printlogo


کد خبر: 145666تاریخ: 1394/6/28 00:00
صهیونیست‌ها قدس را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند
هشدار گروه‌های مقاومت

گروه بین‌الملل:  وحشت از فراخوان مقاومت فلسطین از مسلمانان جهان برای پاسداشت مسجدالاقصی سراسر اشغالگران اسرائیلی را فرا گرفته است و نشانه آن تبدیل کردن بیت‌المقدس در روز جمعه موعد این فراخوان به یک پادگان بود.  در ششمین روز متوالی اهانت صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی صبح دیروز، نظامیان رژیم صهیونیستی در حمایت از شهرک‌نشینانی که وارد این مکان مقدس شده بودند با فلسطینی‌های نگهبان مسجدالاقصی درگیر شدند و آنها را زخمی کردند. این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای که بامداد دیروز منتشر شد، خواستار خویشتنداری طرفین درگیر در مسجدالاقصی شده است. شورای امنیت در این بیانیه ورود غیرقانونی صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران فلسطینی را که طی آن صدها نفر زخمی شدند محکوم نکرد. در این بیانیه که به امضای 15 عضو دائم شورای امنیت رسیده است، درباره تشدید درگیری‌ها در قدس اشغالی ابراز نگرانی شده و همچنین از طرفین خواستار خویشتنداری و پرهیز از اقدامات تحریک‌آمیز و پایبندی به موضوع تاریخی مسجدالاقصی از لحاظ رفتاری و گفتاری است. همزمان رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند 5 هزار نظامی صهیونیست، جمعه در مناطق مختلف قدس اشغالی  از جمله محوطه مسجدالاقصی برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی مستقر شدند. سازمان‌های فلسطینی با صدور فراخوانی، جمعه (دیروز) را روز یاری مسجدالاقصی نامگذاری کردند و فلسطینی‌ها برای ممانعت از جنایات اسرائیل، دیروز را در مسجدالاقصی جمع شدند و تظاهرات کردند. همچنین رژیم صهیونیستی دیروز تدابیر شدیدی را به مرحله اجرا درآورد و از ورود مردان پایین‌تر از سن 50 سال و زنان پایین‌تر از 45 سال به درون مسجدالاقصی جلوگیری کرد. نیروهای رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان از چند روز گذشته به بهانه نزدیکی اعیاد سال نوی یهودی به مسجدالاقصی یورش برده و با نمازگزاران درگیر شده‌اند. با افزایش موج تنش‌ها در اطراف مسجدالاقصی، برخی کشورهای عربی و غربی یورش شهرک‌نشینان را محکوم کردند. یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی به شکل کنونی از چند سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده و رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ اقدامی را برای توقف تنش‌ها اتخاذ نکرده و در قبال این اقدامات سکوت کرده است. این در حالی است که خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد انتفاضه در حال آغاز شدن است، زیرا ملت فلسطین در مقابل اقدامات اشغالگران صهیونیست در تقسیم، تخریب و یهودی‌سازی قدس ساکت نمی‌نشینند. البطش با اشاره به اینکه ممکن است مقاومت در پاسخ به اقدامات اسرائیل دست به عملیات شهادت‌طلبانه در کرانه باختری و غزه بزند، رژیم صهیونیستی را مسؤول پیامدهای ادامه یهودی‌سازی و تقسیم قدس دانست.
خطیب مسجدالاقصی علیه تشکیلات خودگردان
در همین حال شیخ عکرمه صبری با اشاره به سستی و ضعف موضع تشکیلات خودگردان و اتحادیه عرب در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی تاکید کرد این مواضع ضعیف هرگز مانع تجاوزات صهیونیست‌ها نخواهد شد. این در حالی است که برخی رهبران جنبش فتح طی روزهای گذشته مدعی شده بودند این جنبش و تشکیلات خودگردان از تحصن‌کنندگان در مسجدالاقصی حمایت و دفاع می‌کند اما عناصر سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان روز چهارشنبه با حمله به تظاهرکنندگان در شهر جنین که در حمایت از مسجد مبارک الاقصی و محکومیت تجاوزات دشمن صهیونیستی تظاهرات می‌کردند، اقدام به تیراندازی کردند که این اقدام آنها باعث زخمی شدن 3 فلسطینی و انتقال آنها به بیمارستان شد. در واکنش به این دوگانگی خطیب مسجدالاقصی تشکیلات خودگردان را ملامت کرد که چرا تنها تجاوزات رژیم اشغالگر علیه قدس را محکوم کرده و خواستار حمایت بین‌المللی و مراجعه به سازمان ملل می‌شود در حالی که این تشکیلات نباید به سازمان ملل دل ببندد و باید به خود متکی بوده و به وظایف خود در خصوص حمایت از مسجدالاقصی عمل کند. شیخ صبری افزود: «واکنش‌های تشکیلات خودگردان سست و ضعیف است و اگر یک موضع متحد و قوی عربی و فلسطینی وجود داشت این تجاوزات صهیونیست‌ها نیز متوقف می‌شد. او همچنین موضع اعراب در قبال تجاوز به قبله نخست مسلمین را «ضعیف» و غیرعملی دانست زیرا این اتحادیه تنها به محکوم کردن و درخواست مراجعه به شورای امنیت اکتفا می‌کند بنابراین گروه‌های فلسطینی باید برای متوقف کردن این تجاوزات دست به اقدامی بزنند زیرا جای هیچ‌گونه سکوت نیست.  همچنین حماس- جنبش مقاومت اسلامی- نیز اعلام کرد اظهارات رهبران جنبش فتح و مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین درباره حمایت از تحصن‌کنندگان در مسجدالاقصی به هیچ‌وجه صحت ندارد و با رفتار تشکیلات رام‌الله در زمینه همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی و سرکوب راهپیمایی‌های مردمی در کرانه باختری در حمایت از تحصن‌کنندگان در این مسجد مغایرت دارد. سامی ابوزهری، سخنگوی حماس تاکید کرد در مرحله کنونی دیگر جایی برای مواضع یک بام و دو هوا وجود ندارد. حماس از جنبش فتح خواست با بازنگری در گزینه‌های پیش‌روی خود، به همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی پایان دهد. این جنبش همچنین خواستار مداخله طرف‌های عربی و اسلامی و اعمال فشار علیه تشکیلات رام‌الله برای توقف همکاری‌های امنیتی شد.

رد قطعنامه ضد صهیونیستی در آژانس اتمی
تلاش کشورهای عربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحت فشار گذاشتن رژیم صهیونیستی برای پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، روز پنجشنبه با رای منفی آمریکا و برخی قدرت‌های دیگر شکست خورد. در این رای‌گیری ۶۱ کشور رای منفی ۴۳ کشور رای مثبت و ۳۳ کشور رای ممتنع دادند. این موضوع یک اطمینان‌بخشی برای اسرائیل است که می‌تواند بار دیگر به حمایت‌های آمریکا و دیگر هم‌پیمانان بین‌المللی‌ خود که بر سر توافق هسته‌ای با ایران کمرنگ شده بود، اعتماد کند. مصر بارها با طرح چنین پیشنهاداتی خواستار بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رآکتور هسته‌ای دیمون در اسرائیل شده است اما دفتر بنیامین نتانیاهو در حالی رد شدن قطعنامه پیشنهادی مصر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را طی یک بیانیه سیاسی احمقانه «پیروزی دیپلماتیک بزرگ اسرائیل در صحنه بین‌المللی» نامیده است که تل‌آویو بارها مدعی و معترض تخلف دیگر کشورها از NPT  شده است.
 


Page Generated in 0/0058 sec