80 میلیون لیتر بنزین، چهارشنبه هفته گذشته در حالی وارد شد که رانتهای 5 تا 9 دلاری در هر بشکه بنزین وارداتی نصیب دلالان زنجیرهای واردات میشود. به گزارش فارس، عملکرد
غیر قابل قبول مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در طول 2 سال گذشته از فعالیت دولت یازدهم برکسی پوشیده نیست بهطوری که در همان ابتدای شروع فعالیت، ایران که در سالهای گذشته در تولید بنزین خودکفا شده بود تبدیل به واردکننده بنزین شد. براساس آمار و اسنادی که بارها در رسانههای مختلف از جمله خبرگزاری فارس منتشر شده است بنزین وارداتی به کشور از هیچ استانداردی تبعیت نمیکند در صورتی که پیش از واردات بنزین تولید داخل دارای استاندارد یورو 4 بود. به هرحال با تصمیم مسؤولان وزارت نفت، بنزین پاتیلی بیکیفیت جایگزین بنزین با استاندارد یورو 4 شد که علت اخذ این تصمیم مشخص نیست. بارها مسؤولان وزارت نفت اعلام کردند، بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو 4 است اما تاکنون سازمان استاندارد که متولی تعیین استاندارد بنزین وارداتی است یک برگ سند درباره درستی این ادعای مسؤولان وزارت نفت منتشر نکرده است. با این شرایط چندی پیش خبری با عنوان رکوردشکنی واردات بنزین منتشر شد که واکنشهای متعددی را از سوی مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در پی داشت. براساس اسناد جدیدی که در اختیار داریم، مشخص است این رکوردشکنیها ادامه دارد، زیرا در روز چهارشنبه هفته گذشته 80 میلیون لیتر بنزین از پایانههای جنوب کشور وارد شده است. واردات 80 میلیون لیتر بنزین و افزایش 240 درصدی در ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در حالی صورت میگیرد که رانتهای 5 تا 9 دلاری در هر بشکه بنزین وارداتی نصیب دلالان زنجیره واردات میشود.اگرچه مسؤولان وزارت نفت مدعی هستند، این رقم بنزینها برای یک مدت طولانی مورد استفاده قرار میگیرد و میانگین واردات بنزین به کشور تنها 6 میلیون لیتر در روز است، اما لازم است اعلام کنیم، از ابتدای ماه جاری تاکنون روزانه به طور میانگین 17 میلیون لیتر و از ابتدای سال جاری تاکنون به طور میانگین 8 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است. همچنین باید گفت: مصرف بنزین کشور نیز روند افزایشی دارد زیرا هماکنون بهطور میانگین حدود 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود. این میزان مصرف بنزین و کاهش تولید بنزین در داخل کشور به دلیل ازکارافتادگی مدام پالایشگاه امام خمینی(ره) اراک به دلیل سوءمدیریت در این پالایشگاه موجب شده است ذخیره بنزین کشور هنوز در شرایط بحرانی به سر برد به طوری که حجم ذخیره بنزین کشور حدود
731 میلیون لیتر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که بیش از 5/1 میلیارد لیتر بود، حدود 780 میلیون لیتر کمبود دارد.