printlogo


کد خبر: 146058تاریخ: 1394/7/5 00:00
دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد
عربستان مسؤول فاجعه منا

گروه بین‌الملل: دبیرکل حزب‌الله لبنان، جمعه شب در گفت‌و‌گو با شبکه خبری المنار با اشاره به فاجعه منا تاکید کرد: باید نمایندگان کشورهایی که حاجیان آنان در حادثه منا قربانی شده‌اند، وارد کمیته تحقیق شوند. سیدحسن نصرالله بیان کرد: عربستان می‌تواند مدیریت حج را به عهده داشته باشد اما دیگران باید امکان نظارت بر آن را داشته باشند. وی اجازه ندادن عربستان به مشارکت دیگران در مدیریت حج را غیر قابل توجیه خواند و گفت حادثه منا برای هر انسانی سخت است و برای مسلمانان به دلیل رابطه دینی و اینکه در سرزمین مقدس وحی بوده‌اند، سخت‌تر است بویژه که تعداد قربانیان و مجروحان و مفقودان زیاد است. نصرالله گفت: این حادثه بسیار بزرگ است اما حادثه اتفاق می‌افتد و نسبت دادن آن به مسائل سیاسی فقط باعث آزار حجاج و خانواده‌هایشان خواهد شد. به دور از درگیری‌های سیاسی جاری در منطقه مسؤولیت این حادثه با دولت عربستان است، زیرا مسؤولیت تنظیم حج را به عهده دارد و مقصر جلوه دادن حاجیان هم پاک کردن صورت مساله برای آل‌سعود است. دبیرکل حزب‌الله در ادامه گفت: من گمان می‌کنم این مساله باید در سازمان همکاری اسلامی بررسی شود و 2 طرح پیش‌رو خواهد بود؛ طرحی برای اداره موسم حج و طرحی برای تشکیل هیات نظارت متشکل از نمایندگان کشورهایی که تعداد زیادی حاجی دارند.
حزب‌الله در تحولات منطقه‌ای موثر است
سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تحولات لبنان تاکید کرد: «ما یک حزب لبنانی هستیم که به دلیل روابط و هم‌پیمان‌هایی که داریم در تحولات منطقه‌ای موثر هستیم و اگر کسی می‌خواهد ما را بیش از این جلوه دهد به خودش مربوط است». وی افزود: 5 سال جنگ علیه سوریه با هدف سرنگونی دولت دمشق که با مقاومت مردم سوریه مواجه شد و در کنار آن پایداری دوستان سوریه و جا نزدن آنها به‌‌رغم همه فشارها باعث شد ما امروز به این جایی که هستیم برسیم.
ائتلاف آمریکایی شکست خورده است
نصرالله در ادامه گفت: امروز شاهد شکست راهبرد آمریکا و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش هستیم. امروز می‌خواهم یکبار دیگر درباره مساله پناهندگان با اروپایی‌ها که ادعای توجه به حقوق‌بشر دارند صحبت کنم. چاره کار یا توقف جنگ در سوریه است یا پناه دادن آوارگان در کشورهای اروپایی. پرونده هسته‌‌ای ایران هم بسته شد و آمریکایی‌ها به‌رغم آنکه تصور می‌کردند درباره مساله سوریه نیز با ایران چانه‌زنی کنند اما اعتراف کردند مذاکرات فقط درباره مسائل هسته‌ای بود.
موضع روسیه حمایت از سوریه است
سیدحسن نصرالله افزود: موضع کلی روسیه از ابتدا حمایت از سوریه بود و هم از نظر رسانه‌ای و هم از نظر نظامی به این کشور کمک کرد اما کمک‌های نظامی به صورت ناگهانی افزایش نداشت مثلا هواپیما با خلبان روس به سوریه نفرستاد و کمک‌هایش هم براساس محاسبات خودش و منافع سیاسی و تاثیر در اوضاع منطقه بود. با وجود این آمریکا و بعضی کشورهای عربی تصور می‌کردند می‌توانند مسکو را به دوری جستن از دمشق وادار کنند.از سوی دیگر تعداد زیادی از داعشی‌ها از چچن و اطراف آن آمده‌اند که بازگشت آنها امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند. سیدحسین نصرالله در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با شبکه المنار گفت که  تمام اهتمام ایران آن است که سوریه به دست
تروریسم نیفتد.
آمریکا در رأس تروریسم است
وی بیان کرد: دولت آمریکا در رأس تروریسم قرار دارد و برای مبارزه با این پدیده شایستگی ندارد و ما معتقدیم آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیست و موارد یاد شده را به سود خود به‌کار می‌برد. از ابتدای کار خود در سوریه گفتیم این اقدام در بردارنده اهداف لبنانی - سوری است که از القصیر آغاز شد و تا قلمون و جرودعرسال ادامه یافت. هدف ما تسلط یافتن بر کوهستان و تپه‌هاست تا خطر تروریسم را به کمترین سطح برسانیم. منطقه الزبدانی باقی مانده که مرکز تجمع تروریست‌های فراری است و ارتش سوریه و نیروهای دفاع مردمی و مقاومت با یکدیگر درباره لزوم آزادسازی آن به توافق رسیدند .ما می‌توانستیم ظرف مدت کمی زبدانی را آزاد کنیم اما پس از مطرح شدن چنین معادله‌ای ما آن را فرصت مناسبی دانستیم و تصمیم گرفتیم تا از زبدانی برای حل و فصل مشکل فوعا و کفریا استفاده کنیم.


Page Generated in 0/0055 sec