printlogo


کد خبر: 146356تاریخ: 1394/7/9 00:00
افزایش انتقاد کشورهای مسلمان از عربستان به‌دلیل فاجعه منا
آل سعود نمی‌تواند فرار کند

گروه بین‌الملل: فاجعه منا با هزاران کشته و زخمی و مفقود، به حدی دردناک و فجیع است که بسیاری از رسانه‌های غربی بالاخره سکوت خود را شکسته و زبان به انتقاد از سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی آل‌سعود در برگزاری مناسک حج گشوده‌اند. سایت عربی شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی می‌نویسد: وظیفه برپایی مناسک حج و اداره آن، برای خاندان پادشاهی در عربستان باعث فخر و افتخار آنها و در اختیار گرفتن صفت «خادم حرمین‌شریفین» شده اما در مقابل نیز مسؤولیت‌های سنگینی را متوجه آنها کرده است. سعودی‌ها احساس می‌کنند در این زمینه بسیار موفق بوده و میلیاردها دلار برای ساخت زیربناها و ایجاد شبکه مواصلاتی برای میزبانی از میلیون‌ها نفر هزینه کرده‌اند. بنا به این گزارش، نتیجه تحقیقاتی که «ملک سلمان» وعده آن را داده هر چه که باشد، باز هم شک و تردیدهایی درباره دخیل بودن یکی از شاهزاده‌ها یا نخبگان سیاسی در این فاجعه وجود دارد اما مسؤولان سعودی، حجاج را مقصر می‌دانند که به آموزش‌ها توجهی نکرده‌اند و باید گفت، این دلیل عربستان نیز باعث نشده است تا سعودی‌ها از زیر بار انتقادات شدید رها شوند. در ابتدا ایران حملات علیه سعودی‌ها را شروع کرد و رهبر عالی این کشور عربستان را مسؤول حادثه دانست و دیگر مسؤولان ایرانی نیز ریاض را به بی‌کفایتی متهم کردند. پس از آن، مقامات اندونزی، پاکستان، هند و نیجریه در کنار ایران از عربستان انتقاد کردند که امکان دسترسی کامل به اجساد کشته‌شدگان فاجعه منا و انجام اقدامات لازم برای احرازهویت کشته‌شدگان را فراهم نمی‌کند. بر سر شمار قربانیان نیز مناقشه است. مقامات اندونزی روز سه‌شنبه از مسؤولان عربستان سعودی انتقاد کردند که در بررسی و رسیدگی به فاجعه‌ منا
«به کندی» عمل می‌کنند و هماهنگی لازم را برای مدیریت این فاجعه ندارند. به‌جز مقامات اندونزی که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است، مقامات هند و پاکستان نیز در همین روز از دولت عربستان انتقاد کردند که این فاجعه‌ انسانی را به شیوه‌ا‌ی ناهماهنگ و ناکارآمد مدیریت می‌کند. مقامات اندونزی و پاکستان می‌گویند دیپلمات‌های آنها در عربستان بعد از ساعت‌ها معطلی توانستند به اجساد برای بررسی هویت شهروندان خود دسترسی پیدا کنند و این دسترسی نیز محدود بوده است.
مرگ برادر و مشاور ویژه پادشاه عربستان
دفتر پادشاهی عربستان از مرگ برادر بزرگ‌تر و مشاور ویژه پادشاه این کشور خبر داد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد که مراسم تشییع جنازه نواف بن‌عبدالعزیز، برادر بزرگ‌تر و مشاور ویژه سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان بعد از نماز عشا در مسجدالحرام برگزار خواهد داشت. نواف بن‌عبدالعزیز پیش از آنکه در آگوست 2001 به‌جای ترکی‌الفیصل بن‌عبدالعزیز به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عربستان تعیین شود، چند ماه پست وزیر دارایی این کشور را برعهده داشته است. وی که بیست‌ودومین پسر عبدالعزیز، بنیانگذار پادشاهی سعودی است در سال 2005 به دلیل بیماری از ریاست سازمان اطلاعات کناره‌گیری کرد.
 


Page Generated in 0/0072 sec