printlogo


کد خبر: 146182تاریخ: 1394/7/7 00:00
گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحولات اقتصادی کشور
تولیدکننده‌ها در رکود می‌‌غلتند

گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است به‌واسطه غلتیدن واحدهای اقتصادی در رکود، خطری جدی آنها را تهدید می‌کند. به گزارش «وطن امروز» محسن جلال‌پور در این‌‌‌‌‌‌‌باره تصریح کرد با وجود آنکه خروج از رکود در نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران طرح و بررسی شد اما به‌دلیل اهمیت مساله و درگیری بنگاه‌های اقتصادی کشور که سرمایه‌های این مملکت هستند، هیأت رئیسه اتاق در نشست اخیر خود موضوع خروج از رکود را دوباره مورد بررسی قرار داد. جلال‌پور اظهار کرد در این جلسه، مطالب خوبی طرح شد و به برخی راهکارهای مناسب برای خروج از رکود رسیدیم. اعضای هیأت رئیسه اتاق ایران معتقدند برای خروج از رکود یکی از سیاست‌هایی که باید مدنظر مسؤولان قرار گیرد، توجه به موضوع تقاضاست و اینکه بازار مصرف را جدی‌تری درنظر بگیریم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توجه به نیاز مصرف‌کننده و هماهنگی تولید با آن را یکی از اصول اولیه تحریک تقاضا عنوان کرد.  وی ادامه داد: یکی دیگر از لازمه‌های خروج از رکود برداشتن گام‌های اساسی در زمینه صادرات است. از سوی دیگر برای ارتقای جایگاه کشور در بازارهای جهانی لازم است شرایط را برای امکان رقابت کالاهای ایرانی با محصولات دیگر کشورها فراهم کنیم. جلال‌پور اضافه کرد: در آستانه روز ملی صادرات باید اعتراف کرد صادرکنندگان ایرانی توان رقابت با رقبای خارجی خود را ندارند که به بی‌توجهی به مابه‌التفاوت نرخ تورم خارجی و داخلی و سیاست‌گذاری نادرست ارزی در سال‌های گذشته مربوط می‌شود. البته بی‌اطمینانی به نرخ آتی ارز و اینکه پس از فروش کالا و بازگشت ارز حاصل از فروش آن، چه اتفاقی خواهد افتاد را نیز باید به دلایل عدم تمایل فعالان اقتصادی به حضور در عرصه صادرات اضافه کرد. به گفته جلال‌پور همچنین مباحث دیگری ازجمله این موضوع که در سال‌های اخیر به‌دلیل شدت حضور دستگاه‌های نظارتی، جرأت و جسارت تصمیم‌گیری از
تصمیم‌گیران کشور گرفته شده، مورد توجه و بررسی قرار گرفت. براساس اظهارات رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، هیأت رئیسه اتاق ایران یکی از مهم‌ترین دلایل رفتارهای محتاطانه و توأم با ترس مدیران دولتی را ناشی از پیچ و خم‌های موجود در دستگاه‌های نظارتی و گرفتاری‌هایی که این نهادها با یکدیگر دارند، می‌داند. وی یادآور شد: بنابراین اگر بگوییم برای عبور از این دوران، عملکرد شجاعانه‌ای همچون عملکرد هسته‌ای مورد نیاز است، شاید سخن گزافی نباشد. جلال‌پور با تأکید بر لزوم انتقال نگرانی‌های بخش خصوصی به دولت تصریح کرد: همه ما درباره ادامه این وضع، نگرانی‌هایی داریم و تلاش می‌کنیم هشدارهای لازم را در اختیار مسؤولان قرار دهیم. به طور قطع پیگیر این مطالبه خواهیم بود و درعین حال تلاش می‌کنیم همواره چراغ‌های هشدارآمیز را روشن کرده و با کمک‌رسانی به دولت اقتصاد کشور را از این مهلکه نجات دهیم.
 افزایش نرخ بیکاری تأیید شد
در همین حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی از افزایش یک‌درصدی نرخ بیکاری و رشد مقرری‌بگیران بیکاری، کاهش صادرات و افت تولید بیشتر کالاهای صنعتی و معدنی خبر داد. براساس این گزارش تولید روزانه نفت ایران در پایان سال1393 به 2 میلیون و ۷۷۳ هزار بشکه کاهش یافته است. در این گزارش که از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سیر تحولات شاخص‌های منتخب اقتصادی کشور در 3‌ماه چهارم 1393 تهیه شده، 41 شاخص به‌عنوان متغیرهای پیشرو که می‌توانند در کشور نشان‌دهنده تغییر و تحولات اقتصادی باشند، شناسایی شده است. همان‌گونه که در جداول منتشر شده آمده است، میزان تولید کالاهای منتخب صنعت و معدن در اسفند پارسال نسبت بهمن همان سال و در مقایسه به اسفند 1392 کاهش داشته است. بررسی شاخص بیکاری نیز نشان می‌دهد نرخ بیکاری در زمستان پارسال برابر با 5/11 درصد،‌ در پاییز پارسال برابر با 5/10 درصد و در زمستان 1392 نیز برابر با 5/10درصد بوده که مقایسه این دو فصل بیانگر رشد یک درصدی نرخ بیکاری در زمستان 93 نسبت به زمستان 92 است.
کاهش تولیدات صنعت و معدن در فصل بهار
همچنین یافته‌های مرکز آمار از وضعیت تولیدات صنعتی و معدنی نشان می‌دهد در نخستین فصل سال میزان تولیدات صنعت با 2 درصد و تولیدات بخش معدن با 6/0درصد کاهش مواجه بوده است. براساس این گزارش شاخص تولید صنعتی نشان می‌دهد این شاخص در بهار امسال با 2 درصد کاهش نسبت به بهار سال گذشته به عدد 9/85 رسیده است. این در حالی است که شاخص مقدار تولید صنعت در بهار سال قبل عدد 7/87 را نشان می‌داد این میزان نسبت به بهار سال 1392، 6/2درصد رشد داشته است. یافته‌های مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد در فصل بهار مقدار تولیدات در بخش معدن نیز با 6/0درصد کاهش نسبت به فصل مشابه سال قبل به عدد 9/98 درصد رسیده است. به این ترتیب شاخص مقدار تولید بخش معدن در بهار سال گذشته نیز با افتی 7/1درصدی نسبت به فصل مشابه پیش از آن عدد 4/99 را نشان می‌داد.
 


Page Generated in 0/0049 sec