printlogo


کد خبر: 145675تاریخ: 1394/6/28 00:00
چه کسانی از نخریدن کالاهای داخلی سود می‌برند؟
واردکنندگان گرانی کالاهای ایرانی را القا می‌کنند

گروه اقتصادی: وعده مسؤولان درباره بهبود اوضاع اقتصادی بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای موجب شد جامعه منتظر شنیدن خبرهای خوب اقتصادی باشد اما به مرور زمان لحن دولتی‌ها تغییر کرد و آنها اعلام کردند با اجرای برجام قرار نیست یک‌شبه اوضاع اقتصادی درست شود. انتظارات مردم از توافق هسته‌ای که خود مسؤولان نیز در به وجود آمدن آن نقش پررنگی داشتند موجب شده خیلی‌ها با رویای ارزانی به برنامه‌ریزی اقتصادی بپردازند غافل از اینکه دولتی‌ها اعتقاد دارند «همین‌که چیزی گران نشود یعنی ارزان شده است!» از طرفی رکود که چند سال است اقتصاد را در بر گرفته، تشدید شده و همه منتظر روزهای خوب اقتصادی هستند. در این بین برخی‌ با سوءاستفاده از فضای موجود درصدد سودجویی هستند. به‌عنوان مثال برخی کمپین‌ها با مطالبات درست مانند افزایش کیفیت خودروها به کمپین‌هایی به نخریدن خودروی داخلی تبدیل شده در حالی که بسیاری از خودروهای چینی نیز فاقد کیفیت هستند یا بسیاری از مطالبات موجب شده تولیدات لوازم خانگی که در برخی حوزه‌های آن ایران حرف اول را می‌زند، تحریم شود. همه این حرکت‌ها به نفع یک گروه خاص است و واردکنندگان بیشترین سود را از منحرف شدن مطالبات برحق مردم می‌برند. به عبارت بهتر عدم خرید کالای داخلی و زیان تولیدکنندگان داخلی تقاضای کالای خارجی و به دنبال آن سود بیشتر واردکنندگان را در پی خواهد داشت. برخی تولیدکنندگان از یک طرف از حمایت دولت برخوردار نیستند و از طرف دیگر تحت فشار واردکنندگان قرار دارند و قطعا با ادامه این وضع مشکلات تولید بیش از پیش خواهد شد. حبیب‌الله انصاری، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این باره اعتقاد دارد واردکنندگان گرانی لوازم خانگی ایرانی را القا می‌کنند. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه انتظار مردم برای کاهش قیمت لوازم خانگی کاذب و تحت تاثیر تبلیغات افراد سودجوست، گفت: مگر قیمت لوازم خانگی ایرانی در حال حاضر گران است؟ حبیب‌الله انصاری با بیان اینکه ارزان شدن کالا با بسیاری از مولفه‌ها درگیر است، اظهار داشت: هیچگاه از لحاظ علمی و اقتصادی نمی‌توانیم بگوییم با برداشته شدن تحریم‌ها، پول به جیب مردم خواهد رفت یا زمینه بلافاصله برای کاهش قیمت کالاها فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه قیمت کالا با عوامل تولید نسبت مستقیم دارد، ادامه داد: زمانی که قیمت مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی و سایر موارد موثر در تولید افزایش پیدا می‌کند، قیمت کالا نیز براساس مجموعه‌ای از همین مولفه‌ها حساب می‌شود. وی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه انتظار مردم برای کاهش قیمت انتظاری کاذب است، تصریح کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر این موضوع، تبلیغاتی است که توسط افرادی سودجو که رویکردشان بیشتر به واردات است، انجام می‌شود که باید جلوی این تبلیغات گرفته شود. انصاری با بیان اینکه در فضای مجازی نمی‌گویند کالای خارجی نخرید، گفت: با کمال تاسف در این فضاها گفته می‌شود کالای ایرانی نخرید تا ارزان شود اما پرسش اینجاست مگر کالای ایرانی در حال حاضر
گران است؟
به نفع دولت است نه تولیدکننده
محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی نیز با بیان اینکه هزینه حامل‌های انرژی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده، قیمت ارز و دیگر موارد تاثیر‌گذار بر تولید افزایش داشته است، اظهار کرد: در این شرایط چرا مردم باید این تحلیل را داشته باشند که کاهش قیمت داشته باشیم؟
وی با بیان اینکه قیمت ارز مبادله‌ای نزدیک به 3000 تومان شده است، ادامه داد: امیدی به کاهش قیمت ارز نیست و اصولا کسی هم نباید انتظار داشته باشد در این شرایط دولت قیمت ارز را کاهش دهد. رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به ایجاد برخی کمپین‌ها برای نخریدن کالای داخلی اظهار کرد: اصولا نخریدن‌ها باعث افزایش قیمت می‌شود، چراکه هزینه صنعت را بالا برده و تولید‌کننده هزینه‌ای را که نتوانسته سرشکن کند در آینده در قیمت کالا سرشکن خواهد کرد. دیانی با بیان اینکه هیچ مکانیزمی برای کاهش قیمت‌ها نداریم، گفت: حتی صنایع پتروشیمی و دیگر صنایعی که مواد مورد نیاز صنایع بالا‌دستی را تامین می‌کنند قیمت‌هایشان را براساس نرخ ارز حساب می‌کنند.
وی افزود: بحث تحریم‌ها در سال‌های گذشته خود را در قالب افزایش نرخ ارز نشان داد و با توجه به اینکه نرخ ارز کاهش پیدا نکرده است نمی‌توان انتظار داشت با لغو تحریم‌ها، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند. رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه چرا در سال‌های گذشته همه افزایش قیمت‌ها از سوی تولید‌کنندگان به زلف تحریم گره زده شد؟ گفت: در زمان تحریم‌ هزینه مبادلات ارزی بالاتر می‌رفت و اگر امروز با لغو تحریم‌ها این هزینه کاهش پیدا کرده، در اصل به نفع دولت و بانک مرکزی است تا تولید‌کننده.
تولید همچنان در رکود
عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران به تشریح دلایل رشد منفی تولیدات صنعتی در ماه‌های ابتدایی امسال پرداخت و اظهار امیدواری کرد بخشی از مطالبات تولیدکنندگان صنعتی در نیمه دوم سال از سوی دولت پرداخت شود. رضا پدیدار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مهم‌ترین دلیل رشد منفی تولیدات صنعتی در ماه‌های ابتدایی امسال شرایط رکود و عدم تزریق منابع مالی به پروژه‌های صنعتی است.
وی افزود: به‌عنوان نمونه در صنعت نفت و حوزه انرژی در حال حاضر سفارش‌های وزارت نفت برای تکمیل پروژه‌های نفتی کاهش پیدا کرده است، به همین دلیل روند تولید تجهیزات نفتی کند شده و تعداد افرادی که عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هستند در 3 ماه اخیر نسبت به 3 ماه اول امسال کاهش پیدا کرده است و در وضعیت فعلی شرکت‌های عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت کمتر از 30 درصد ظرفیت‌شان
کار می‌کنند.
پدیدار به موضوع مطالبات دولت به تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: دولت در اجرای پروژه‌ها هنوز تعهدات خود را پرداخت نکرده است. تا زمانی که مطالبات تولیدکنندگان پرداخت نشود تولیدکنندگان نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، چون سفارش جدید هم به آنها داده نمی‌شود و عملا تولیدکنندگان را با بحران روبه‌رو می‌کند.
 


Page Generated in 0/0057 sec