printlogo


کد خبر: 146217تاریخ: 1394/7/7 00:00
چهارگوشه

قندوز سقوط کرد
گزارش‌ها حاکی از آن است که طالبان توانسته‌اند با پیشروی به مرکز ولایت قندوز در شمال افغانستان، ساختمان‌های دولتی و زندان مرکزی این ولایت را به تصرف خود در آورند. به گزارش تسنیم، پس از حمله طالبان به ولایت قندوز، مردم و مقامات ولایت تخار در همسایگی قندوز نیز نگران اوضاع امنیتی این ولایت شده‌اند و از حکومت مرکزی خواسته‌اند هرچه‌سریع‌تر اقدامی را جهت برقراری امنیت در این مناطق انجام دهد. برخی مقامات محلی اذعان داشتند: والی قندوز با طالبان همکاری می‌کند و باعث پیشروی آنها تا مرکز این ولایت شده است. سخنگوی طالبان، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هم‌اکنون افراد طالبان به مرکز ولایت قندوز رسیده‌اند.

کودتای ناموفق علیه دولت العبادی
 منابع غیر رسمی و پایگاه‌های خبری عربی از تلاش ناکام برای کودتای نظامی در یکشنبه شب علیه دولت حیدر العبادی خبر دادند. یک منبع امنیتی در این‌باره گفت نیروی امنیتی ویژه نخست‌وزیری در همین راستا، شماری از افسران مظنون به تلاش برای کودتا علیه دولت را دستگیر کردند. این سومین بار است که قصد برخی افسران برای انجام کودتا علیه عبادی فاش شده و حتی سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرده با اطلاع‌رسانی بموقع مانع ترور نخست‌وزیر شده است.

ضربه آوارگان به محبوبیت مرکل
براساس نتایج به دست آمده از
2 نظرسنجی، میزان محبوبیت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به دلیل رسیدگی به بحران پناهجویان کاهش یافته است. مرکل توسط برخی متحدان و همچنین برخی همسایگان اروپای شرقی‌اش به دلیل نشان دادن چراغ سبز به پناهجویان سوری برای ورود به آلمان مورد اتهام قرار گرفته است. انتظار می‌رود آلمان به تنهایی امسال پذیرای
800 هزار مهاجر و پناهجوی جنگی باشد. براساس نظرسنجی منتشر شده در مجله اشپیگل، محبوبیت مرکل با 5 درصد کاهش در مقایسه با نتایج نظرسنجی انجام شده در 3 ماه گذشته به 63 درصد رسیده است.

آزادی اتباع ربوده شده ترکیه در عراق
گروه مسلحی که اخیرا 18 تبعه ترکیه‌ را در عراق ربوده بود، در فایل ویدئویی از آزادی آنها خبر داد. این گروه مسلح در فایل ویدئویی خود اعلام کرده دولت ترکیه خواسته آنها برای پایان محاصره روستاهای شیعه‌نشین شمال سوریه توسط مخالفان سوری را برآورده کرده و به شبه‌نظامیان جیش‌الفتح دستور داده به محاصره روستاهای الفوعه و کفریا در حومه ادلب پایان دهند در مقابل آنها نیز ربوده‌شدگان را آزاد کرده‌اند.

کشته شدن 3 سرباز آذربایجانی
درگیری مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه تحت مناقشه ناگورنوی قره‌باغ 3 کشته بر جای گذاشت. وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد این درگیری بامداد دوشنبه به وقوع پیوسته است. منطقه کوهستانی قره‌باغ به طور رسمی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به شمار می‌آید اما نیروهای ارمنستان پس از جنگ 6ساله 1988 تا 1994 کنترل این منطقه را به دست گرفتند. این جنگ بیش از 30 هزار کشته بر جای گذاشت. ایروان پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود آذربایجان خاک ارمنستان را هدف آتش توپخانه قرار داده و جان 3 غیرنظامی را گرفته است و شنبه گذشته جمهوری آذربایجان را به نقض توافق متزلزل آتش‌بس متهم و این کشور را به حمله «تلافی‌جویانه» تهدید کرد ه بود. 2 طرف در سال 1994 قرارداد آتش‌‎بس موقت امضا کردند، با این وجود توافق صلح هرگز میان 2 طرف امضا نشده و این مناقشه همچنان حل نشده باقی مانده است.

ماهاتیر محمد برنده جایزه حقوق بشر شد
ماهاتیر محمد، معمار مالزی نوین و نخست‌وزیر اسبق این کشور که اکنون خواستار برکناری دولت نجیب‌تون رزاق، نخست‌وزیر مالزی به اتهام فساد مالی است، برنده جایزه سالانه مرکز سوکارنو اندونزی برای دفاع از حقوق بشر شد. فیدل کاسترو رئیس‌جمهور سابق کوبا، هوگو چاوز رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا و کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی برای تلاش در جهت عدالت، آزادی، انسانیت و دموکراسی و به عنوان قهرمان مبارزه با استعمارنو و امپریالیسم پیش از این جایزه سوکارنو را دریافت کرده‌اند.


Page Generated in 0/0050 sec