printlogo


کد خبر: 146247تاریخ: 1394/7/7 00:00
معاون سازمان حج و زیارت: آمار روشنی از تعداد جان‌باختگان در دست نیست
21 کانتینر حاوی اجساد
شمار قربانیان ایرانی از 400 نفر فراتر می‌رود

گروه اجتماعی: در شرایطی که
6 روز از فاجعه اسفبار منا گذشته است تغییر پی‌درپی آمارهای مربوط به تلفات زائران ایرانی و بالا و پایین شدن اعداد و ارقام مربوط به شمار مفقودان این فاجعه همچنان عامل اصلی نگرانی خانواده‌ها  به شمار می‌آید، این در حالی است که برخی منابع تعداد جان‌باختگان ایرانی این حادثه را بیش از 400 نفر و تعداد کل قربانیان را تا 3000 نفر پیش‌بینی کرده‌اند اما آمار دقیق قربانیان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد تا جایی که حتی رئیس ستاد حج نیز اذعان داشته است آمار روشنی از تعداد جان‌باختگان و مفقودان در دست نیست. به گزارش «وطن‌امروز»، حمید محمدی، رئیس ستاد حج 94 و معاون سازمان حج و زیارت که روز گذشته خبر ورود اولین کاروان زائران خانه خدا به کشور را اعلام کرد درباره آمار تعداد جان‌باختگان و مفقودان فاجعه منا توضیحاتی ارائه داد.  رئیس ستاد حج 94 تاکید کرد: هنوز اطلاعات و آمار روشنی از تعداد جان‌باختگان و مفقودان در دست نیست. به گفته محمدی، 50 نفر از دست‌اندرکاران سازمان حج و زیارت در سردخانه مرکزی عربستان مشغول شناسایی اجساد شده‌اند.
جدیدترین آمار جان‌باختگان، مفقودان و مجروحان
همچنین معاون سازمان حج و زیارت از کاهش تعداد مجروحان و مفقودان حادثه منا خبر داد.
محمدی، معاون سازمان حج و زیارت درباره تعداد مفقودان فاجعه منا اظهار داشت: تعداد مفقودان به ۲۹۶ نفر تغییر کرده است. محمدی با تاکید بر اینکه شمار جان‌باختگان حادثه منا همچنین ۱۶۹ نفر است، افزود: عملیات سرکشی از بیمارستان‌ها را سرعت بخشیده‌ایم به طوری که حتی برخی از بیمارستان‌ها را 2 تا 3 بار بازرسی کرده‌ایم تا بتوانیم مجروحان و مفقودان خود را شناسایی کنیم که این امر همچنان ادامه دارد.
وجود 21 کانتینر حاوی اجساد
محمدی همچنین درباره تعداد زائرانی که از کشورهای گوناگون در حادثه منا کشته شده‌اند، گفت: آمارهایی که عربستان ارائه می‌دهد، کمتر از تعداد واقعی است و شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد هنوز ۲۱ کانتینر حاوی اجساد در سردخانه وجود دارد که 2 مورد آن تازه در حال تخلیه است. به گفته وی، در هر کانتینر ۱۰۰ تا ۱۵۰ جسد وجود دارد و در مجموع می‌توان تخمین زد که 3 هزار تا 3500 زائر از کشورهای گوناگون در حادثه منا جان خود را از دست داده‌اند اما این آمار رسمی نیست و براساس مشاهدات عنوان می‌شود، به همین دلیل است که مقدمات انتقال اجساد ایرانیان جان‌باخته سخت و مشکل است.
56 نفر بستری، 16 نفر بیهوش
این در حالی است که رئیس سازمان حج و زیارت نیز درباره آخرین آمار مصدومان این حادثه توضیحاتی ارائه داده است. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: ۵۶ نفر از سانحه‌دیدگان در جمرات در بیمارستان‌ها بستری هستند. برپایه این گزارش، از میان این مصدومان 16 زائر بیهوش هستند که تاکنون 10 نفر آنها شناسایی نشده‌اند.
انتقال 130تن از جان‌باختگان
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نیز از انتقال 130تن از جان‌باختگان طی پروازهای امروز خبر داده است.  سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره اقدامات صورت گرفته از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت برای پیدا کردن مفقودان، اظهار داشت: تیم‌های جست‌و‌جو یکشنبه‌شب با حضور در سردخانه اصلی شهر مکه نسبت به شناسایی زائران ایرانی اقدامات لازم را انجام دادند. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر افزود: پیکر ۱۳۰ تن از جان‌باختگان با پرواز روز سه‌شنبه از جده به تهران منتقل می‌شود.
لزوم تلاش دولت برای احقاق حقوق جان‌باختگان
علاوه بر این مطالبه حقوق جان‌باختگان و مصدومان این فاجعه از دولت سعودی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌هاست. آنطور که رئیس کانون وکلای مرکز نیز عنوان کرده است دولت باید به دور از ملاحظات سیاسی برای مطالبه حقوق این افراد اقدام کند. علی نجفی‌توانا، رئیس کانون وکلای مرکز ضمن ابراز تاسف از حادثه مکه، اظهار امیدواری کرد: دولت بدون توجه به ملاحظات سیاسی برای احقاق حقوق جان‌باختگان تلاش کند.
نامه پزشکان کشور به دبیرکل سازمان ملل
جمعی از استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی، پزشکان و پیراپزشکان کشور با ارسال نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی ‏فوری به فاجعه منا شدند و اینکه سوءتدبیر و قصور سعودی‌ها در مدیریت بحران این فاجعه، قابل پیگیری است. پزشکان در این نامه با انتقاد از سوءتدبیر دولت سعودی در کنترل بحرانی که منجر به بروز فاجعه منا شد، پاسخگو نبودن و رسیدگی ‏فوری به این حادثه را از منظر پزشکی قابل پیگیری دانستند و در 42 بند مصادیق کوتاهی سعودی‌ها را که در بروز این فاجعه دخیل بوده است، یادآور ‏شدند. همچنین در این نامه از بان‌کی‌مون خواسته شده است کمیته‌ حقیقت‌یاب بی‌طرفی با حضور نهادهای مرجع و بین‌المللی برای بررسی این حادثه تشکیل شود. در آخرین لحظات تنظیم گزارش، سازمان حج و زیارت اعلام کرد آمار قربانیان ایرانی فاجعه منا به 226 نفر رسیده است.


Page Generated in 0/0045 sec