printlogo


کد خبر: 145718تاریخ: 1394/6/28 00:00
بانک مرکزی بی‌توجهی به لبنیات را تأیید کرد
تأیید کاهش ۳۵ درصدی مصرف شیر در دولت یازدهم!

گروه اقتصادی: افزایش قیمت شیر و مواد لبنی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث شد تا کم‌درآمدها، این محصولات  مهم غذایی را از سبد مصرفی خود کم یا بعضا حذف کنند. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: با گرانی شیر، مصرف آن بیش از مقدار فعلی کاهش خواهد یافت، لذا پیش‌بینی صنایع لبنی این است که با افزایش قیمت، بیشتر متضرر‌ شوند. کاوه زرگران تصریح کرد: به دلیل شرایط رکود و کاهش توان خرید مردم، پیشنهاد صنایع لبنی این بوده که فعلا قیمت محصولات لبنی افزایش پیدا نکند، برای همین در حال حاضر قیمت 1440 تومان که برای شیر خام ابلاغ شده است اجرایی نمی‌شود چون کشش آن در بازار وجود ندارد. به گفته وی، اگر قرار باشد شیر خام به این قیمت خریداری شود با توجه به گزارشی که از سوی بانک مرکزی مبنی بر کاهش 35 درصدی مصرف شیر در 2 سال گذشته اعلام شده است، مصرف شیر بیش از مقدار فعلی کاهش خواهد یافت لذا پیش‌بینی صنایع لبنی این است که با افزایش قیمت، بیشتر متضرر‌ شوند. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: صنایع لبنی باید دستورالعمل دولت را عملی کنند و نسبت به آن پاسخگو باشند. مطمئنا هر زمان که رونق اتفاق بیفتد این امکان به وجود می‌آید که قیمت‌ لبنیات به‌روز شود؛ نه اینکه افزایش یابد.
تخلف در بازار وجود دارد
از طرفی مدت‌هاست شاهد افزایش قیمت شیرکم‌چرب به بهانه‌های گوناگون در بازار هستیم و این در حالی است که در سال جدید مجوزی برای افزایش قیمت در حوزه مواد لبنی صادر نشده است که معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این باره اعلام کرد: «اگر بگوییم هیچگونه تخلفی در سطح بازار وجود ندارد، سخن نادرستی است، اما تاکید می‌کنیم سازمان حمایت و اتاق اصناف ایران متناسب با حوزه مسؤولیت، در صورت مشاهده هرگونه تخلف مطابق قانون برخورد خواهند کرد». مجتبی فراهانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: اخبار منعکس‌شده درباره گرانی لبنیات و بی‌تفاوتی سازمان حمایت در قبال آن به دور از واقعیت بوده و در سال جدید مجوزی برای افزایش قیمت در حوزه مواد لبنی صادر نشده است و در موارد محدود که تخلفاتی از طرف برخی واحدهای لبنی صورت گرفته سریعا رصد و اعمال قانون شده و قیمت‌ها به سقف سال 1393 برگشته است. وی با بیان اینکه حساسیت‌های لازم در برنامه‌های نظارتی بازرسان سراسر کشور دیده شده است، افزود: سازمان حمایت با استفاده از مکانیزم‌های نظارتی تعریف‌شده نسبت به رصد بازار لبنیات در فرآیند تولید، توزیع و عرضه به صورت روزانه اقدام می‌کند که انجام 14 هزار و 752 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، شرکت‌های پخش و واحدهای صنفی طی 5 ماه گذشته مؤید این مطلب است. فراهانی در عین حال بیان کرد: از آنجاکه محصولات لبنی در سبد مصرف خانوار به لحاظ سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سازمان حمایت در ایجاد آرامش در بازار لبنیات از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: براساس مصوبه هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، به‌رغم تفویض اختیار صورت‌گرفته مبنی بر صدور مجوز افزایش قیمت حداکثر تا سقف
6 درصد به سازمان حمایت، تاکنون هیچ مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت کالاها و خدمات از طرف این سازمان و دیگر مراجع ذی‌صلاح برای واحدهای لبنی و دیگر کالاهای غذایی تصویب و ابلاغ نشده است. وی همچنین اظهار کرد: سامانه124 به‌صورت شبانه‌روز در سراسر کشور آماده اخذ گزارشات، اخبار و شکایات مردمی درباره تمام کالاها و خدمات بوده و بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت با همکاری بازرسان اتاق اصناف با قید فوریت نسبت به رسیدگی به شکایات اقدام خواهند کرد.
هشدار درباره استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه
یک مقام مسؤول در سازمان دامپزشکی با ارائه توصیه‌هایی به مردم درباره مصرف لبنیات و ذبح و مصرف گوشت‌های نذری در آستانه عیدقربان گفت: استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه احتمال انتقال تب مالت را افزایش می‌دهد. مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در پاسخ به این پرسش که توصیه دامپزشکی به مردم برای ذبح دام و کاهش احتمال انتقال بیماری‌های مشترک در آستانه عیدقربان چیست؟ اظهار داشت: توصیه دامپزشکی به مردم این است که ذبح دام را در مراکز و کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظر مسؤولان فنی که در این اماکن حضور دارند، انجام دهند. داریوش جهان‌پیما اضافه کرد: دام‌های وارد شده به این کشتارگاه‌ها ۲۴ ساعت نگهداری می‌شوند تا استرس حمل‌ونقل در آنها از بین برود، ضمن اینکه در همان زمان یک معاینه بالینی قبل از کشتار انجام می‌‌شود و اگر دامی بیمار باشد، آن را جدا می‌کنند. وی با اشاره به اینکه ذبح دام‌های بیمار شرایط خاصی دارد، گفت: ذبح این دام‌ها معمولا در انتهای کشتار روزانه و با بازرسی‌های تشدیدشده، صورت می‌گیرد. وی حضور ناظران بهداشتی و شرعی را در کشتارگاه‌های مذکور مورد اشاره قرار داد و افزود: مردم می‌توانند دام مورد نیاز خود را از محل انتظار کشتار این کشتارگاه‌ها تهیه کنند و دام در همانجا وارد چرخه کشتار شود. جهان‌پیما با اشاره به وجود بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه گنکو، تاکید کرد: به همین جهت ما توصیه اکید داریم که کشتار دام در کشتارگاه‌ها انجام شود. جهان‌پیما با بیان اینکه اگر گوشت  به‌طور کامل پخته شود این آلودگی در آن از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: تب مالت شرایط خاص خود را دارد و معمولا از طریق ارتباط مستقیم با ترشحات دام و استفاده از لبینات و مواد لبنی غیرپاستوریزه منتقل می‌شود و گوشت نقش چندانی در انتقال این بیماری  ندارد.


Page Generated in 0/0067 sec