printlogo


کد خبر: 146341تاریخ: 1394/7/9 00:00
اخبار

واکنش هنرمندان تجسمی در محکومیت دولت آل‌سعود
انتشار فراخوان پوستر و کاریکاتور «تبت یدا»
فراخوان پوستر و کاریکاتور هنرمندان تجسمی کشور برای فاجعه منا و در محکومیت دولت آل‌سعود با عنوان «تبت یدا» منتشر شد. در بخشی از متن این فراخوان آمده است: «با توجه به حضور گسترده و بموقع طراحان و فعالان عرصه گرافیک در زمینه فاجعه منا و تولید آثار با موضوعات و قالب‌های نسبتاً متفاوت و گوناگون تا بدین لحظه، نیاز است با هدفگیری دقیق‌تر برای تغییر مشخص در دیدگاه مخاطبان بین‌المللی بویژه امت اسلامی، پیرامون موضوع زیر دست به تولید محصولات گرافیکی بزنیم: ایجاد مطالبه مردمی و بین‌المللی از سران کشورهای اسلامی برای مدیریت بین‌المللی حج و قطع دست آل‌سعود از مدیریت انحصاری آن.
شعار اصلی: تبت یدا آل‌سعود
موضوعات: توجه دادن به ماهیت وابسته و غیراسلامی رژیم سعودی و توانمندی مدیریت متحدانه شیعی و سنی برای برگزاری حج.
 بخش از یمن تا منا: توجه دادن به جنایات سال‌های اخیر آل‌سعود در یمن، بحرین و غزه حتی در ماه‌های حرام و در حاشیه قرار گرفتن مدیریت حج برای حکام سعودی. توجه به این نکته که کار اصلی آل‌سعود تأمین امنیت استکبار جهانی (آمریکا و اسرائیل) است نه برگزاری مراسم سیاسی - معنوی حج.
 بخش حجه..‌الوداع : تکریم شهدای منا و تسلی خاطر امت واحده اسلام.
تذکرات /حساسیت‌های محتوایی
طراحان محترم به این نکته دقت داشته باشند  به جهت تفکیک اعراب وهابی از کل جامعه شریف عرب که بخشی از آنان مدافع جبهه مقاومت نیز هستند، در استعمال واژه‌ها و به‌کارگیری نمادهایی که بصورت ناخواسته خطاب به اعراب به معنای عام تلقی شود تدابیر لازم مورد نظر قرار گیرد. (مثال: لباس اعراب / در مقام واژه: «عربستان» سعودی، اعراب و …) تذکر: با توجه به انتشار آثار در حوزه بین‌الملل و با عنایت به آنکه یکی از نمادهای دولت و رژیم آل‌سعود پرچم عربستان است که مزین به نام جلاله و نام مبارک پیامبر اکرم است ملاحظات تکریم اسمای مبارک ملحوظ نظر قرار گیرد.
 ملاحظات گرافیکی آثار گرافیکی باید در قالب پوستر، به صورت عمودی، با ابعاد ۷۰×۵۰ سانتیمتر و با رزولوشن ۲۰۰ و با فرمت jpg و مود RGB ارائه شود. در صورت امکان طرح در سایز مربع جهت شبکه‌های اجتماعی تحت موبایل نیز ارسال شود. در این آثار حداکثر استفاده از زبان بصری لازم بوده و باید از قالب‌های تکراری یا کپی‌برداری شده، پرهیز شود. مهلت ارسال آثار حداکثر تا تاریخ 20 مهرماه 94 از طریق آدرس ایمیل
tabbatyada.farakhan@gmail.com خواهد بود.

برپایی نمایشگاه تجسمی «ذهنیت ملموس»
26 اثر از 23 هنرمند و از 4 جریان هنری در موزه هنرهای معاصر به نمایش عموم گذاشته شد. این نمایشگاه با عنوان «ذهنیت ملموس» از 24 شهریورماه افتتاح شده و در آن آثاری از واسیلی کاندینسکی، جکسون پولاک، ویلهم دکونینگ، رابرت مادرول، مارک روتکو، آدولف گاتلیب، فرانز کلاین، مارک توبی، آنتونی تاپیس، منوچهر یکتایی، ژان فوتریه، پیر سولاژ، آنتونیو سائورا، ژان پل ریوپل، ویلیام ترن بول، فریتز وینتر، هانس هارتونگ، فرانک استلا، موریس لویس، هلن فرانکن تالر، سم فرانسیس، جان هویلند و پل جنکینز که در 4 جریان هنری اکسپرسیونیسم انتزاعی، تاشیسم، انتزاع پسانقاشانه و انتزاع تغزلی کار شده‌، به نمایش گذاشته شده است.  به گزارش ایسنا، احسان آقایی، دبیر این نمایشگاه درباره‌ عنوان نمایشگاه نیز اظهار کرد: عنوان «ذهنیت ملموس» پارادوکسیکال است. معمولا ذهنیت ملموس نیست. ذهنیت فراتر از عالم حس و لمس است اما این هنرمندان معتقد بودند آنچه در ذهن داشتند باید به عینیت تبدیل کنند بدون قیود گذشته. قبلا فرم خیلی مهم بود. در اکسپرسیونیسم انتزاعی یک هنرمندی مثل «پولاک» هست با آن هیجان‌نمایی شدید و یکی هست مثل «روتکو» که می‌شود با اثرش مدیتیشن کرد. اینها تفکر مشترک دارند، نه تجلی مشترک. نوع نگاه‌شان به رنگ و بوم و نقاشی و هنر به لحاظ هنر مشترک است، نه به لحاظ ارائه‌ آثار هنری. نمایشگاه «ذهنیت ملموس» تا 15 آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقه‌مندان است.
 


Page Generated in 0/0105 sec