printlogo


کد خبر: 146374تاریخ: 1394/7/9 00:00
احساس خطر حامیان جنگ نیابتی پس از هشدار کرملین به واشنگتن
پادشاه اردن: جنگ برای صلح!

گروه بین‌الملل: عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به طرح ادعایی پرداخت کرد که به نظر می‌رسد ناشی از وحشت پادشاهی دست‌نشانده هاشمی نسبت به سرنوشت خود پس از تحولات اخیر منطقه باشد. عروسک خیمه‌شب‌بازی انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در اردن که از نخستین روزهای جنگ سوریه یکی از حامیان داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و تکفیری دیگر مثل جبهه النصره، احرار الشام و ارتش موسوم به آزاد از طریق آموزش، تجهیز و تدارک آنها بوده است در نیویورک حرف‌هایی متناقض درباره جنگ و صلح به زبان آورد که البته بسیار بزرگ‌تر از دهان او بود.  او از یکسو به تکرار کلیشه‌ای گفته‌های رئیس‌جمهور اسبق ایران درباره گفت‌وگوی تمدن‌ها به‌عنوان برون‌رفت از خشونت پرداخت و از سوی دیگر مدعی شد «برای ریشه‌کن کردن تروریسم و تقویت صلح جهانی لازم است جنگ سوم جهانی را آغاز کنیم». در حالی که خانواده هاشمی به‌عنوان تقدیم‌کننده سرزمین مقدس مسلمانان یعنی فلسطین به اسرائیلی‌ها هیچ مشروعیت دینی در جهان اسلام ندارند اما شاه نیمه‌انگلیسی اردن ناگهان در صحن سازمان ملل بالای منبر موعظه دینی رفت و گفت: «خوارج زمانه تنها نماینده قشر بسیار اندکی هستند که باید ریشه‌کن شوند. تسامح رادیکالیسم را نمی‌پذیریم. کسانی که از اسلام خارج شده‌اند، انزجار را در جهان اشاعه می‌دهند».
این دیکتاتور نظامی که تا چندی پیش قصد لشکرکشی به خاک همسایه‌اش را داشت سپس مخاطبانش را بیش از پیش با حرف‌هایی جدید متعجب کرد: «ما باید به روح مشترک ادیان آسمانی برای تقویت ارزش‌های انسانی بازگردیم.  ما باید باورهایمان را به منصه ظهور برسانیم و اعتقادات را به اقدامات تبدیل کنیم».
او همچنین گفت اردن چندین طرح برای ترغیب جوانان به همزیستی را آغاز کرده است اما تحلیلگران جهان عرب معتقدند آنچه باعث شده پادشاه دست‌نشانده اردن به چنین موعظه‌های شتاب‌زده و متناقضی روی بیاورد و از یکسو جهان غرب را به جنگ سوم جهانی فراخواند و از سوی دیگر حرف از گفت‌وگوی تمدن‌ها بزند، خطری است که از جانب تحولات شتابان در سوریه و عراق استشمام می‌کند. حضور نظامی روسیه در سوریه با هماهنگی دمشق و تهران جبهه‌ای قدرتمند در مقابل ادامه جنگ نیابتی غرب در منطقه به وجود آورده که ممکن است بزودی فتنه را به خاک نوکران آمریکا در منطقه یعنی پادشاهی مصنوعی و متزلزل اردن هاشمی، ترکیه درگیر جنگ قومی و رژیم جعلی اسرائیل بازگرداند.  عبدالله دوم با بیان اینکه «سوری‌ها 20 درصد از جمعیت اردن را تشکیل می‌دهند» یا «درخواست مقابله با تهدیدات اسرائیل علیه شهر قدس و مسجدالاقصی» سعی می‌کند در شرایط تغییر معادلات شام خود را دلسوز سوری‌ها و فلسطینی‌هایی جا بزند که در مجموع 70 درصد جمعیت اردن را تشکیل می‌دهند تا بلکه امان از امواج بعدی جنگ نیابتی در امان بماند.
 هشدار کرملین به واشنگتن برای خروج از سوریه
دیروز یک مقام آمریکایی در اظهاراتی که از قریب‌الوقوع بودن عملیات روسیه علیه داعش و احتمالا دیگر گروه‌های تکفیری در سوریه حکایت دارد فاش کرد کرملین با آغاز حملات هوایی‌اش در شام از واشنگتن خواسته هرچه سریع‌تر جنگنده‌های خود را از حریم هوایی سوریه خارج کند.  این هشدار پس از آن صورت گرفته که روسیه هدایت تلاش‌ها را برای حل و فصل بحران سوریه برعهده گرفته و با هماهنگی با تهران و دمشق عامل تحولاتی سریع در شامات شده است. از آن جمله پارلمان روسیه، روز چهارشنبه به اتفاق آرا مصوبه‌ای را به تصویب رسند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور اجازه می‌یابد نیروی نظامی به خارج از مرزها اعزام کند. ساعاتی پس از این رای‌گیری، سرگئی ایوانوف، رئیس دفتر کرملین با اعلام اینکه این طرح «درباره سوریه است»، گفت این مجوز فعلا فقط به استفاده از نیروی هوایی ارتش محدود می‌شود و در حال حاضر قرار نیست نیروی زمینی روسیه در سوریه حضور یابد. به گفته ایوانوف،‌ هماهنگی عملیات علیه داعش، از طریق اتاق مشترکی که با مشارکت روسیه، ایران، سوریه و عراق در بغداد تشکیل شده، صورت خواهد گرفت.
وی همچنین تایید کرد دمشق رسما از مسکو خواسته است به این کشور در نبرد با داعش کمک «نظامی و اطلاعاتی» کند. به دنبال تحولات اخیر در سوریه و حمایت همه‌جانبه دولت مسکو از بشار اسد، رئیس‌جمهور قانونی سوریه، ارتش روسیه ارسال تجهیزات نظامی به سوریه را در دستور کار قرار داده بود.  دفتر رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه نیز تایید کرد بشار اسد در نامه‌ای به رئیس‌جمهور روسیه خواستار حضور نظامیان روس در این کشور برای مبارزه با تروریسم شده است.  دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه نیز دیروز پس از صدور مجوز گفت اکنون روسیه تنها کشوری است که با رضایت دولت سوریه و براساس قوانین بین‌المللی در این کشور دست به عملیات می‌زند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای مقابله با داعش شد.  وی پیش از آن هم در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی گفته بود مسکو با توجه به حضور اتباع این کشور در میان اعضای داعش نگران بازگشت آنهاست و به همین جهت از دولت سوریه در مقابل داعش حمایت می‌کند. پوتین در مصاحبه با برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس درباره انگیزه روسیه برای حضور نظامی در سوریه گفت: «ما به مقامات مشروع سوریه کمک می‌کنیم.  علاوه بر این، من قویا اعتقاد دارم که با اقدامی غیر از این، یعنی نابود کردن نهادهای مشروع قدرت، ما وضعیتی مشابه آنچه در برخی کشورهای منطقه یا مناطقی از جهان شاهد هستیم، مثلا لیبی، مواجه خواهیم شد، جایی که تمام نهادهای دولتی به طور کامل از هم پاشیده‌اند».   صدور مجوز اقدام نظامی روسیه در سوریه یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گزارش‌های منتشر شده درباره تصمیم روسیه برای افزایش حمایت از دولت سوریه را تایید کرده و گفته بود: «هنوز میزان ورود روسیه (در موضوع سوریه) کامل نشده اما تعدادی جنگنده، موشک، توپ و امکانات بسیار وجود دارد که این مقدار تجهیزات در مسیر نبرد آینده تاثیر خواهد گذاشت.  آنها گفته‌اند «اگر دمشق از ما نیرو بخواهد برای اعزام آماده هستیم» اما تا امروز سوریه اینچنین درخواستی نکرده اما این اتفاق رخ خواهد داد».

آغاز حملات روسیه به داعش و تکفیری‌ها
شامگاه چهارشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اعزامی کرملین به سوریه، حملات هوایی خود علیه مواضع تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تکفیری را بر فراز خاک این کشور آغاز کرده‌اند. به گزارش وبگاه لبنانی «العهد» به نقل از این وزارتخانه، حملات هوایی روس‌ها که در 3 استان سوریه علیه مراکز استقرار تروریست‌ها صورت گرفته، موفق بوده است. این حملات در مناطق تلبیسه، الرستن، الزعفرانه و المکرمیه در ریف حمص در مرکز سوریه انجام شده‌است. منابع نزدیک به مقاومت در سوریه نیز ساعاتی پس از اولین حمله هوایی روسیه به منطقه تلبیسه در ریف شمالی حمص، از مشاهده 5 جنگنده‌ روس خبر دادند. تروریست‌های مسلح حاضر در این مناطق نیز در واکنش با گلوله‌باران مناطق مسکونی در شهر حمص و با چندین موشک غیرنظامیان را  هدف قرارداده‌اند.


Page Generated in 0/0042 sec