printlogo


کد خبر: 145915تاریخ: 1394/6/31 00:00
خاورمیانه

چرا جنگنده‌های سعودی قدس اشغالی را بمباران نمی‌کنند؟
عبدالباری عطوان: اگر نیروهای جنبش انصارالله یمن وارد مسجدالاقصی در قدس اشغالی شده بودند کشورهای عربی هواپیماهای جنگی آخرین مدل ساخت آمریکا را برای بمباران آنجا روانه می‌کردند اما در حال حاضر چون اشغالگران بیت‌المقدس، یهودیان افراطی«اهل کتاب» هستند، عکس‌العمل کشورهای عربی تنها به درخواست از شورای امنیت و سران اروپا و آمریکا برای فشار بر رژیم اسرائیل خلاصه می‌شود. ظاهرا حمله یهودیان به مسجدالاقصی یک مساله فوری نیست و حمله به نمازگزاران یک موضوع عادی برای کشورهای عربی است که ارزش عجله کردن ندارد. نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب، اخیرا اعلام کرد وزرای خارجه عرب، یکشنبه آینده در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به بحث درباره تجاوزهای رو به افزایش رژیم اسرائیل در بیت‌المقدس خواهند پرداخت، اما چرا این نشست به جای نیویورک در قاهره، عمان، الجزایر یا موگادیشو برگزار نمی‌شود؟ العربی در توجیه دلیل تاخیر این نشست گفته که وزرای خارجه عرب سرگرم مقدمات سفر به نیویورک بودند اما مگر این وزرا قرار است سوار بر چهارپا به نیویورک سفر کنند که این همه وقت لازم داشته باشد؟ عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز به نوبه خود در یک کنفرانس مطبوعاتی نسبت به عواقب جدی تجاوزات روزانه به مسجد‌الاقصی هشدار داد و از رژیم اسرائیل خواست به اقدامات جدی برای مهار این بحران دست بزند. آقای السیسی! گیریم اسرائیل در روزهای آینده دست به هیچ اقدامی نزند آن وقت چه؟ آیا از نیروهای مصری موجود در صحرای سینا که به انواع و اقسام سلاح‌ها مجهز هستند، خواهید خواست تا به شهر ایلات در نزدیکی مرز فلسطین اشغالی یورش ببرند یا پرواز‌های هشدار دهنده بر فراز آن انجام دهند؟ اجازه دهید سوالی بدون دخالت نظامی و متمدنانه‌تر بپرسیم؛ آیا شما سفارت تل‌آویو در قاهره را تعطیل خواهید کرد؟ اما در اردن،
50 نماینده پارلمان با امضای بیانیه‌ای خواستار بسته شدن سفارت رژیم اسرائیل و بازنگری در پیمان «وادی عربه» در پاسخ به این تجاوزها شده‌اند، آیا پادشاه اردن که کشورش وظیفه حفظ و صیانت از اماکن مذهبی در بیت‌المقدس را بر عهده دارد پاسخ مثبتی به این درخواست خواهد داد؟ اینها همه حرف و بیانیه است؛ در انتظار اینکه اوضاع آرام شود یا بنیامین نتانیاهو، آنها را از این بن‌بست بحرانی که در وقت غیرمناسب یعنی مشغولیت کشورهای عربی در یمن رخ داده است، خارج و به یهودیان افراطی توصیه کند حداقل چند روز را به افتخار دوستان عرب قدیمی و جدید اسرائیل خویشتنداری کنند. البته نباید فراموش کنیم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و نیروهای امنیتی آن جرات ندارند حتی یک تار موی ریش شهرک‌نشینان در محوطه مسجدالاقصی را بکنند و تنها زورشان به تظاهرات‌کنندگان فلسطینی که با نمازگزاران مسجدالاقصی اعلام همبستگی کرده‌اند، می‌رسد. هیچ کسی از وزرای خارجه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی - که شرط می‌بندیم 99 درصد مسلمانان جهان نامی از آن و دبیرکلش نشنیده‌اند - نخواسته است تا نشستی برای حمایت از بیت‌المقدس برپا کنند، بنابراین به آنها می‌گوییم شما بهتر است به یمن، سوریه و عراق بروید و مسجدالاقصی را به فلسطینی‌ها واگذار کنید که برای دفاع از آن در آرزوی شهادت، جان‌های خود را کف دست گرفته‌اند؛ شما سزاوار این کار نیستید و مسجدالاقصی از شما و ناتوانی ساختگی و توطئه‌چینی شما با کسانی که قصد یهودی‌سازی آن را دارند مبراست.

نام خیابان‌های قدس عبری می‌شود
رژیم صهیونیستی در راستای یهودی‌سازی بیشتر شهر اشغالی قدس و از بین بردن آثار و نشانه‌های اسلامی و مسیحی این شهر، انتخاب اسامی عبری برای خیابان‌ها و محله‌هایی شهر قدس را تصویب کرد. از میان اسامی که شهرداری رژیم صهیونیستی تصویب کرده می‌توان به انتخاب نام «هار همشحاه» به جای «جبل الزیتون» اشاره کرد. این نام توراتی، کوهی است که بلندترین کوه قدس به شمار می‌رود. شهرداری رژیم صهیونیستی همچنین نام «شیر همعلوت» را برای محله‌ای در شهرک سلوان را تصویب کرد. این نامی توراتی است که دلالت بر راهی به سوی «هیکل» ادعایی دارد و مفهوم دینی و سیاسی آن، تغییر راه به سوی مسجدالاقصی است.  اقدامی که شهرداری رژیم اشغالگر قدس تصویب کرده برخلاف قانون بین‌المللی است، زیرا براساس قانون بین‌المللی، تغییر اسامی خیابان‌ها در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.


Page Generated in 0/0054 sec