printlogo


کد خبر: 145793تاریخ: 1394/6/29 00:00
درپی صدور مجوز واردات خودرو صورت گرفت
زیان 600 میلیارد تومانی به خزانه

درآمد دولت از محل تعرفه و عوارض ارزان‌ترین خودروهای وارداتی به کشور (خودروهای چینی)
به طور میانگین 25میلیون تومان به ازای هر خودرو است بنابراین حداقل عدم‌النفع کشور از واردات 25 هزار خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر حدود 625 میلیارد تومان برآورد می‌شود.  به گزارش مشرق، از شهریورماه سال گذشته با تصمیم استاندار، تردد خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند، در کل استان خوزستان آزاد شد و این تصمیم بارها مورد اعتراض گسترده از سوی برخی مسؤولان دولتی، مردم، رسانه‌ها، نیروی انتظامی و نمایندگان مجلس قرار گرفته است که نسبت به تبعات اجتماعی و سیاسی و زیان‌های اقتصادی آن هشدار داده‌اند. عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان که بازیگر نقش اول این ماجراست، در تازه‌ترین اظهارنظر درباره تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان، توپ ورود بیش از ۲۵ هزار خودروی لوکس و خارجی به استان خوزستان را به زمین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور انداخته است.  مقتدایی گفته است: در یک سال اخیر ۲۵هزار و ۱۰۰ خودروی خارجی از طریق منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند ترخیص و وارد شده است. این خودروها با مجوز معاون اول رئیس‌جمهوری و براساس قانون مناطق آزاد کشور از شهریور 93 تاکنون از طریق منطقه آزاد اروند وارد کشور شده است.  همچنین به گفته خسروتاج، قائم‌مقام وزارت صنعت در حال حاضر هر شخصی که خودرو وارد می‌کند در قبال هر خودروی وارداتی به طور متوسط 4 خودرو از رده خارج را اسقاط می‌کند همچنین در مقابل هر خودرویی که وارد می‌شود چیزی نزدیک به 100 درصد حقوق، عوارض گمرکی و سایر هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. نکته مهم این موضوع این است که در حالی که به گفته قائم‌مقام وزارت صنعت، مجموع تعرفه، عوارض، مالیات و هزینه‌های جانبی واردات خودرو به کشور حدود 100 درصد ارزش وارداتی آن می‌شود، خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند فقط با پرداخت 5 تا 10 درصد تعرفه، مجوز پلاک‌گذاری دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه درآمد دولت از محل تعرفه و عوارض ارزان‌ترین خودروهای وارداتی به کشور (خودروهای چینی) به طور میانگین 25 میلیون تومان به ازای هر خودرو است، بنابراین حداقل عدم‌النفع کشور از واردات 25 هزار خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر حدود 625 میلیارد تومان محاسبه می‌شود.  البته گفتنی است بیشتر خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند جزو خودروهای لوکس و گرانقیمت ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و حتی آمریکایی هستند که قیمت پایه برخی از آنها حتی از 100 میلیون تومان هم بیشتر است. از این رو، رقم واقعی عدم‌النفع دولت از واردات خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر مطمئنا بیش از 600 میلیارد تومان است. در همین ارتباط  احمد رستمی، معاون پلیس راهور ناجا در خصوص تردد خودروهای پلاک در استان خوزستان گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است.
 


Page Generated in 0/0070 sec