printlogo


کد خبر: 146126تاریخ: 1394/7/6 00:00
فاجعه منا

مسلمانان مکه را از آل‌سعود پاک کنند
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی با اشاره به اینکه آل‌سعود جز نوکری آمریکا و کشتار مردم کار دیگری نمی‌کند، گفت: مدیریت مکه باید در دست همه مسلمانان باشد و مسلمانان باید مسجدالاقصی را از دست صهیونیست‌ها و مکه را از دست آل‌سعود بگیرند. به گزارش تسنیم، آیت‌الله نوری‌همدانی صبح دیروز در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: حادثه مکه و منا حادثه‌ای است که لحظه‌ای نمی‌توان آن را فراموش کرد. وی با بیان اینکه مسلمانان باید مسجد‌الاقصی را از دست صهیونیست‌ها و مکه را از دست آل‌سعود بگیرند، خاطرنشان کرد: در آیه 25 سوره حج آمده ‌که مسجدالحرام را برای مردم قرار داده‌ایم و کسی حق تصرف در آن را ندارد. مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه مکه برای همه مسلمانان است، گفت: همه مسلمانان بویژه دولت ایران باید این موضوع را پیگیری کنند؛ باید مکه را از چنگ آل‌سعود در بیاوریم. مدیریت مکه باید در دست همه مسلمانان باشد، چراکه آل‌سعود از اداره مکه عاجز است. استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه بیشترین ضربه در این واقعه برای مردم ایران بوده است، تصریح کرد: این فاجعه، اتفاقی رخ نداده است و برنامه‌ای پشت آن وجود دارد. وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها دلایل غیرموجهی برای این واقعه آورده‌اند، خاطرنشان کرد: برخی گفته‌اند این قضا و قدر بوده و حتی می‌گویند مردم را کشته‌اند تا به بهشت بروند در حالی که آنها راه را بسته بودند و میلیون‌ها انسان جمع شده‌اند و با راه کوچکی که باز کردند هجوم اتفاق افتاده و اینگونه است که به نظر می‌رسد عمداً این اتفاقات افتاده است.

روحانی اخبار فاجعه منا را از جهانگیری گرفت
حسن روحانی آخرین گزارش‌ها و اقدامات درباره حادثه منا را بررسی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در گفت‌وگویی تلفنی با معاون اول رئیس‌جمهور، آخرین گزارش‌ها و اقدامات درباره نحوه پیگیری و امدادرسانی به مجروحان حادثه منا را بررسی و دستورات لازم را صادر کرد. حسن روحانی در این گفت‌وگو که روز شنبه انجام شد، از جزئیات اقداماتی که برای انتقال سریع پیکرهای پاک حجاج کشورمان و نیز مجروحان حادثه و سپس مداوا و رسیدگی‌های پزشکی به مصدومان انجام شده، مطلع شد. رئیس‌جمهوری ضمن همدردی مجدد با خانواده‌های آسیب‌‌دیدگان، از درگاه خداوند متعال مغفرت برای جان‌باختگان، شفای عاجل برای مجروحان و حج مقبول و سعی مشکور برای حجاج عزیز کشورمان توأم با امنیت کافی و سلامت مسألت کرد.  روحانی همچنین در دیدار با بان‌کی مون ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت عربستان در قبال حادثه منا، اظهار داشت: متاسفانه ریاض همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودان و انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی‌دهد و ضروری است سازمان ملل وظایف دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.

انتقاد افخم از گزارش ضدایرانی بان‌کی‌مون
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که به هفتادمین اجلاس مجمع عمومی ارائه شده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام داشته قطعنامه‌ای که براساس آن این گزارش تهیه شده در جهت اهداف سیاسی برخی کشورهای خاص صادر شده است و فاقد وجاهت قانونی است.  به گزارش ایسنا، مرضیه افخم با تاکید بر اینکه اینگونه گزارشات باید براساس منابع معتبر و مستند تهیه شود، اضافه کرد: این گزارش در موارد متعددی به منابع غیر بی‌طرف، جهت‌دار و حتی مغرض استناد کرده در حالی‌که ایران به پیش‌نویس این گزارش پاسخ‌های مستند و متقن ارائه کرده بود و انتظار می‌رفت پاسخ ارائه شده ایران به پیش‌نویس گزارش که با هدف آگاه‌سازی تهیه‌کنندگان گزارش از واقعیت‌های حقوق بشری ایران و کمک به گردآوری متنی متوازن و منصفانه تدوین شده بود، به نحو شایسته‌ای در متن نهایی مورد توجه قرار می‌گرفت لیکن گزارش نهایی به قضاوت نادرست از وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته و فرصت ارزیابی و تحلیل بی‌طرفانه را از دست داده است.


Page Generated in 0/0133 sec