printlogo


کد خبر: 145886تاریخ: 1394/6/31 00:00
آشفته‌بازار وضعیت بیمه‌ها در کشور صدای همه را درآورد
تجارت بیمه‌ها با سود پول مردم!

حامد نجفی مهر: هر جا که صحبت از سلامت و برنامه‌ریزی برای ارتقای خدمات درمانی به میان‌ آید ناخودآگاه پای بیمه‌ها هم به‌عنوان یکی از اعضای اصلی برای حمایت‌های مالی از بیماران و جبران تعرفه‌های خدمات درمانی به ماجرا باز می‌شود اما به نظر می‌رسد هرچه اجرای برنامه‌های سلامت جلوتر می‌رود پای لنگ بیمه‌ها برای همیاری و همراهی در این مسیر بیشتر نمایان خواهد شد. قدعلم کردن بیمه‌ها در مقابل وزارت بهداشت و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در محل‌هایی غیر از درمان مانند خرید ساختمان از تازه‌ترین انتقاداتی است که غلامعلی عکاشه، رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره سازمان‌های بیمه‌گر مطرح کرده است.
ساز ناکوک سازمان‌های بیمه
این روزها که گام‌های طرح تحول سلامت یکی پس از دیگری وارد فاز اجرایی می‌شود و شعار کاهش پرداخت از جیب بیمار به‌عنوان شاه‌بیت این طرح مورد توجه مردم و مدیران وزارت بهداشت قرار دارد، پرداخت مطالبات مراکز درمانی و پزشکان و همچنین جبران هزینه‌های بیماران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  این در حالی است که به نظر می‌رسد سازمان‌های بیمه‌گر با همکاری و هماهنگی با هم، ساز خود را کوک کرده و برای همنوایی با حوزه سلامت قصد به میدان آمدن ندارند و در بیشتر مواقع به نحوی عمل کرده‌اند که نمی‌توان به‌عنوان یک پشتوانه قوی روی آنها حساب باز کرد. هر جا که موضوعات مالی و مباحث هزینه‌ای حوزه سلامت در میان باشد یک سر ماجرا به بیمه‌ها مربوط است، چه آن زمان که بیماران صورت‌حساب‌های سنگین درمانی را تسویه می‌کنند و چه زمانی که پزشکان و مراکز درمانی مابه‌التفاوت تعرفه را مطالبه دارند. جالب اینجاست که حلقه واسط بین گروه‌های درمانی و بیماران در مباحث مالی و تعرفه‌ای بیمه‌ها هستند و نقش آنها در این بازی غیرقابل انکار است. اما به نظر می‌رسد نحوه عملکرد آنها صدای انتقاد هر دو گروه را درآورده است. از یکسو بیماران از طفره رفتن‌های بیمه هنگام پرداخت گلایه دارند، از طرف دیگر وزارت بهداشت از تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات‌شان ابزار نارضایتی می‌کند. به نحوی که وزیر بهداشت پرداخت مطالبات پزشکان را منوط به تسویه‌حساب بیمه‌ها دانست و تعلل‌ها کار را به جایی رساند که وزیر رفاه هم وارد ماجرا شد و قول داد بدهی بیمه‌ها را پرداخت کند.
سودآوری بالای بیمه و کم‌توجهی به بیمار
از موضوع تجمیع بیمه‌ها که با شکل‌گیری جزایر مدیریتی و اصرار برای حفظ آنها به سرانجام نرسید که بگذریم سازمان‌های بیمه‌گر همواره ضعف منابع مالی را به‌عنوان مهم‌ترین بهانه برای سر باز زدن از تعهدات عنوان می‌کنند اما آنطور که رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفته است بیمه‌ها سودآوری بالایی دارند اما منابع مالی را در کارهای حاشیه‌ای مانند خرید ساختمان و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی صرف می‌کنند.
این در حالی است که تاکنون بارها از اقشار گوناگون جامعه گرفته تا انجمن‌های علمی یا شخص وزیر بهداشت نسبت به عملکرد بیمه‌ها انتقاد‌های فراوان داشته‌اند اما قدرت بیمه‌ها مانع از تغییر این رویه و بهبود اوضاع به نفع دریافت‌کنندگان خدمات شده است. تا جایی که عکاشه، رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران نیز بر این موضع تاکید کرده و از قدرت بالای بیمه‌ها در مقابل وزارت بهداشت انتقاد کرده است.
تعرفه‌های ناعادلانه
رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران، از عملکرد بیمه‌ها در پرداخت تعهدات‌شان و هزینه منابع در محل‌هایی غیر از درمان انتقاد کرد. غلامعلی عکاشه، رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در آستانه برگزاری
بیست و سومین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران، به وضعیت تعرفه‌های پزشکی و عملکرد بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: تعرفه‌ها همچنان ناعادلانه است، زیرا براساس اعلام بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها، نرخ تورم هر سال حداقل ۱۵ درصد رشد می‌کند اما تعرفه‌ها مربوط به ۲۰ سال قبل است. وی با تاکید بر اینکه بیمه‌ها باید تمام خدمات درمانی را پوشش دهند، افزود: بیمه‌ها، سود زیادی را که به دست می‌آورند در محل‌هایی غیر از حوزه درمان صرف می‌کنند.
بیمه‌ها قدرتمندتر از وزارت بهداشت
عکاشه از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و خرید ساختمان به عنوان حوزه‌هایی نام برد که بیمه‌ها سود پول مردم را آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنند. رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با انتقاد از بیمه‌ها که حق پزشکان و بیماران را نادیده می‌گیرند، اظهار داشت: متاسفانه بیمه‌ها، تعهدات‌شان را بموقع انجام نمی‌دهند. عکاشه تاکید کرد: بیمه‌ها زیر بار تعهدات حداقلی نمی‌روند، چون قدرتمندتر از وزارت بهداشت هستند.


Page Generated in 0/0060 sec