printlogo


کد خبر: 145765تاریخ: 1394/6/29 00:00
نگاهی به کتاب «قاف» اثر یاسین حجازی
بر قله معرفت

حسام آبنوس: «قاف» نام کوهی است افسانه‌ای و بلند که گویند گرداگرد زمین را پوشانده و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند. در افسانه‌ها آمده است که خورشید شب‌ها را در چاهی پشت کوه قاف می‌گذراند. در ادبیات، قاف کنایه از دورترین نقطه جهان است. اینک یاسین حجازی دست بر مرتفع‌ترین جای جهان گذاشته و زندگی آخرین پیامبر را برای مخاطبان در «قاف» بازخوانی کرده است.  کتاب «قاف» که حجازی آن را ویراسته، اثری گرانسنگ درباره زندگی رسول گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص) است که انتشارات موسسه شهرستان ادب آن را منتشر کرده است.
این اثر فاخر و درخور توجه روایتی از 3 متن کهن تفسیر سورآبادی، سیرت رسول‌الله و شرف‌النبی است که نویسنده آنها را در قالب یک روایت خطی منظم کرده و انسجام بخشیده و در یک ساختار قابل دفاع به خواننده عرضه کرده است. زبان متن این کتاب آرکائیک بوده و از این منظر، کتاب را با سایر کتبی که در ارتباط با نبی عظیم‌الشأن اسلام(ص) به نگارش در آمده متفاوت کرده و خواننده را در یک تجربه جدید
شریک می‌کند.
حجازی که پیش از «قاف» با «آه» در کتابفروشی‌ها دیده شده بود و اتفاقا آن کتاب نیز با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شده بود، این‌بار با یک متن متشخص، پیشنهاد متفاوتی به خوانندگان آثارش ارائه کرده است و خواننده با خواندن «قاف» به یک تجربه متفاوت از ادبیات دست پیدا می‌کند. منظور از تشخص در اینجا به این دلیل است که احیای واژ‌ه‌هایی که در دسترس عموم نیست در این کتاب روی داده و همین مساله موجب تشخص زبان آن می‌شود. در واقع می‌توان گفت «قاف» حجازی یک پیشنهاد تازه به ادبیات است که با اهالی کتاب، آن را به اشتراک گذاشته است.
نویسنده یا همانطور که روی جلد کتاب آمده ویراستار «قاف»، در بازخوانی این سه کتاب کهن که ذکر آن بالاتر رفت، عناصر دراماتیک متن را جدا کرده است. جز دیالوگ یا تصویر، هرچه روایت تخت یا توضیح بوده را کنار گذاشته مگر آنجا که آمیخته با 2 عنصر دراماتیک بوده و هر تصویر یا گفت‌وگو را در صفحه‌ای مجزا آورده و پاراگراف‌ها را مانند نگاتیوهای فیلم فرض کرده تا با حفظ ترتیب تقریبی زمانی و ضرباهنگ و تعلیق، صفحات برای خواننده بدون وقفه و سکته ورق بخورد، ضمن اینکه هر صفحه از کتاب در قامت یک کاشی کوچک از طرح بزرگ پایانی جلوه و تصویر اصلی را در ذهن خواننده مجسم کند.
خواننده «قاف» بدون شک با یک متن و اثر شکوهمند روبه‌رو است که او را به سفری تاریخی می‌برد و گام به گام در این سفر از سرچشمه محبت رسول‌الله به او می‌چشاند. طرح جلد این کتاب که موضوع آن زندگانی پیامبر اسلام است، وزن خاص و ویژه‌ای به آن داده و مخاطب با دست گرفتن کتاب متوجه خواهد شد که با کتاب ارزشمندی مواجه است. صحافی و طراحی جلد «قاف» آن را متمایز و به مخاطب این پیام را منتقل می‌کند که کتابی در دست دارد که فاخر و فخیم است.
«قاف» کتابی با بیش از یکهزار و یکصد صفحه نیاز به طراحی جلد و صحافی ویژه‌ای داشته تا آن را از نظر دوام تبدیل به یک کتاب ماندگار کند که در اثر تورق برگ برگ و فرسوده نشود و خواننده در کنار متن جاودان کتاب از دوام آن نیز رضایت داشته باشد البته موسسه شهرستان ادب در طراحی جلد و مواد اولیه به کار برده در کتابسازی «قاف» نیز سخاوت کافی به خرج داده تا اثری درخور شأن و مرتبت رسول خدا(ص) راهی بازار کتاب کند.
هرچند جایگاه پیام‌آور رحمت و مهربانی والاتر از آن است که گفته شود یک کتاب شایسته جایگاه رفیع ایشان است اما درباره «قاف» می‌توان گفت این کتاب شایسته نام و مقام خاتم‌الانبیا(ص) است و تولید آثاری اینچنین برای شناساندن جایگاه بلندمرتبه پیامبر اسلام به جهانیان همچون فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کتاب «قاف» اثر یاسین حجازی اثری متشخص است که نویسنده در آن دست خواننده را گرفته و با خود به «قاف» رسول‌الله برده است.
این اثر را انتشارات موسسه شهرستان ادب منتشر کرده است.


Page Generated in 0/0062 sec