printlogo


کد خبر: 146127تاریخ: 1394/7/6 00:00
برجام

7 مهر گزارش کمیسیون برجام
«نقشه راه» را شفاهی گفتند!
سازمان انرژی اتمی ابعاد سند محرمانه ایران و آژانس را به صورت شفاهی برای اعضای کمیسیون برجام تشریح کرد. این خبر را دیروز سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام اعلام کرد. نقوی‌حسینی درباره وعده صالحی برای ارائه سند محرمانه ایران و آژانس انرژی اتمی سازمان ملل به کمیسیون برجام، به تسنیم گفت: آقای کمالوندی (سخنگوی سازمان انرژی اتمی) به کمیسیون آمد و در این باره توضیح داد. وی با بیان اینکه این سند و نقشه راه از ابتدا محرمانه بود، در پاسخ به این سوال که چرا قرار بود این سند محرمانه به کمیسیون برجام ارائه شود؟ گفت: مسؤولان سازمان انرژی اتمی دوست داشتند همکاری بیشتری با کمیسیون داشته باشند که نشد، البته به وعده خود عمل کردند، چون آقای کمالوندی ابعاد سند را برای اعضای کمیسیون به‌صورت شفاهی توضیح داد. همزمان سایت ایران هسته‌ای نیز گزارش داد که گزارش کمیسیون برجام تا 7 مهر ارائه می‌شود. گزارش‌های دریافتی «ایران هسته‌ای» حکایت از آن دارد که احتمالا گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی تا روز سه‌شنبه
(7 مهر) نهایی خواهد شد. آنگونه که برخی منابع مرتبط با کمیسیون به «ایران هسته‌ای» گفته‌اند این گزارش محصول استماع دیدگاه‌های تیم مذاکره‌کننده فعلی و سابق، گفت‌وگو با مقام‌های مسؤول مختلف، دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اخذ دیدگاه‌های بخش نظامی و امنیتی، پرسش و پاسخ فنی، مشورت با کارشناسان مختلف از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس و مطالعه حجم انبوهی از اسناد و مدارک خواهد بود. به گفته منابع مطلع تردیدی در این باره وجود ندارد که مجلس در قالب ارائه یک طرح، یک تصمیم قانونی درباره برجام اتخاذ خواهد کرد. این موضوع که دولت برجام را در قالب لایحه‌ای به مجلس ارسال کند، منتفی شده است. منابعی که «ایران هسته‌ای» با آنها گفت‌وگو کرده می‌گویند اصل تخلف‌ناپذیر این است که هر نوع طرحی که بنا باشد در صحن مجلس درباره برجام به رأی گذاشته شود، باید برگرفته از گزارش کمیسیون ویژه و مبتنی بر آن باشد. برخی اطلاعات نشان‌دهنده آن است که پیش‌نویس‌هایی برای این طرح آماده شده است. کارشناسان می‌گویند بدون وجود این قانون، دولت نه اجازه اجرای برجام را خواهد داشت و نه می‌تواند اقدام براساس پروتکل الحاقی را آغاز کند.

امضای 50 نماینده پای طرح رعایت ملاحظات کشور دراجرای برجام
تاکنون 50 تن از نمایندگان خانه ملت طرح 2فوریتی الزام دولت به رعایت ملاحظات کشور و نظام در اجرای برجام را امضا کرده‌اند. به گزارش فارس، به دنبال ارائه طرح 2فوریتی برای الزام دولت به رعایت ملاحظات کشور و نظام در اجرای برجام از سوی برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکنون ‌50 تن از وکلای خانه ملت با امضای خود با این طرح موافقت کرده‌اند. اعضای کمیسیون در صدد هستند امضای بیشتری جهت ارائه طرح به هیات رئیسه مجلس جمع‌آوری شود. در این طرح ملاحظات کشور و نظام در اجرای برجام در ابعاد مختلف اقتصادی، فنی، علمی، نظارتی و دیگر ابعاد مدنظر قرار گرفته و دولت را در اجرای برجام ملزم به رعایت آن می‌کند.

شمخانی: وارد اجرای برجام شده‌ایم
دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت ایران به مرحله اجرای برجام وارد شده است.  علی شمخانی در سفر به استان مرکزی، در اراک درباره موضوع برجام گفت: بررسی برجام در مجلس در مراحل پایانی است و ما به طور قطع وارد اجرای آن شده‌ایم و در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند، عبور خواهیم کرد. شمخانی درباره فاجعه منا نیز اظهار داشت: دولت سعودی به جای تمرکز بر موضوع رسیدگی به حجاج و مسائل ایمنی حج، بر تجاوز به کشور یمن متمرکز شده است.  وی افزود: دولت سعودی با استفاده از مدیران و عناصر آماتور در برگزاری مراسم حج هزینه سنگینی را به جهان اسلام با 2 هزار کشته تحمیل کرد. شمخانی تصریح کرد: دولت ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی حادثه را پیگیری می‌کند. دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: بر این اساس ایران در کنار رسیدگی به وضعیت متوفیان و مجروحان ایرانی آمادگی رسیدگی کامل به آسیب‌دیدگان دیگر را نیز دارد. شمخانی با بیان اینکه ستاد رسیدگی به این موضوع در شورایعالی امنیت ملی تشکیل شده، گفت: این ستاد در تلاش برای بازگرداندن هر چه زودتر متوفیان حادثه به کشور است.
 


Page Generated in 0/0045 sec