گروه اقتصادی: اگرچه این روزها تولیدکنندگان در رقابت با یکدیگر برخی تخفیفهای ویژه را برای مردم در نظر گرفتهاند اما مردم در خریدهای خود دست به عصا شده و مدیریت مصرف را در خرید حتی کالاهای اساسی اعمال میکنند.
بنا به این گزارش، روزهای آغازین سال بود که حسن روحانی امسال را سال رونق و شکوفایی اقتصادی نامگذاری و اعلام کرد دولت برنامههای جدی برای خروج از رکود واحدهای تولیدی دارد. او گفت دولت بنا دارد سال ۹۴ بعد از رشدهای اقتصادی که در سال ۹۳ و البته بعد از بحرانی شدن فضای اقتصاد ایران در سایه تحریم رخ داده است، رونق را بر بازارهای مختلف حاکم کند و بخش تولید کشور به سمت رونق بیشتر پیش رود. این درحالی است که مدتهاست تولیدکنندگان دست به فروشهای ویژهای زدهاند که مشتری جلب کنند و به نوعی خود، راهکاری برای خروج از رکود با تحریک تقاضا بیابند اما حتی این راهکارها که در دوران هیجانی بازار ممکن است بهترین بهره را برای بخش تولید کشور داشته باشد، هم جواب نمیدهد و همین امر باعث شده کالاهای ثابتی، مدتها در سبد حراجی در وسط سالن فروشگاهها باقی بماند و نتواند مشتریان زیادی به خود جذب کند. بررسی میدانی خبرنگار مهر نشانگر این است که تولیدکنندگان مدتهاست سبدهایی مملو از انواع مختلف کالاهای خود را در وسط فروشگاهها چیدهاند و منتظرند مردم با دیدن تخفیفها، به خرید تحریک شوند و بلکه چرخ تولید مجدد شروع به چرخش کند اما گویا این استراتژی این روزها کمتر در بازار جواب میدهد و مردم تغییر جهتی را در خرید کالاهای مورد نیاز خود در بازار دادهاند.
آنگونه که شواهد نشان میدهد مردم با دقت قیمتها را سنجیده، با سایر تولیدکنندگان مقایسه میکنند و در نهایت، به میزانی که واقعا مصرف روز آنهاست، خریداری میکنند. مردم اکنون در خریدهای خود آنقدر دقت میکنند که گاه ساعتها را برای خرید چند قلم کالا در راهروی فروشگاهها پرسه میزنند و با دقت کالای مورد نیاز خود را انتخاب کرده و به لحاظ قیمتی و کیفیت، میسنجند؛ رفتاری که شاید سابقه طولانی در میان مشتریان و مصرفکنندگان ایرانی نداشته است و آنها بیشتر مصرفگرا بودهاند. اما اکنون به دلیل کمبود نقدینگی میان مردم از یکسو و شرایط رکودی بازار که چرخش پول را تقریبا کند کرده است از سوی دیگر، این موضوع سبب شده مردم خریدهای خود را به دقت انجام داده و برای هر خرید خود هم چرتکه بیندازند و حساب و کتاب کنند که اگر از فلان تولیدکننده بخرند، این میزان پول را برای خود ذخیره خواهند کرد و اگر از فلان تولیدکننده بخرند، فلان کیفیت را به همراه قیمت پایین به همراه خواهند برد بنابراین خریدها به میزان نیاز روزمره مردم شده است و آنها سبدهای کالایی جمع و جوری را در هر بار خرید به خانه میبرند. در این میان تولیدکنندگان هم دست روی دست نگذاشتهاند و برای اینکه اجناس و کالاهای تولیدی خود را آب کنند، شرایط مختلفی را برای مصرفکنندگان در نظر میگیرند، تخفیفهای آنچنانی میدهند و تلاش میکنند مردم را به خرید تشویق کنند. از روشهای دیگری که آنها به کار میبندند این است که به جای اینکه یک کالا را به مشتریان بفروشند، چند نمونه از کالای خود را در یک پکیج، بستهبندی کرده و به همراه یک هدیه برای تشویق مشتریان، ارائه میدهند. بیشترین تلاشی که میان تولیدکنندگان در این راستا به چشم میخورد، از سوی تولیدکنندگان کالاهای اساسی از جمله قند و شکر، برنج، روغن نباتی است و در بخش دیگر کالاهای مورد نیاز مصرفکنندگان، این تولیدکنندگان شوینده هستند که بیشترین تخفیفها را به مردم میدهند اما باز هم مردم بسیار محتاطانه خرید میکنند و دیگر مثل سابق به صورت هیجانی سبدهای خرید خود را پر نمیکنند. البته در میان های و هوی تخفیفهای عرضهشده از سوی برخی تولیدکنندگان، باز هم کمفروشی ابزار رایج بسیاری از تولیدکنندگان است و آنها در روشهای مختلف تلاش میکنند از حجم مفید کالاهای خود بکاهند و درون بستهبندی کالایی خود، وزن کمتری از کالاها را ارائه کنند. در این میان تولیدکنندگان محصولات لبنی، شویندهها، سس، آبمیوه و نوشابه و ادویهجات، بیشترین کمفروشی را دارند. کافی است اندکی به ظرف محتوای مواد عرضهشده از سوی این تولیدکنندگان تمرکز شود تا بتوان فهمید کمفروشی چقدر رایج شده است. هماکنون قیمت هر کیلوگرم ران ممتاز گوساله یک کیلویی ۳۸هزار و ۱۰۰ تومان، چرخکرده ممتاز گوساله و گوسفند ۳۰ هزار و ۵۰ تومان، خورشتی گوساله ۸۰۰ گرمی ۳۴ هزار و ۲۸۰ تومان، آبگوشتی یک کیلوگرمی گوسفند ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان و ماهیچه پلویی گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۳۶ هزار تومان است. ران و سینه مرغ ۱۸۰۰ گرمی ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان، سینه مرغ ۱۸۰۰ گرمی ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان و مغز ران ۱۸۰۰ گرمی ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان است. هر بسته ۹ عددی تخممرغ ۴۱۷۰ تومان، تخممرغ ۶ عددی ۲۸۰۰ تومان و تخممرغ ۳۰ عددی نیز ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است.
همچنین کره ۱۰۰ گرمی ۲۳۰۰ تومان، شیر استریل 5/1 لیتری ۴۲۰۰ تومان، شیر نایلونی ۸۰۰ گرمی ۱۵۰۰ تومان، ماست سون 5/1 کیلویی ۶۲۰۰ تومان، ماست سون دبهای ۲۹۰۰ تومان، شیر ۹۰۰ سیسی ۳درصد ۲۳۰۰ تومان، شیر بطری 5/1 درصد ۲۵۲۰ تومان، شیر کمچرب بطری 5/1 درصدی ۲۲۰۰ تومان و شیر بطری پرچرب ۲۵۰۰ تومان است.
برنج 10 کیلویی پرمحصول ۷۲ هزار تومان، برنج طارم دمسیاه ۵ کیلویی ۴۷ هزار تومان، طارم 10 کیلویی معطر ۸۰هزار و ۷۵۰ تومان، هاشمی درجه یک ۵ کیلویی ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرودی ۵ کیلویی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، طارم فریدونکنار 10 کیلویی ۹۷هزار و ۵۰۰ تومان، برنج علی کاظمی ۱۰ کیلویی ۷۹ هزار تومان و هندی ۹ کیلویی سوپرباسماتی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان است.
در بخش حبوبات هر بسته ۹۰۰ گرمی عدس ۹۵۰۰ تومان، هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیاقرمز ۹۹۰۰ تومان، هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیاچیتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، هر بسته ۹۰۰ گرمی لپه ۷۷۰۰ تومان و هر بسته ۹۰۰ گرمی نخود ۶۵۰۰ تومان است. همچنین هر بسته شکر ۱۷۰۰ گرمی ۵۶۳۰ تومان، قند شکسته ۷۰۰ گرمی ۳۲۵۰ تومان و شکر ۹۰۰ گرمی نیز ۲۴۰۰ تومان است. هر بطری روغن مایع ۱۳۵۰ گرمی ۷۴۱۰ تومان، روغن جامد ۳۸۰۰ گرمی ۱۹هزار و ۲۰۰ تومان، روغن سبوس برنج ۲ لیتری ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان، روغن مایع ۸۱۰ گرمی سه بار تصفیه شده ۴۲۶۵ تومان و روغن ذرت ۱۶۵۰ گرمی ۱۸هزار و ۴۵۰ تومان است.