printlogo


کد خبر: 146389تاریخ: 1394/7/11 00:00
شنبه و یکشنبه روزهای اوج تحصن
تحصنی متفاوت در برابر مجلس

امیرعلی جهاندار: چند روزی است دانشجویان و طلاب در مقابل مجلس تحصن کرده‌اند و نقد‌های خود را به برجام و روزهای پسابرجام بیان می‌کنند اما تحصنی متفاوت از دیگر تحصن‌هایی که در تاریخ اتفاق می‌افتد؛ بیشتر از آنکه در این تحصن شعار دادن دیده شود، کلاس‌های تحلیلی و فنی کارشناسی با حضور کارشناسان در نقد متن برجام اتفاق می‌افتد که مردم عابر را نیز همین جلسات همراه تحصن کرده است.
به گزارش «وطن امروز»، محسن محسنی، جانباز بصیر در دیدار اخیر رهبر انقلاب با جانبازان دیالوگی را با رهبر انقلاب رد و بدل کرد که امروز موج گسترده‌ای را در جامعه به پا کرده است. محسنی درباره برجام نظر می‌دهد و اینکه آمریکا به فکر نفوذ در داخل کشور است. او می‌گوید: نماینده‌های مجلس آنقدر که حواسشون به سانتریفیوژ و غنی‌سازی و... هست حواسشون به این نیست که آمریکا با این کار داره با این توافق پاش رو میذاره لای در تا این درِ مذاکره هیچ‌وقت بسته نشه و ما تا چندین سال بعد هی باید بریم پشت میز مذاکره و...».
صحبت‌هایش که تمام می‌شود رهبر انقلاب می‌گویند: «این رو به من نگید، این رو به نماینده‌های مجلس بگید، به اونایی که فکر می‌کنید حواسشون نیست بگید...»
همین دیالوگ باعث می‌شود 6 روز پیش طلبه جوانی از خانواده شهدا به همراه خانواده خود در مقابل مجلس خیمه‌ای برپا کند تا نقدهای وارده به توافق را به نمایندگان گوشزد کند. اما این تحصن خانوادگی، سرآغاز یک حرکت متفاوت بود. امروز این تحصن که به مرور جانبازان، دانشجویان و طلاب نیز به آن پیوستند محفلی برای نقد فنی و کارشناسی برجام شده و هر روز نیز بر تعداد حاضران در آن افزوده می‌شود. اولین شب، شورای مرکزی جنبش عدالتخواه، شب دوم بسیج دانشجویی 8 دانشگاه تهران و شب بعد اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به این تحصن پیوستند و امروز تعداد متحصنان بالای 500 نفر است.
آنچه این تحصن را متفاوت از سایر تحصن‌ها کرده است غلبه جلسات تخصصی و نقدهای فنی به‌جای شعار دادن و فریاد زدن است و همین باعث شده مخاطبان این تحصن روز به روز بیشتر شوند. در این تحصن برخی  اساتید دانشگاه همچون دکتر بیژن پیروز، رئیس مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشگاه تهران، دکتر حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، نویسندگان کتاب «گزارش ناخوانده از سرنوشت یک مسیر» که مبتنی بر بیش از 1300 سند درباره توافق هسته‌ای تهیه شده و نویسندگان کتاب «برجام، دروازه نفوذ» و همچنین نمایندگان  تشکل‌های دانشجویی به توضیح نقاط ضعف برجام بپردازند.
هرچند هر روز بر تعداد متحصنان «تحصن غیرت» افزوده می‌شود اما شنیده‌ها حاکی است در آن سوی نرده‌ها در داخل مجلس، جریانی تمام تلاش خود را بر این گذاشته تا گزارش کمیسیون برجام در صحن مجلس قرائت نشود.
متحصنان در مقابل مجلس روز گذشته اعلام کردند برنامه ویژه‌ای برای شنبه و یکشنبه دارند و از همه مردم غیور نسبت به حفظ منافع ملی و امنیت و استقلال کشور خواسته‌اند تا روز شنبه از ساعت 18 شب تا روز یکشنبه ساعت 18 شب در مقابل مجلس حضور داشته باشند. گفتنی است بسیاری از اساتید دانشگاهی و متخصصان منتقد به برجام حضور خود را در این تحصن برای روزهای شنبه و یکشنبه اعلام کرده‌اند.


Page Generated in 0/0064 sec