printlogo


کد خبر: 146204تاریخ: 1394/7/7 00:00
تحلیلی بر فیلم «محمد رسول الله(ص)» ساخته مجید مجیدی
در گستره مرزهای نگاه

فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» اثری برجسته به لحاظ ساختار هنری با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه بصری و طراحی صحنه‌ای ارزنده و داستانی قابل لمس برای مخاطب است و از این رو می‌توان جدا از محتوای ارزنده اثر و پیام والایی که در راستای رسالت الهی دارد، آن را از زاویه‌هایی متفاوت و براساس تحلیلی سینمایی مورد تجزیه قرار داد.
براساس گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌توان این اثر را از 4 زاویه هنری، فرهنگی،  تبلیغی و معرفتی مورد پرداخت قرار داد. توجه به این فیلم به‌عنوان یک محصول هنری ایجاب می‌کند با رعایت اخلاق نقد و به‌کارگیری دقت دلسوزانه به بیان ساختار این اثر بپردازیم، چرا که لازمه‌ پیشرفت هر اثر هنری، گذاردن آن در ترازوی نقد و نگاه سنجیده و موشکافانه به آن است.
برداشتی هنری از فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»
با بررسی منصفانه‌ تکنیکی فیلم به این نتیجه خواهیم رسید که نوع فیلمبرداری و جلوه‌های بصری آن مانند آنچه در صحنه‌های دفاع ابابیل از خانه خدا می‌بینیم یا سکانس دلنشین دریا فراتر از سطح سینمای ایران است. البته عیار هر فیلم در محک زمان مشخص خواهد شد و در کنار نقدهای روز، باید به این نکته هم توجه داشت که فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» با گذشت زمان، عیارش بیش از پیش برای همه مشخص خواهد شد. سکانس‌های حسی در فیلم به وفور یافت می‌شود و به‌عنوان نمونه می‌توان از سکانس فرار کردن شتر یا آشنایی حلیمه با آمنه و نوزادش و شیردادن حلیمه به او، یا سکانس آب دادن حضرت محمد(ص) به اسیران نام برد.
نگاهی فرهنگی به فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»
ساخت شهرک عظیم سینمایی، به‌کارگیری امکانات روز و استفاده از توانایی برجستگان هنر هفتم در دنیا برای این فیلم و همین‌طور تأمین خوراک محتوایی و معنوی فیلم با بهره‌مندی از نظرات علما و برجستگان جهان اسلام در ایران و کشورهای اسلامی، نشان از آن دارد که مجیدی از ابتدا نسبت به ظرفیت بالای موضوعی که روی آن دست گذاشته، آگاه بوده است. همچنین باید مدنظر داشت فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به‌واسطه راهی که آغاز می‌‌کند، به فیلم «معیار» تبدیل خواهد شد.
دیدگاهی تبلیغی به فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»
دست گذاشتن روی آخرین ساخته مجید مجیدی از منظر تبلیغی، شعاع اثرگذاری فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را گسترده کرده و مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و اندیشه‌ای را پشت سر می‌گذارد. شاکله اصلی فیلم با هدف‌گذاری‌های خاص و به نیت زدودن آثار غبارآلود ناشی از حملات رسانه‌ای غرب علیه پیامبر نور و رحمت بنا شده است. دقت در نوع تعامل مناسب با مخاطب جهانی، چیزی است که در جنس روایت فیلم به‌دقت مورد توجه بوده است. بحیرا کشیش مسیحی و ساموئل خاخام یهودی، عناصر برجسته‌ای هستند که این مهم را در بستر روایت فیلم تأمین می‌کنند که این خود عاملی است در جهت تقویت تعامل جهانی ادیان آسمانی.
ابعاد معرفتی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»
نگاه بلندنظرانه و چشم دوختن به افقی که با ساخت فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به روی چشم‌های سر و چشم‌های جان گشوده خواهد شد، ما را برآن می‌دارد تا با ژرف‌نگری، راهبردی‌ترین سطح از رویکردهای فیلم را مورد بررسی قرار دهیم. عوامل فیلم در دیداری با آیت‌الله جوادی‌آملی، از راهنمایی‌ها و هدایت‌های ایشان بهره‌مند شده بودند. بدین‌وسیله باید اعتراف کرد شناختن و شناساندن «رحمه..‌للعالمین» اگر از سرچشمه وحی و با زبان هنر و انتقال حس صورت بگیرد، معرفتی عمیق در جان مخاطب ریشه خواهد دواند.


Page Generated in 0/0053 sec