانون نیست، زیرا در قانون هدفمندی یارانه هیچ مدت زمان مشخصی برای پرداخت یارانه مطرح نشده است.
با این وجود نوبخت اعلام کرد در بودجه
95 موضوع یارانه نقدی گنجانده خواهد شد و بحث حذف یارانه نقدی مطرح نیست. البته عملکرد دولت در تاخیرهای زیاد پرداخت یارانه نقدی موجب شده برخی‌ها از طرح دولت برای ندادن یک تا 2 ماه از یارانه نقدی سخن بگویند. در این‌باره علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأخیر دولت برای پرداخت یارانه‌ها را راهکاری برای پرداخت نشدن یارانه ماه‌های آینده در سال جاری دانسته است. خسروی با اشاره به تأخیر در پرداخت یارانه تیرماه خاطرنشان کرده است دولت با کمبود منابع مالی روبه‌رو است، به این ترتیب می‌خواهد با تأخیر در پرداخت یارانه‌ها بتواند تا پایان امسال، یارانه یک یا 2 ماه را پرداخت نکرده و کمبود منابع را جبران کند! اگر این گفته خسروی صحت داشته باشد انتظار می‌رود دولت در این زمینه اطلاع‌رسانی کند تا مردم به خاطر یارانه نقدی سرگردان نشوند. البته سخن چند هفته قبل طیب‌نیا، وزیر اقتصاد درباره شب پرداخت یارانه و مصیبت‌عظما دانستن آن موجی از اعتراض را در پی داشت و دولت عملا نشان داد پرداخت یارانه را به‌زور انجام می‌دهد و رغبتی برای پرداخت یارانه نقدی ندارد. همین بی‌رغبتی موجب شده یارانه نقدی که روزگاری بیستم هر ماه پرداخت می‌شد الان به بیست‌ونهم ماه رسیده و اگر تاخیر یک ماهه پرداخت یارانه نقدی رقم بخورد نباید تعجب کرد، چراکه این دولت اصلا برنامه‌ای برای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی ندارد و باید منتظر تقدیر و عملکرد ماهانه آن بود. این در حالی است که دولت در بودجه سال 94 نیز 48 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت وجه نقد در نظر گرفته است. پنجاه‌وسومین مرحله یارانه نقدی مربوط به تیرماه سال جاری ساعت 24 روز پنجشنبه مورخ
25 تیرماه سال جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد. یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی بیست‌ویکم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شد که یارانه نقدی تیرماه نیز همچون ماه‌های گذشته با تاخیر 4 روزه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و این ماه نیز با تاخیر یک هفته‌ای واریز خواهد شد.  یارانه نقدی ابتدا در هفته اول هر ماه پرداخت می‌شد اما بعد‌ها به 15 و سپس به بیستم هر ماه منتقل شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم پرداخت یارانه نقدی نامنظم‌تر از قبل انجام شد تا اینکه به بیست‌وهفتم هر ماه رسیده است. چنین وضعیتی همزمان با برنامه حذف یارانه نقدی افراد رخ داده و می‌توان عدم هماهنگی و اجرای لرزان حذف یارانه نقدی افراد را یکی از علل چنین تاخیرهایی دانست. دولت در سال جاری طبق تکلیف قانون، فرآیند حذف یارانه پردرآمدها را با سرعت بیشتری کلید زده است که ممکن است، اقدام دولت برای حذف شمار بیشتری از اسامی پردرآمدها از فهرست یارانه‌بگیران، واریز یارانه نقدی را با تاخیر مواجه کرده باشد. طبق قانون بودجه سال 94، دولت باید در سال جاری یارانه نقدی 6 میلیون نفر از پردرآمدها را حذف کند که بنابر گفته رسمی مسؤولان، این رقم تا اردیبهشت‌ماه امسال به 300 هزار نفر رسیده بود ولی قرار شد این رقم از خردادماه که آیین‌نامه اجرایی تبصره 20 قانون بودجه هم مصوب شده، سرعت بگیرد. یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی چندی‌پیش اعلام کرده بود روند تاخیر در پرداخت یارانه نقدی نشان می‌دهد که دولت قصد دارد برای جبران کسری بودجه، یارانه‌ نقدی یک تا 2 ماه را در سال 94 ندهد.
دولت با اعصاب مردم بازی نکند
دولت در 2 سال اخیر با ابهام‌زایی یارانه نقدی مردم را سرگردان کرده و خیلی‌ها به این عملکرد دولت انتقاد کرده‌اند. یکی از کارشناسان درباره عملکرد یارانه‌ای دولت گفته که نباید مسؤولان بر سر پرداخت یارانه بر مردم منت بگذارند.  محمدباقر صدری، اقتصاددان اصلاح‌طلب در این‌باره گفت: واقعیت این اســت که دولت به آشکاری و شفافیت، نیت‌های خود را بیان نمی‌کند. متأســفانه در شــرایطی که دلار به 3 هزار و 500 تومان رســیده و روند صعودی را برای رسیدن به 4 هــزار تومان طی می‌کنــد، ارزش یارانه هر ایرانی حدود 1/15  دلار خواهد بود. هنوز هم معلوم نشــده که آن همه درآمد افســانه‌ای نفت چطور و کجا هزینه شده آن وقت برای پرداخت یارانه ناچیز به مردم مدام با اعصاب آنها بازی می‌کنند. به گزارش نسیم، این استاد دانشگاه افزود: دولت روحانی ته‌مانده همه دولت‌هاســت و پیرمردانی را در دولت خود بر ســرکار گذاشــته که در یک موضوع مثل هدفمندی یارانه هرروز یک حرف به زبان می‌آورند این در حالی اســت که همه به خوبی می‌دانند که دولت از چه مســائلی در آینده واهمه دارد.  صدری در پایان گفت: حالا که با همه این اوصاف دولت روحانی و وزرای او نتوانسته‌اند برای جبران کسری‌های خود در قضیه هدفمندی یارانه‌ها فکری کنند، بهتر اســت گروهی از کارشناســان غیردولتی و مســتقل با حضور نمایندگان مردم مأمور شــوند تا در عرض 3 ماه موضوع ادامه یارانه‌ها را به این شکل و شمایل حل و فصل کنند تا دیگر سخنگوی دولت هم با اعلام آنکه هدفمندی یارانه را ادامه می‌دهیم، بر سر مردم منت نگذارد و مردم را با اظهارات متناقض هرروزه خود، گیج نکند.
 

داشتن خودرو و خانه ملاک قطع یارانه‌ نیست
قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برقراری یارانه کارگران ایرانی شاغل در خارج خبر داد و گفت: داشتن خودرو و خانه به تنهایی ملاک قطع یارانه نیست. ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ملاک‌هایی همچون مسکن و خودرو برای حذف یارانه‌ها اظهار کرد: وزارت کار هنوز وارد این حوزه‌ها نشده اما در مجموع تحت عنوان وسع، میزان قدرت هزینه‌کرد را با معیارهای تحت اختیار اندازه‌گیری می‌کند. وی ادامه داد: برای حذف یارانه‌ها یک معیار مطرح نیست و تلاقی چند معیار مدنظر است، ما سبکی از زندگی را برای افراد تعریف کرده‌ایم و بر مبنای آن عمل می‌کنیم. به گفته فیروزآبادی تعداد کسانی که در ایران ملک دارند بالاست لذا داشتن خانه به تنهایی نمی‌تواند به حذف یارانه کسی منجر شود. قائم‌مقام وزیر کار درباره داشتن خودرو به عنوان ملاک حذف یارانه که برخی مردم نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بودند نیز گفت: افرادی که در ایران ماشین دارند تعدادشان بالاست مثلا پرایددارهای کشور چند میلیون نفر هستند که با خانوارهایشان بیش از 10 میلیون نفر می‌شوند بنابراین اگر بخواهیم خودرو را ملاک عمل قرار بدهیم باید همه را حذف کنیم که طبعا منطقی نیست. فیروزآبادی همچنین از برقراری یارانه کارگران شاغل در خارج کشور
خبر داد و گفت: بخشی از ایرانیان خارج، کارگران شاغل در کشورهای دیگر بودند که خانواده‌هایشان ساکن ایران هستند و خودشان در خارج کشور شاغلند ولی از لحاظ سطح زندگی در حدی نبودند که از یارانه محرومشان کنیم لذا یارانه این عده را مجدد برقرار کردیم.


Page Generated in 0/0057 sec