printlogo


کد خبر: 145780تاریخ: 1394/6/29 00:00
گسترده‌تر شدن حملات زمینی سعودی‌ها، بمباران سفارت عمان در صنعا و فرار قریب‌الوقوع اماراتی‌ها
جنگ یمن وارد مرحله‌ای جدید شد

گروه بین‌الملل: جنبش انصارالله دیروز با صدور فراخوان عمومی از نیروهای مقاومت مردمی و مردم یمن خواست در همه مناطق به حالت آماده‌باش امنیتی باشند. این جنبش انقلابی که در راس کمیته‌های انقلابی و دفاع مردمی یمن قرار دارد همچنین به شکلی رازآمیز از تحولی تازه در جبهه‌های دفاع از کشور در مقابل تجاوز ائتلاف تحت هدایت سعودی خبر داد. این فراخوان در حالی است که به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان‌ (واس)، روز جمعه  سلمان بن‌عبدالعزیز شاه سعودی و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. البته واس به موضوع تدارک عربستان برای گسترش حملات زمینی خود به خاک یمن اشاره نکرد اما از جوانب امر این طور برمی‌آید که شاه ناهشیار سعودی به نیابت از پسر قلدر و همه‌کاره‌اش به دنبال کسب اجازه از ارباب بزرگ خود برای آغاز حملات زمینی گسترده‌تر به یمن بوده است. حمله‌ای که می‌تواند حکم خودکشی نهایی حاکمان ریاض در غائله جنوب  شبه‌جزیره عربی را داشته باشد، چرا که تقریبا همه همراهان عربی‌شان در حال تنها گذاشتن آنها در این جنگ بی‌فرجام هستند. گفته می‌شود فراخوان انصارالله نیز به منظور اعلام آماده‌باش در صنعا در پی تجاوز زمینی سعودی‌ها به مارب واقع در شمال شرقی این کشور صادر شده است. این جنبش به نیروهای مقاومت مردمی دستور گشتزنی‌های مداوم و بازرسی‌های دقیق صادر کرد.
فرار قریب‌الوقوع نیروهای اماراتی از یمن
اما در شرایطی که حملات زمینی سعودی‌ها به یمن اوج می‌گیرد، طبق پیش‌بینی‌ها امارات عربی متحده شریک متجاور خود را تنها خواهد گذاشت. حاکم ابوظبی بزودی سربازان خود را که برای تجاوز به خاک یمن اعزام کرده بود به خاک خود باز می‌گرداند. به گزارش پایگاه  میدل ایست‌آی (چشم خاورمیانه) در انگلستان،  ارسال نیروهای اماراتی به جنگ یمن موجی از خشم را در میان مردم امارات ایجاد کرده است، آن هم در حالی که حاکمان امارات عربی متحده جوانان بی‌تجربه را به طور اجباری به مناطق جنگی اعزام می‌کند. این پایگاه که در انتشار اخبار پشت‌پرده اعتبار زیادی دارد در گزارش خود می‌افزاید، قرار است از این پس هیچ‌گونه نیروی زمینی از امارات به یمن ارسال نشود. گزارش‌ها از حضور 1500 سرباز اماراتی در یمن خبر می‌دهند. روز جمعه (13 شهریور) در پی حمله موشکی نیروهای یمن به یک انبار مهمات در شهر مار در یمن 45 سرباز اماراتی، 10 سرباز عربستانی و 5 سرباز بحرینی کشته شدند. شدت این حمله به حدی بود که روزنامه‌های امارات از این جمعه با عنوان «جمعه سیاه» یاد کردند. از زمان تشکیل کشور امارات عربی متحده در سال 1971 این اولین بار است که شمار بالایی از سربازان این کشور در درگیری‌های نظامی کشته می‌شوند.
بمباران سفارت عمان در صنعا
در ادامه گاف‌های سنگین  سعودی‌ها در یمن، دیروز جنگنده بمب‌افکن‌های ارتش عربستان در حمله‌ای دقیق مقر سفارت کشور عمان در صنعا را بشدت بمباران کردند. در این حمله، چند فروند موشک هوا به زمین به سمت ساختمان این مقر دیپلماتیک شلیک شد که به تخریب نیمی از آن انجامید. اگرچه ریاض در نخستین واکنش، این حمله علیه  سفارت یک کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را اشتباه خوانده اما کارشناسان معتقدند این اقدام انتقام ریاض از مسقط به‌خاطر شرکت نکردن درائتلاف متجاوز به یمن بوده است. حمله هوایی به سفارت عمان در حالی است که مطابق قوانین بین‌المللی موقعیت این اماکن در نقشه‌های نظامی ارتش‌های جهان مشخص شده و لذا این ادعای احتمالی که این اقدام سهوا صورت پذیرفته قابل پذیرش نیست. عمان در حال حاضر نقش میانجی را در بحران یمن ایفا می‌کند. منابع خبری  همچنین از حمله هوایی هواپیماهای ارتش عربستان به 12 هدف دیپلماتیک و محلات مسکونی دیگر در پایتخت یمن خبر داده‌اند که به شهادت و جراحت ده‌ها نفر منجر شده است.
پشت‌پرده حمله سعودی به مزدوران خودش
در همین حال منابع قبیله‌ای یمن به شبکه خبری العالم درباره پشت‌پرده کشته شدن 21 تن از شبه‌نظامیان هوادار عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن در استان مارب توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی خبر دادند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی مراکز تجمع عناصر این شبه‌نظامیان مزدور را در منطقه حریب در استان مارب بمباران کردند. منطقه حریب در 80 کیلومتری جنوب استان مأرب یمن واقع شده است. در حالی که منابع ائتلاف سعودی و مزدوران عربستان در یمن اقدام جنگنده‌های سعودی در بمباران شبه‌نظامیان عبدربه منصور هادی در منطقه حریب را اشتباهی خواندند، برخی منابع قبیله‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری العالم تاکید کردند که این بمباران عمدی صورت گرفته است. به گفته منابع قبیله‌ای یمن، این حمله پس از اختلاف بین نیروهای قبیله «مراد» و فرماندهی نیروهای متجاوز صورت گرفت. نیروهای این قبیله از متجاوزان سعودی خواستار پول بیشتر شده بودند، و پس از بالا گرفتن اعتراض‌ها، هدف حمله هوایی قرار گرفتند.


Page Generated in 0/0061 sec