printlogo


کد خبر: 146491تاریخ: 1394/7/12 00:00
استقبال از پیکر 104 شهید فاجعه منا با حضور سران 3 قوه و مسؤولان کشوری و لشکری
روحانی: از رهبر انقلاب تشکر می‌کنم

 

گروه اجتماعی: پس از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت همکاری بیشتر دولت عربستان با نیروهای امدادی و اجرایی ایران و پیگیری‌های به عمل آمده توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی پیکر 104 جان‌باخته فاجعه منا به کشور منتقل شد و برنامه‌ریزی برای انتقال گروه دوم شامل 150پیکر دیگر به کشور صورت گرفت. بر این اساس  مراسم تشییع جان‌باختگان امروز مقابل دانشگاه تهران برگزار می‌شود. به گزارش«وطن امروز»، مراسم استقبال از اولین گروه پیکرهای جان‌باختگان فاجعه منا با حضور سران 3 قوه و رئیس دفتر رهبر انقلاب روز گذشته در فرودگاه مهرآباد تهران انجام گرفت و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتقال اجساد همه جان‌باختگان تا پایان هفته به کشور میسر خواهد شد.

لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب
همچنین در جریان مراسم استقبال از پیکر جان‌باختگان، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حقیقت فاجعه منا باید از طریق کمیته حقیقت‌یاب روشن شود اذعان داشت چنانچه قصور مأموران سعودی در این حادقه اثبات شود از خون عزیزان خود نخواهیم گذشت. حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان طی سخنانی اظهار داشت: اولین قدم از اقداماتی که قرار بود دولت جمهوری اسلامی ایران انجام دهد به منصه ظهور رسید و تعدادی از اجساد پاک مطهر این عزیزان به کشور بازگشت داده شد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دومین اقدامی که در این راستا باید انجام شود شناسایی سایر اجساد مطهر است که با سرعت پیگیری خواهد شد، افزود: در مراحل بعد اقدامات دیگری که باید در قبال این حادثه انجام شود این است که روشن شود افرادی در این حادثه مقصر بودند یا خیر و اگر ثابت شود عده‌ای از مأموران در این حادثه تقصیر داشتند ما به هیچ عنوان از خون عزیزان‌مان نخواهیم گذشت. روحانی تأکید کرد: زبان ما در این حادثه زبان عواطف، برادری و ادب بود و در جای لازم نیز از زبان دیپلماسی استفاده شده و اگر هم لازم باشد جمهوری اسلامی ایران از زبان اقتدارش استفاده خواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه واقعیت این فاجعه باید به طور کامل برای ما روشن شود، بیان داشت: باید از طریق کمیته حقیقت‌یاب همه ملت‌های اسلامی بدانند چرا این فاجعه رخ داد و باید مطمئن شوند در سال‌های آینده چنین فاجعه‌هایی به وقوع نمی‌پیوندد. وی ادامه داد: بنده از رؤسای قوای مقننه و قضائیه و بویژه همه ما از رهبر انقلاب به خاطر درایت‌شان و به خاطر بیان مقتدرانه ایشان در این فاجعه تشکر می‌کنیم.
انتقال اجساد تا پایان هفته

این در حالی است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتقال اجساد همه جان‌باختگان منا تا پایان هفته به کشور میسر خواهد شد.
سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای انتقال 150جسد دیگر طی روز شنبه  انجام گرفته است، عنوان کرد: تا پایان هفته جاری تمام اجساد به کشور منتقل خواهد شد. در این زمینه نیز به دنبال مذاکراتی که در عربستان داشته‌ایم توافق شد که تسریع در امور صورت گیرد و بخشی از کار از جمله تشخیص هویت جان‌باختگانی که هویت‌شان مشخص نیست، به خود ایران محول شود. همچنین در مذاکرات بر پرهیز دفن اجساد حجاج ایرانی در عربستان تاکید شد. وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال باید منتظر ماند تا مشخص شود تا از مجموعه مفقودان چه تعدادی از اجساد مطهر به کشور تحویل داده می‌شود بر این اساس بخش سخت کار هنوز وجود دارد.

هویت 38 زائر دیگر شناسایی شد
موضوع دیگری درباره فاجعه منا مطرح است نحوه شناسایی مفقودان است اما آنطور که رئیس سازمان حج و زیارت گفته است هویت 38 تن از مفقودان این فاجعه شناسایی شده است.  سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از شناسایی ۳۸ نفر دیگر از مفقودان حادثه منا خبر داد و یادآور شد: براساس 2 هزار و
500 عکس‌ جدیدی که در اختیار ما گذاشته شده بیش از ۹۰ درصد زائران جان‌باخته مجهول‌الهویه در مکه شناسایی خواهند شد. اوحدی تصریح کرد: براساس اطلاعاتی از چهره یا نشانی از عمل جراحی و هر آثار دیگری که ممکن است به ما کمک کند، انتقال جان‌باختگانی که هویت آنها مشخص نشده به تهران انجام می‌شود و سپس تعداد اندک باقیمانده را از طریق آزمایش DNA هویتشان را مشخص می‌کنیم.

تشییع پیکر جان‌باختگان از دانشگاه تهران
با توجه به ورود 2 گروه از جان‌باختگان فاجعه منا به کشور همه دستگاه‌ها برای انجام مراسم تشییع و استقبال از آنها اعلام آمادگی کردند. بر این اساس مراسم تشییع پیکر جان‌باختگان فاجعه منا امروز ساعت ۹:۳۰ صبح از برابر دانشگاه تهران برگزار می‌شود. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، در پی جان‌باختن جمعی کثیری از ضیوف‌الرحمان در فاجعه مصیبت‌بار منا، پس از اعلام رسمی هیأت دولت مبنی بر اعلام زمان مراسم تشییع پیکر جان‌‌باختگان، با صدور اطلاعیه‌ای از ملت داغدار و عزادار و مردم شهیدپرور و سلحشور ایران اسلامی دعوت کرد تا ساعت 9:30 صبح از برابر دانشگاه تهران، با حضور حماسی، پرشور و گسترده خود پیکرهای مطهر جان‌باختگان فاجعه منا را روی دستان خود، تشییع کنند. همچنین امروز عصر مراسم گرامیداشت آن جان‌باختگان، از سوی رهبر انقلاب از ساعت 15:30 تا 17:30 در حسینیه امام خمینی(ره) و همزمان در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه‌معصومه(س) در شهر خون و قیام، قم و همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.


Page Generated in 0/0058 sec