printlogo


کد خبر: 146363تاریخ: 1394/7/9 00:00
فاجعه منا

بازتاب گسترده هشدار رهبری به عربستان در رسانه‌های منطقه
بیانات دیروز حضرت آیت‌الله‌العظمی  خامنه‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر بویژه آن بخش از سخنان معظم‌له درباره فاجعه منا و عربستان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای داشت.  به گزارش تسنیم، رهبر انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر با اشاره به حادثه تأسف‌بار و خونین منا، آن را به‌دلیل جان باختن هزاران نفر از حجاج بویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، عزا و مصیبتی واقعی برای ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان‌باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است اما این را بدانند در صورت عکس‌العمل، عکس‌العمل ایران اسلامی خشن و سخت خواهد بود.
 این سخنان امام خامنه‌ای به‌سرعت در رسانه‌های منطقه بازتاب یافت که در ذیل از نظر مخاطبان گرامی می‌گذرد. شبکه خبری المیادین با پوشش بخش‌هایی از سخنان امام خامنه‌ای درباره فاجعه منا به نقل از معظم‌له اعلام کرد اگر قرار شود ایران واکنش نشان دهد این واکنش سخت و خشن خواهد بود و امکانات آن نیز فراهم است. روزنامه السفیر نیز با پوشش این سخنان در خبری فوری از قول رهبر انقلاب اعلام کرد اگر عربستان اجساد قربانیان حج را برنگرداند یا به حجاج احترام نگذارد، با واکنش سخت ایران روبه‌رو خواهد شد.  خبرگزاری فرانسه نیز در خبری فوری آن بخش از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره فاجعه منا را منتشر کرد. به گزارش این خبرگزاری، رهبرعالی ایران، عربستان را در صورت برنگرداندن اجساد حجاج ایرانی به واکنشی سخت و خشن تهدید کرد. روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز با پوشش این خبر نوشت که رهبر ایران خواستار تحقیق درباره ازدحام در منا شده است. این روزنامه به نقل از معظم‌له نوشت: اگر ایران تصمیم به واکنش به فاجعه منا بگیرد، اوضاع مسؤولان عربستان خوب نخواهد بود و این واکنش سخت و خشن خواهد بود.  پایگاه خبری تحلیلی العهد لبنان هم در این‌باره نوشت: عربستان به مسؤولیت‌های خود در قبال مجروحان فاجعه منا عمل نمی‌کند و مشکلاتی در انتقال اجساد قربانیان به ایران به وجود آمده است. شبکه خبری المنار نیز با پوشش سخنان رهبری اعلام کرد امام خامنه‌ای بر ضرورت اجرای تحقیق در فاجعه منا با مشارکت ایران و کشورهای اسلامی تأکید کرده است. شبکه ال‌بی‌سی لبنان نیز به پوشش سخنان رهبر انقلاب پرداخت و اعلام کرد رهبر ایران خواستار تحقیق در فاجعه منا از سوی کشورهای جهان اسلام شده است.

نظر شمخانی درباره ربودن رکن‌آبادی
دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: ربودن برخی فرماندهان نظامی و رکن‌آبادی در حادثه منا «تحلیل ذهنی و غیرواقعی» است. علی شمخانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ربوده شدن غضنفر رکن‌آبادی و برخی فرماندهان نظامی در حادثه منا، اظهار داشت: این تحلیل ذهنی غیرواقعی است اینکه امروز قبح همکاری با رژیم صهیونیستی توسط اعراب شکسته شده و پیشتاز آن نیز متأسفانه برخی از کشورهای عربی منطقه هستند، باعث شده چنین شک و ظن‌هایی صورت گیرد اما اینگونه نیست که این حادثه تعمدی باشد و بیشتر ناشی از بی‌کفایتی و ناکارآمدی سیستم‌های مدیریتی بوده است.  

ظریف برای سفر به عربستان برنامه‌ای ندارد
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت جواد ظریف برنامه‌ای برای حضور در عربستان ندارد. به گزارش خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه خانواده‌های یکایک جان‌باختگان حادثه منا از وزارت امور خارجه درخواست پیگیری حقوقی این حادثه را دارند، گفت: این موضوع در وزارت امور خارجه در حال بررسی است که یک مرجع حقوقی مشخص برای پیگیری حقوقی این حادثه توسط خانواده‌ها تعیین شود. امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه برنامه‌ای برای سفر وزیر امور خارجه به کشور عربستان وجود ندارد، تصریح کرد: وزیر بهداشت به نمایندگی از دولت برای رسیدگی به وضعیت حجاج  مجروح به عربستان سفر کرده است.


Page Generated in 0/0060 sec