printlogo


کد خبر: 145624تاریخ: 1394/6/26 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد
40 جسد غیر قابل شناسایی در سردخانه‌های سعودی

گروه اجتماعی: ۴۰ کیسه حاوی بدن‌های متلاشی‌شده حجاج در سردخانه‌های سعودی تاکنون شناسایی نشده است. به گزارش «وطن امروز»، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت آخرین آمار هموطنان جان باخته در حادثه مسجدالحرام را 11 نفر و تعداد مجروحان را 32 نفر اعلام کرد و افزود: زائر مفقودی نیز در میان کاروان‌های کشورمان وجود ندارد. وی گفت: از مجروحان فقط 3 نفر بستری هستند و بقیه به کاروان‌های خود بازگشته‌اند. اوحدی بیان داشت: اگر این 3 نفر تا روزهای آینده بهبود نیابند برای هر یک‌ پزشک و آمبولانسی به منظور حضورشان در عرفات در نظر گرفته می‌شود. رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در حادثه سقوط جرثقیل بیش از 170 نفر از زائران خانه خدا جان خود را از دست داده‌اند و همچنان 40 کیسه حاوی بدن‌های متلاشی شده حجاج در سردخانه‌های سعودی وجود دارد که تاکنون شناسایی نشده‌اند. به گفته اوحدی امسال یک میلیون و
300 هزار زائر به مکه مشرف شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با 60 هزار زائر پس از اندونزی، هند و پاکستان رتبه چهارم را در تعداد زائر دارد. وی افزود: با هماهنگی سازمان حج و زیارت و سرکنسولگری کشورمان در عربستان وکیلی برای پیگیری حادثه مشخص شده است و پزشکان هلال احمر و سازمان حج و زیارت گزارش جامعی را برای ارائه به مراجع قضایی آماده کرده‌اند. رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: حکومت سعودی اعلام کرده است به همه مصدومان و خانواده‌های جان باختگان مبالغی به عنوان غرامت پرداخت می‌کند و سال آینده نیز 2 نفر از خانواده‌های کشته‌شدگان می‌توانند به حج مشرف شوند.
غرامت ۸۰۰ میلیونی برای جان باختگان مکه
همچنین بنا به گفته معاون امور حج سازمان حج و زیارت رژیم سعودی برای هر جان‌باخته و نقص‌عضو در حادثه مسجدالحرام، یک میلیون ریال سعودی معادل ۷۹۸ میلیون تومان با ارز دولتی و ۹۲۰ میلیون تومان با ارز بازار، غرامت می‌پردازد.
حمید محمدی، معاون امور حج سازمان حج و زیارت از پرداخت غرامت به جان‌باختگان و مجروحان مسجدالحرام توسط رژیم سعودی خبر داد و گفت: مقرر شد دولت سعودی به خانواده جان‌باختگان این حادثه ناگوار مبلغ یک میلیون ریال سعودی غرامت بدهد.
معاون امور حج سازمان حج و زیارت تصریح کرد: همچنین قرار شد رژیم سعودی به هر زائری که در این حادثه دچار نقص‌عضو شده نیز یک میلیون ریال سعودی و هر مجروحی که در بیمارستان‌های مکه دارای پرونده باشد 500 هزار ریال سعودی غرامت بپردازد. براساس این گزارش، هم‌اکنون هر یک ریال عربستان سعودی با نرخ دولتی 7 هزار و
980 ریال ایران است.
بنابراین بابت هر جان‌باخته و نقص‌عضوی در حادثه مسجدالحرام 7 میلیارد و
980 میلیون ریال و هر مجروح پرونده‌دار ایرانی 3 میلیارد و990 میلیون ریال غرامت پرداخت می‌شود. معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت ۳ مجروح باقیمانده از حادثه مکه یادآور شد:‌ ۲ تن از بیماران تا آخر هفته ترخیص می‌شوند و بیمار مشکوک به مرگ مغزی هم که تحت جراحی قرار گرفت در حال حاضر هوشیار است.
محمدی با بیان اینکه در حال حاضر
3 مجروح در بیمارستان مکه داریم که
2 نفر از آنها تا پایان هفته مرخص می‌شوند، اظهار داشت: یک نفر دیگر مشکوک به ضربه مغزی بود که عمل جراحی انجام داد و در حال حاضر هوشیار است.


Page Generated in 0/0077 sec