printlogo


کد خبر: 146383تاریخ: 1394/7/11 00:00
توفان هوایی روسیه علیه تروریست‌ها در سوریه پس از ناکارآمدی ائتلاف‌آمریکایی
انهدام مقر مرکزی داعش

گروه بین‌الملل: تقریبا 5 سال است که سوریه در توفان سلفی‌گری و حملات گروه‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا و رژیم‌های مرتجع عربی به‌سر می‌برد و عملاً این کشور به جولانگاه گروه‌های تروریستی و تندرو تبدیل‌شده است. آمریکا در شهریورماه گذشته با تشکیل ائتلاف به اصطلاح جهانی علیه تروریسم، نمایش دیگری را برای تحقق سناریوی ایجاد و نابودی یک گروه تروریستی دیگر در منطقه و بویژه سوریه بازی کرد ولی این ائتلاف که بیش از 60 کشور جهان در چارچوب آن علیه گروه‌های تروریستی در قلمرو سوریه می‌جنگند تاکنون نتوانسته است جلوی پیشروی‌های داعش را بگیرد.  در واقع ائتلاف ضدداعش نه‌تنها اشغال سرزمین‌های عراق و سوریه توسط داعش را متوقف نکرد بلکه حضور تروریست‌ها و گروه‌های افراط‌گرا را نیز در سوریه شدت بخشید و ائتلاف علناً مسیر خود را گم‌کرده است. براساس گزارش روزنامه روسی وزگلاد، در حال حاضر 60 درصد از مناطق سوریه تحت تصرف داعش، جبهه النصره یا دیگر گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایالات‌متحده است و این سوال مطرح می‌شود که از زمان تشکیل ائتلاف ضدداعش در سوریه و عراق، چند درصد از سرزمین‌های اشغالی این کشورها آزاد شده‌است؟ در چنین شرایطی روسیه با ارائه کمک‌های بشردوستانه و بنا به درخواست دولت سوریه، با ارائه  کمک‌های تسلیحاتی به‌گونه‌ای سعی کرده است از افزایش تنش در سوریه جلوگیری کند اما تشدید نفوذ گروه‌های تروریستی از ‌جمله داعش که تلاش می‌کنند عرصه را بر بشار اسد تنگ کنند، سبب‌ساز حضور نظامی روسیه در سوریه به‌منظور خنثی کردن تهدیدات امنیتی علیه کرملین شده است. بر این اساس، مسکو از چهارشنبه گذشته رسما عملیات هوایی در سوریه و بمباران مواضع تروریست‌ها را آغاز کرد که این عملیات با انتقاد و بعضا با عصبانیت کشورهای معارض سوریه از جمله عربستان‌سعودی و ترکیه مواجه شده است؛ آنها می‌گویند هواپیماهای روسیه، نیروهای ارتش آزاد و جبهه النصره و نیروهای آموزش دیده توسط آمریکا را نیز بمباران می‌کنند. مسکو معتقد است هر کسی که مسلحانه در مقابل دولت سوریه ایستاده تروریست است، چه داعش باشد، چه احرارالشام و چه ارتش آزاد و این همان دلیل اصلی انتقاد برخی کشورها از حملات جنگنده‌های روسی است.  در مقابل، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌های مختلفی عنوان کرده است که هدف اصلی روسیه از اعزام نظامیان روس به سوریه، جلوگیری از گسترش نفوذ داعش در آسیای مرکزی و قفقاز و به‌تبع آن در روسیه است.
پوتین خاطرنشان کرده است اکنون بیش از
2 هزار شبه‌نظامی از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و حتی از روسیه در صفوف گروه‌های تروریستی در سوریه در حال جنگ هستند که برگشت این افراد افراطی خطرناک به میهنشان تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت روسیه به شمار می‌رود بنابراین کرملین ترجیح می‌دهد در سوریه که سرچشمه تروریست‌هاست با آنها بجنگد تا از یک‌سو ثبات و امنیت را به سوریه برگرداند و از دیگر سو تهدیدات امنیتی خود را ریشه‌کن کند.  روسیه می‌گوید میان «پیروزی بر داعش» و «متوقف کردن داعش» تفاوت زیادی وجود دارد بنابراین روسیه قصد ندارد داعش را متوقف کند بلکه خواهان نابودی این گروه تروریستی است. تاکنون هیچ اقدام یا تلاشی جدی از سوی ائتلاف ضدداعش برای نابودی این گروه ضدبشری انجام‌نشده است و تنها برای مدت‌زمان کوتاهی فعالیت‌های آن را متوقف می‌کردند.
تلفات گسترده در میان تروریست‌ها
در همین حال، سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه، جمعه اعلام کرد طی 2 روز گذشته، حملات جنگنده‌های این کشور در خاک سوریه باعث منهدم شدن یک مقر فرماندهی و یک کمپ آموزشی داعش در سوریه شده است. شایگو گفت: جنگنده‌های سوخو34 نیروی هوایی روسیه روز اول اکتبر با حمله به مواضع داعش، یک پست فرماندهی و یک کمپ آموزشی این گروه تروریستی در الرقه و نیز مرکز فرماندهی آن را در شهر حلب منهدم کردند.  به گفته این دیپلمات روس، همچنین مراکز تجمع نیروها و تجهیزات تروریست‌های فعال در منطقه حسکه نیز زیر پوشش بمباران هواپیماها قرار گرفت و یک مرکز فرماندهی کاملا نابود شد. شایگو همچنین افزود جنگنده‌های روسی از روز پنجشنبه، 18 سورتی پرواز انجام داده و 12 نقطه را هدف قرار داده‌اند. جنگنده‌های روسیه در حملات روز جمعه نیز شهر قریتین در استان حمص را هدف گرفتند. شهر قریتین در استان حمص در مرکز سوریه به علت قرار گرفتن در جاده ارتباطی بین شهر تدمر (پالمیرا) با قلمون شرقی در استان ریف‌دمشق از اهمیت راهبردی برخوردار است.
از سوی دیگر، پس از حملات هوایی جنگنده‌های روسیه به گفته منابع محلی حاضر در الرقه، شمار زیادی از خانواده‌های عناصر خارجی داعش این شهر را به مقصد عراق ترک کرده‌اند و در خیابان‌های الرقه شمار زیادی از نیروهای داعش دیده نمی‌شود. بنا بر گزارش منابع خبری، جنگنده‌های روسی، پنجشنبه در روستاهای المریعیه، البوعمر و البولیل واقع در الرقه حملات گسترده‌ای را علیه مواضع داعش ترتیب دادند و ده‌ها نفر از آنها را کشتند. در جریان حملات روس‌ها، جنگنده‌های سوخو 34، سوخو 24ام و سوخو 25، مناطقی در حلب، ادلب، رقه و حما را هدف قرار داده‌اند.  وزارت دفاع روسیه می‌گوید جنگنده‌های این کشور این مجوز را دارند که در تمام مناطق سوریه دست به عملیات بزنند.

 

نگرانی دشمنان سوریه از حملات به داعش


در این میان، عربستان‌سعودی و ترکیه که با همراهی آمریکا و و چند کشور غربی و عربی عامل سازماندهی و تشکیل گروه‌های تروریستی تکفیری شناخته می‌شوند، در حمایت از این گروه‌ها بویژه داعش خواستار توقف بمباران جنگنده‌های روسی علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه شده‌اند.  براین اساس، عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در شورای امنیت، پنجشنبه با ابراز نگرانی از حملات هوایی روسیه با متهم کردن ایران برای برانگیختن دعواهای طایفه‌ای گفت: تلاش‌ها برای هیمنه و دخالت در امور داخلی کشورها همیشه در طول تاریخ فاجعه‌بار بوده است. دولت ترکیه نیز با انتشار یک بیانیه مشترک با ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا به حملات هوایی روسیه در خاک سوریه واکنش نشان داد و درباره آن ابراز نگرانی شدید کرد. چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این بیانیه گفت این اقدام نظامی مسکو باعث افزایش تنش‌ها خواهد شد. وزارت خارجه ترکیه همچنین از روسیه خواسته است حمله به مواضع مخالفان میانه‌روی اسد را متوقف کند و فقط به داعش حمله کند.  باید گفت درخواست عربستان و ترکیه از روسیه برای توقف بمباران‌ها علیه تروریسم در سوریه، عجیب نیست، چرا که ورود نظامی روسیه به سوریه همچون صاعقه‌ای سریع بوده و باعث تغییر موازنه 5 ساله در این کشور خواهد شد. همزمان مسؤولان بلندپایه صهیونیستی از استقرار سلاح‌های پیشرفته روسی در سوریه اظهار نگرانی و اعلام کردند تحلیل عکس‌های دریافتی از فرودگاهی که روس‌ها در نزدیکی لاذقیه در حال آماده‌سازی آن هستند، فاش می‌کند جنگنده‌ها مجهز به موشک‌های پیشرفته هوا به هوا روی بال هستند و این نشان می‌دهد ماموریت این جنگنده‌ها تهاجمی نخواهد بود بلکه ماموریت آنها، دفاع در برابر جنگنده‌های بیگانه است.


Page Generated in 0/0065 sec