printlogo


کد خبر: 146329تاریخ: 1394/7/9 00:00
نگرانی‌ها از روند اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در آموزش و پرورش ادامه دارد
حذف 100 هزار فرهنگی از طرح رتبه‌بندی!

گروه اجتماعی: درشرایطی که آغاز مهرماه سال جاری زمان اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به منظور ارتقای وضعیت معیشتی و رفع تبعیض‌های موجود اعلام شد، این روزها خبرها حاکی است که شیوه اجرا و پوشش سطح عملکرد این طرح بدون اشکال نبوده و با ابهاماتی همراه است. اگر تا پیش از این تنها بازنشستگان به عنوان گروه محروم از رتبه‌بندی بودند براساس اعلام محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گروه 100 هزار نفری از فرهنگیان مشمول طرح رتبه‌بندی نخواهند شد.
چشم‌پوشی رتبه‌بندی از 100 هزار فرهنگی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش‌و‌پرورش ضمن خودداری از بیان تعداد فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی گفته است: پیش‌بینی کرده‌ایم تعداد ۱۰۰ هزار نفر مشمول طرح رتبه‌بندی فرهنگیان نشوند. سیدمحمد بطحایی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد فرهنگیان به تفکیک رتبه‌بندی بیان داشت: از بنده درباره میزان افزایش حقوق و تعداد فرهنگیان به تفکیک رتبه‌بندی سوال پرسیده نشود، چراکه دردسرساز می‌شود. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش درباره تعداد افرادی که شامل رتبه‌بندی نمی‌شوند، به مهر یادآورشد: پیش‌بینی کرده‌ایم تعداد
۱۰۰ هزار نفر مشمول طرح رتبه‌بندی فرهنگیان نشوند.
وعده افزایش حقوق فرهنگیان
این در حالی است که پیش از این مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش در سی‌ودومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش گفته بود؛ ۶۵ درصد فرهنگیان جزو رتبه عالی و خبره قرار می‌گیرند و افزایش حقوق بین ۳۳۰ تا ۵۴۰ هزار تومان خواهند داشت. افرادی که جزو رتبه ارشد قرار می‌گیرند، حدود ۱۵۰ هزار نفر هستند که مبلغ ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت و افرادی که در رتبه پایه قرار می‌گیرند، از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.
انتقال اجباری از دبیرستان به دبستان
همچنین تعدادی از معلمان بویژه در مناطق 8 و 15 آموزش‌‌وپرورش شهر تهران از اجبار آنها به انتقال از دوره دبیرستان به دبستان خبر داده‌‌اند. سال تحصیلی جدید در شرایطی آغاز شد که با استقرار نظام 3-3-6 در تمام دوره‌های تحصیلی، پایه نهم به دوره متوسطه اول اضافه و پایه دهم از دوره متوسطه دوم حذف شد. با حذف پایه دهم از دوره متوسطه دوم حدود یک‌چهارم نیروی انسانی این دوره فرصت کاری خود را از دست دادند. آموزش‌وپرورش برای ساماندهی معلمانی که کلاس درس برای آنها وجود ندارد، تعدادی از آنها را به دوره متوسطه اول و  ابتدایی منتقل کرد. انتقال معلمان از دوره متوسطه به ابتدایی با رضایت آنها همراه نیست و معلمان دوره متوسطه در اعتراض به این موضوع معتقدند که تدریس در دوره ابتدایی تخصصی است و معلمی که با ویژگی‌های این دوره آشنایی ندارد، نمی‌تواند به‌صورت کیفی تدریس کند.
مخالفان انتقال به دبستان رتبه‌بندی نمی‌شوند
سیدمحمد بطحایی،‌ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره انتقال معلمان دوره متوسطه به ابتدایی و رتبه‌بندی نشدن آن گروه  از معلمانی که با رفتن به دوره ابتدایی موافقت نمی‌کنند، بیان داشت:‌ از افرادی که کسر ساعت موظف دارند، خواسته‌ایم که به کمک ما بیایند تا دوره بحران را طی کنیم و به کلاس یا پایه‌ای خاص برای تدریس منتقل شوند اما برای عده‌‌ای که با این موضوع موافقت نکرده‌اند، در حال حاضر احکام رتبه‌بندی صادر نمی‌شود. وی افزود:‌ طی چند روز آینده بخشنامه‌ای صادر می‌شود، یعنی بعد از اتمام سازماندهی‌، مشخص خواهیم کرد که افراد دارای کسر ساعت موظف به چه‌میزان و به چه‌صورت از رتبه‌بندی بهره‌مند شوند و اینگونه نیست که امتیاز آنها در رتبه‌بندی صفر باشد اما از امتیاز آنها کسر خواهد شد. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از اتمام صدور احکام رتبه‌بندی معلمان  تا 10 روز آینده خبر داد. گفتنی است علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در پاسخ به اعتراض معلمانی که از اجبار برای انتقال از دوره متوسطه به ابتدایی سخن می‌گویند، عنوان کرده است:‌ برای اینکه تبعیضی بین فرهنگیان نباشد، همه نیروهای متوسطه یک و 2 را براساس شاخص‌هایی امتیازبندی کردیم و از بالاترین امتیاز با نظر خودشان ساماندهی را انجام دادیم. گزارشی که داریم حاکی از آن است که همکاران ما از عدالتی که سعی کردیم در توزیع نیروی انسانی اعمال کنیم، رضایت دارند.


Page Generated in 0/0129 sec