printlogo


کد خبر: 145941تاریخ: 1394/7/1 00:00
عملکرد مدیریت بحران در سیلاب اخیر نمره مردودی گرفت
موج بی‌تدبیری در سیلاب!
نمایندگان مجلس: سازمان مدیریت بحران کشور به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند

گروه اجتماعی: کشور ما جزو کشورهای حادثه‌خیز در دنیاست و 31 نوع حادثه طبیعی را شناسایی و تجربه کرده است اما با وجود اهمیتی که مدیریت بحران دارد توجهی از سوی دولت به آن نشده و همچنان به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند.
بیش از 7سال از تشکیل آزمایشی سازمان مدیریت بحران کشور گذشته است، سازمانی که نقش آن در بحران و حوادث طبیعی براساس قانون همچنان مشخص نیست و در اولویت چندم مدیران قرار گرفته است. با توجه به حادثه‌خیز بود کشور نیاز است تکلیف این سازمان در ابعاد گوناگون هرچه سریع‌تر مشخص شود.
بحرانی به نام نبود هماهنگی
به گزارش فارس، نبود هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله هلال احمر، مدیریت بحران، اورژانس و پزشکی قانونی  در مدیریت بحران وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند. استان تهران با توجه به موقعیت سیاسی و پایتخت بودن جزو استان‌های برخوردار کشور از لحاظ امدادی و مدیریت بحران محسوب می‌شود اما اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه جوابگو نیست.
تهران روی خط حادثه
در 28 تیر سال‌جاری در منطقه کن و سولقان سیلابی رخ داد که به دلیل اطلاع‌رسانی نشدن از سوی سازمان هواشناسی و ناهماهنگی در مدیریت بحران، 8 نفر از شهروندان جان باختند و سریال تکراری مقصر دانستن دستگاه‌های گوناگون از سوی مدیران آغاز شد.
پس از این حادثه در تاریخ 27 شهریور 1394 سیلابی دیگر در شرق تهران اتفاق افتاد و 6 نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند.
فرهاد بشیری، نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران کشور در شأن و اندازه کشوری با 80 میلیون جمعیت نیست و باید برای این سازمان برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد. همچنین مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید بین مدیران مدیریت بحران و سایر سازمان‌ها مدیریت یکپارچه ایجاد شود، گفت: باید هرکدام وظایف خود را بدانند و در مواقع بحران با همکاری، مشکلات را برطرف کنند. وی به فناوری‌های روز اشاره کرد و یادآور شد: با وجود فناوری‌هایی که وجود دارد در برخی موارد درباره اعلام وضعیت هوا کارها به درستی صورت نمی‌گیرد و کوتاهی‌هایی در این زمینه انجام شده است.
کم‌توجهی دولت به مدیریت بحران
این در حالی است که سیدمهدی هاشمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز  از فعالیت غیرقانونی سازمان مدیریت بحران کشور و کم‌توجهی دولت به مدیریت بحران انتقاد کرده است.
سیدمهدی هاشمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره بیان داشت: در موضوع مدیریت بلایای طبیعی پیگیری‌هایی صورت گرفته و نشان داده که متاسفانه مدیریت بحران در دستور کار مدیران ارشد و دولت نیست و همینطور وزارت کشور نیز نسبت به این موضوع جدیت لازم را ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه مدیریت بحران تجربه‌های گذشته را نادیده گرفته است و بحران جدی در مدیریت بحران کشور وجود دارد و همین موضوع نیز منجر به بروز افزایش تلفات حوادث طبیعی شده است، در صورتی که بخش قابل توجهی قابل پیشگیری بوده است.
فعالیت غیرقانونی مدیریت بحران
وی درباره سیل اخیر نیز اظهار داشت: این موضوع می‌توانست دنبال شود و یکی از دلایلی که بنده استیضاح وزیر را امضا کرده‌ام، نبود توجه به موضوع ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و بی‌توجهی به تجارب و سابقه گذشته در تهیه لایحه جدید این سازمان بوده است.
هاشمی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران کشور به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: قانون جدیدی برای این سازمان مصوب نشده و قانون قبلی نیز تمدید نشده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از ریاست‌جمهوری و مدیران ارشد درخواست می‌کنیم به این موضوع توجه جدی داشته باشند و در دستور کار خود قرار دهند. هاشمی یادآور شد: با توجه به حوادث اخیر این  انتظار وجود داشت شورایعالی مدیریت بحران تشکیل جلسه داده و گزارشی از عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه و سپس تمهیدات و تصمیمات لازم گرفته شود.
ناتوانی تهران در مقابل زلزله
علاوه بر این محمد حقانی از دیگر اعضای شورای شهر تهران درباره نحوه مدیریت حوادث طبیعی بیان داشت: اگر زیرساخت نداشته باشیم کاری از دستمان برنمی‌آید. وی همچنین به زلزله در تهران اشاره کرد و افزود: متأسفانه تمام گسل‌ها بارگذاری شده و ساخت و ساز در این مسیر انجام شده است و اگر زلزله‌ای رخ دهد، تهران ویران می‌شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به استفاده از تکنولوژی برای هواشناسی اشاره کرد و گفت: باید از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شود تا در مواقع بحران دچار بحران نشویم، چرا که سازمان هواشناسی می‌تواند هشدارهای لازم را قبل از وقوع حادثه اعلام کند.


Page Generated in 0/0053 sec