printlogo


کد خبر: 146306تاریخ: 1394/7/8 00:00
واکنش نمایندگان به اقدام غیرمسؤولانه وزیر امور خارجه
دست ظریف راه نفوذ است؟

گروه سیاسی: اقدام نامتعارف و غیرمسؤولانه جواد ظریف در پایان سفر 5 روزه رئیس دولت به نیویورک در ایران بلافاصله با واکنش‌هایی همراه بود. در این میان نمایندگان مجلس که وظیفه نظارت بر عملکرد دولت را برعهده دارند، تاکید می‌کنند تکلیف موضوع دست دادن ظریف با اوباما را روشن خواهند کرد. به گزارش «وطن امروز»، برخی نمایندگان معتقدند این اقدام ظریف می‌تواند زمینه‌های نفوذ آمریکا در ایران را فراهم کند. علی‌اصغر زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این‌باره با انتقاد از دست دادن ظریف با اوباما، گفت: برخی به دنبال شکسته شدن قبح رابطه با آمریکا هستند، این اقدام راه‌های نفوذ استکبار را باز می‌کند. زارعی به مهر گفت: این استدلال که اتفاقی وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس‌جمهور آمریکا روبه‌رو شده و دست داده است، برای ما قابل قبول نیست. نماینده مردم تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه قصد دارد قبح رابطه با آمریکا را بشکند، گفت: اقدام ظریف مطابق چارچوب‌های مذاکرات و مجوزهایی که از سوی مقام معظم رهبری برای مذاکرات گرفته بودند نیز نیست.  وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه با اقداماتی که انجام داده است در حالی قبح رابطه با آمریکا را می‌شکند که هیچ تغییری در مواضع ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی و جنبش‌های آزادیخواه مشاهده نکرده‌ایم. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان اظهار داشت: حتی در برجام هم ما نگران شیطنت‌های آمریکا هستیم و مثبت‌اندیشی است اگر فکر کنیم با توافق، مواضع آمریکا نسبت به ایران تغییر کرده است. وی در پایان تاکید کرد: زمانی که قبح رابطه با آمریکا شکسته شود، راه‌های نفوذ استکبار باز می‌شود.
مجلس سکوت نمی‌کند
 منصور حقیقت‌پور از اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت: قطعاً نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهند بود و این اقدام با واکنش مجلس همراه خواهد شد. نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفت: در صورتی که آقای ظریف چنین کاری کرده باشد، قطعاً خطوط قرمز نظام را نادیده گرفته است.  وی با بیان اینکه، شرایط برای دست دادن با رئیس‌جمهور آمریکا فراهم نیست و آمریکایی‌ها هنوز به حقوق ملت ایران احترام نمی‌گذارند، تصریح کرد: تا وقتی آمریکا از تروریست‌ها حمایت می‌کند و به حقوق مردم ما احترام نمی‌گذارد نباید از دست دادن با مقامات آمریکا سخن گفت. حقیقت‌پور همچنین گفت: قطعاً نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهند بود و این اقدام با واکنش مجلس همراه خواهد شد. آمریکا همچنان دشمن ملت ایران است و بر دشمنی با ملت ایران اصرار دارد لذا دست دادن با دشمن مخالف مبانی انقلاب و مغایر با حقوق ملت است.
دیپلماسی ذلت!
در کنار نمایندگان، چهره‌ها و فعالان سیاسی و حزبی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند. حمیدرضا ترقی، مسؤول امور بین‌الملل حزب موتلفه با بیان اینکه دست‌دادن ظریف و اوباما دیپلماسی ذلت بود، گفت: اگر دیپلمات‌های ما نتوانند در شرایط خاص و وقایع غیرمنتظره سیاسی تصمیم درستی اتخاذ کنند، این نقص در روابط دیپلماتیک است. وی به فارس گفت: نباید همه چیز را به وزیر امور خارجه دیکته کرد که اشتباه نکند از این رو وقتی او می‌داند که این دیدار برخلاف عزت کشور است بر فرض قرار گرفتن در شرایط غیرمنتظره نیز وقتی با اوباما مواجه شد دلیلی نداشت با او دست بدهد. این کارشناس مسائل بین‌الملل ادب را اتخاذ مواضع جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: بنابراین وی نباید تحت تاثیر شرایط قرار می‌گرفت و همرنگ بقیه می‌شد.  وی با اشاره به نطق توهین‌آمیز اوباما علیه ملت ایران و متهم کردن جمهوری اسلامی به انواع توطئه‌ها  خاطرنشان کرد: این کار آقای ظریف دیپلماسی ذلت بود، آن هم در شرایطی که مردم صحبت‌های زورگویانه، قلدرمآبانه و ظالمانه اوباما و اتهامات او علیه ایران را دیدند. ترقی در پایان افزود: در شرایطی که آقای اوباما در نطق خود ملت ایران را تحقیر کرد در این شرایط موضع وزیر امور خارجه به جای دست دادن و مصافحه باید موضع تنفر و اخم در قبال رئیس‌جمهور آمریکا می‌بود.


Page Generated in 0/0058 sec