printlogo


کد خبر: 145641تاریخ: 1394/6/26 00:00
اختلاف نظر جدی در هیأت‌مدیره پرسپولیس درباره انتخاب مدیرعامل
تغییرات در راه است

باربد بهراد:  در صورتی که 6 هفته از آغاز لیگ برتر پانزدهم می‌گذرد هنوز پرسپولیس مدیرعامل ندارد و دلیل اصلی این بلاتکلیفی دو‌دستگی‌ای است که در هیأت‌مدیره این تیم به وجود آمده است. اعضای هیأت‌مدیره پرسپولیس طبق قانون می‌توانند از بین خودشان یا از بیرون، یک نفر را به عنوان مدیرعامل انتخاب کنند اما مخالفت طاهری باعث شده که جلسات هفتگی این هیأت‌مدیره همه بدون نتیجه به پایان برسد. از همان روز نخست که نصرالله سجادی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در اردوی تیم‌ملی شمشیربازی، به صورت ناگهانی خطاب به خبرنگاران حاضر در جمع، نام اعضای هیأت‌مدیره 2 تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس را رسانه‌ای کرد، همه می‌دانستند مدیرعامل مدنظر وزارتخانه، علی‌اکبر طاهری دوست نزدیک وزیر ورزش است اما به خاطر بعضی مسائل از جمله دو‌شغله بودن طاهری این سمت به وی اعطا نشد. البته همه اختیارات یک مدیرعامل به صورت تمام و کمال به وی تفویض شده است و از این رو او در اتاق مدیریت باشگاه، پشت میز مدیرعامل می‌نشیند. اما در چند جلسه آخر هیأت‌مدیره پرسپولیس بر سر انتخاب مدیرعامل بحث‌هایی به وجود آمده است. بعضی از اعضا در آخرین نشست خود که روز شنبه برگزار شد عنوان کردند ما طبق قانون می‌توانیم یک نفر از بین خودمان را به عنوان مدیرعامل معرفی کنیم و این دیگر احتیاج به کسب اجازه از وزیر ورزش ندارد! اما علی‌اکبر طاهری که عملا قدرت مدیرعامل را دارد پس از شنیدن این صحبت‌ها مدعی شد ما همه از سوی وزارت ورزش انتخاب شدیم و درست نیست بدون اجازه آنها کاری را انجام دهیم! همین صحبت‌های طاهری باعث به وجود آمدن دو‌دستگی در هیأت‌مدیره شد. عده‌ای با وجود اینکه حضورشان صرفا به خاطر انتخاب سلیقه‌ای وزارت ورزش بوده حالا به صحبت‌های طاهری معترض هستند و می‌گویند درست نیست برای هرکاری پای وزارتخانه را وسط بکشیم. به اعتقاد این عده اگر آنها عرضه انتخاب مدیرعامل را نداشته باشند پس چگونه هیأت مدیره‌ای هستند؟ اما پس از بحث‌های فراوان که عمده آن مربوط به مشکلات باشگاه و نداشتن اسپانسر و بی‌پولی بود سرانجام طرفین به یک جمع‌بندی رسیدند؛ هر یک از اعضای هیأت‌مدیره که بتواند با یک اسپانسر بزرگ، خوب و متمول قرارداد ببندد به صورت خودکار از سوی این اسپانسر به عنوان مدیرعامل انتخاب خواهد شد. از آنجایی که علی‌اکبر طاهری خیالش جمع است هیچ یک از همکاران او نمی‌توانند این کار را انجام دهند (که اگر می‌توانستند در طول این 3 ماه حتما این کار را می‌کردند) با این طرح موافقت کرد. از این روی اعضای هیأت‌مدیره به تکاپو افتادند تا به هر قیمتی شده، خودشان با اسپانسر جدید با توافق برسند چرا که هم‌اینک اسپانسری که عباس انصاری‌فرد آن را به وزارت ورزش معرفی کرده اگر بر مسند کار بنشیند نیمی از اعضای هیأت‌مدیره باید از پرسپولیس جدا شوند و قطعا طاهری به عنوان دوست وزیر و رئیس سابق او، از اختیارات قبلی برخوردار نخواهد بود. باید دید سرانجام وزارت ورزش با اسپانسری که مدیرعامل سابق پرسپولیس آن را معرفی کرده، موافقت می‌کنند یا همچنان ترجیح می‌دهند این هیأت‌مدیره بر سر کار باقی بماند. آنچه مشخص است با این وضعیت بی‌پولی و عدم تحرک مناسب هیأت‌مدیره بعید به نظر می‌رسد این افراد همچنان در پرسپولیس باقی بمانند.
طاهری از پرسپولیس می‌رود؟
یکی از مهم‌ترین علل بروز حواشی در باشگاه پرسپولیس از نگاه کارشناسان به عدم ثبات مدیریتی در پرسپولیس بازمی‌گردد؛ مساله‌ای که سال قبل با حضور
5 مدیر در طول یک فصل به اوج خود رسید. عمر فعالیت برخی در فصل قبل در این باشگاه به بیشتر از یک ماه هم تجاوز نکرد تا بتوان بدون هیچ اما و اگری پرسپولیس را یکی از کم‌ثبات‌ترین باشگاه‌ها در حوزه مدیریتی نامید. مساله‌ای که بدون شک می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی پرسپولیس بوده است. مدتی است که زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد تغییرات دوباره در عرصه مدیریتی این باشگاه به گوش می‌رسد تا پیش‌بینی شود زمان مدیریت علی‌اکبر طاهری سرپرست فعلی پرسپولیس نیز رو به پایان است. حدود 3 ماه پیش یعنی اواخر خرداد‌ماه بود که هیأت‌مدیره فعلی باشگاه حکم ماموریت علی‌اکبر طاهری را به عنوان سرپرست در باشگاه پرسپولیس تایید کرد تا این عضو نزدیک به وزارت ورزش سرپرستی یکی از پرمشکل‌ترین باشگاه‌های ایران را بر عهده بگیرد. با توجه به اینکه طبق قانون زمان این حکم 3 ماه است تا یک روز دیگر (۲۷ شهریورماه جاری) حکم هیأت‌مدیره به طاهری به صورت رسمی به پایان می‌رسد و به نظر می‌رسد باید منتظر تغییرات دوباره در حوزه مدیریتی پرسپولیس بود. بررسی‌ها در این‌باره از این حکایت دارد که در جلسات اخیر هیأت‌مدیره که در حضور طاهری برگزار شده و قرار بر این بوده که این مساله رسانه‌ای نشود، اعضای هیأت انتقاداتی را بر سر عدم توفیق وی در زمینه جذب اسپانسر اعلام کرده‌اند و شاید علت اصلی  این مساله که رأی اعتماد دوباره آنها به ادامه فعالیت طاهری در پرسپولیس داده نشده، همین موضوع باشد. در این راستا شنیده‌ایم ادامه همکاری طاهری با باشگاه پرسپولیس خیلی دور از انتظار است و اگر ظرف روزهای آتی شنیدید قرار است بزودی فرد دیگری در باشگاه پشت‌ میز او بنشیند، نباید چندان تعجب کنید! طبق قانون در 2 دوره 3 ماهه امکان حضور سرپرست در باشگاه وجود دارد اما هنوز رأی اعتماد دوباره اعضای هیأت‌مدیره برای طاهری صادر نشده که البته در این‌باره برخی گمانه‌زنی‌ها از این حکایت دارد که اعضای هیأت‌مدیره پرسپولیس در جلسات اخیرشان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که صندلی سرپرستی را برای حضور مدیرعامل رسمی آماده کنند و از گزینه‌های مورد تایید وزارت فردی را خارج از مجموعه خود برای این سمت پیشنهاد و معرفی کنند. در هرحال همه شواهد و قرائن موجود حاکی از پایان ماموریت طاهری در پرسپولیس است، مگر اینکه برخی اتفاقات خارج از باشگاه پرسپولیس رأی به ادامه این همکاری این بار درقالب مدیرعامل بدهد، مساله‌ای که البته خیلی دور از انتظار و بعید به نظر می‌رسد.
پرسپولیسی‌ها غافلگیر شدند
یکی از راهکارهایی که مورد نظر پرسپولیسی‌ها بود تا بخشی از مشکلات مالی خود را با آن حل کنند، دریافت طلب این باشگاه از کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا و همین‌طور نمایندگان این تیم در جام جهانی در برزیل بود که قرار بود طی سفر علی‌اکبر طاهری سرپرست فعلی باشگاه پرسپولیس به مقر AFC در مالزی دریافت شود اما پرسپولیسی‌ها در این مسیر هم با مشکلات و بدشانسی‌هایی روبه‌رو شده‌اند. در شرایطی که اعلام شده بود طلب پرسپولیسی‌ها  از کنفدراسیون فوتبال آسیا مبلغی معادل  ۴۰۰ هزار دلار است ولی شنیده‌های ما از این حکایت دارد که از این پول قرار است تنها چیزی در حدود ۲۳۰ هزار دلار از  ۴۰۰ هزار دلار اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس تعلق گیرد. در این رابطه شنیده‌ایم پرسپولیسی‌ها باید مبلغ
۱۷۰ هزار دلار بابت جریمه‌های خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا بپردازند. جرایمی که در نوع خود جالب توجه و تا حدودی عجیب است. گفته می‌شود این جرایم به‌دلیل تغییرات پی‌درپی اسپانسرینگ روی پیراهن پرسپولیس در بازی‌های آسیایی  این تیم است. ضمن اینکه درصد دیگری از این جریمه‌ها به علت پرتاب اشیا و در برخی بازی‌ها پرتاب مواد محترقه توسط هواداران در چند بازی خانگی این تیم بوده است  که  توسط ناظران AFC گزارش شده و در نهایت منجر  به اعمال جریمه برای پرسپولیسی‌ها شده است تا بدین ترتیب پرسپولیس به جای ۴۰۰ هزار دلار از این طلب تنها سهم ۲۳۰ هزار دلاری را از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کند.


Page Generated in 0/0048 sec