printlogo


کد خبر: 146499تاریخ: 1394/7/12 00:00
گزارش «وطن امروز» از فراموشی سرمایه‌گذاران بومی توسط دولت
تب رکود واحدهای تولیدی ایلام بالا گرفت

ایلام، خبرنگار وطن امروز: در روزهایی که دولت سرگرم مباحث سیاسی و منتظر ورود کشورهای چندملیتی است اما واحدهای تولیدی و کارخانجات روزگار ناخوشی را سپری می‌کنند. این روزها تمام تلاش زحمتکشان این عرصه بر این است تا تنها به فکر تعطیل نشدن واحدهای تولیدی خود باشند، به همین جهت رایزنی‌های آنان برای موفقیت تاکنون به در بسته خورده است. دولت این روزها به جای توجه به مشکلات این قشر از جامعه اغلب سیاست خارجی را در اولویت قرار داده تا جایی که بی‌توجهی‌ها باعث تعطیلی عمده واحدهای تولیدی در استان ایلام شده است. اکثر قریب به اتفاق واحدهای تولیدی شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام این روزها به طور کامل در تعطیلی مطلق به سر می‌برند، مدت تعطیلی این مراکز تا حدی است که قفل‌های آویز شده بر در آنها زنگ زده است.
بیکاری صاحبان و کارگران واحدهای تولیدی در ایلام
یکی از دست‌اندرکاران فعال این حوزه که خواست نامش عنوان نشود در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مدت زیادی است که واحد تولیدی بنده تعطیل شده و هر از چند گاهی برای سرکشی به اسباب خریداری شده رجوع می‌کنم. این ورشکسته اقتصادی افزود: با تعطیلی واحد تولیدی بسیاری از کارگران و فعالان این حوزه بیکار شده و امید این دارند تا با رونق دوباره سر کار خود بازگردند. وی گفت: مسؤولان رده بالا باید زمینه‌ای را فراهم کنند تا با صاحب سرمایه و سرمایه‌گذار ارتباطی صورت گیرد و آنها خود مشکلات صاحبان طرح‌های تولیدی را از خودشان جویا شوند و تا جایی که می‌توانند در رفع آن اقدام کنند. این ورشکسته اقتصادی ادامه داد: تاکنون هیچ مسؤولی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی ایلام ارتباطی برقرار نکرده و متأسفانه برای همین اکثر واحدهای صنعتی استان با تعطیلی مواجه شده‌اند. وی تأکید کرد: با تعطیلی این واحدها فضای کسب و کار در استان رونق خود را از دست داده و همین مسأله باعث می‌شود بر آمار بیکاری افزوده شود. این ورشکسته اقتصادی بیان کرد: امروزه صاحبان واحدهای تولیدی برای بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه شده‌اند و به سختی هر چه تمام‌تر آنها را بازپرداخت می‌کنند. وی اضافه کرد: همه این شرایط وضعیت معیشت را برای فعالان و کارگران این عرصه با مشکل مواجه کرده است و فرصت‌های اشتغال یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن است. این ورشکسته اقتصادی با اشاره به اینکه ادامه این روند رشد آسیب‌های اجتماعی و انواع بزهکاری‌ها در جامعه را به همراه خواهد داشت، ابراز کرد: با سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید، رفع موانع بانکی و حمایت از سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع و واحد‌های تولیدی و در نهایت اجرای صحیح و دقیق دستورالعمل اقتصاد مقاومتی می‌توان از تداوم  این وضعیت جلوگیری و مقدمات خروج استان از رکود اقتصادی را فراهم کرد. به گزارش «وطن امروز»، مابقی واحدهای تولیدی فعال استان ایلام نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که کم از واحدهای تعطیل شده نیست.
  کمبود نقدینگی؛ عمده مشکل واحدهای تولیدی نیمه فعال
مجتبی ماهدشتی، کارفرمای صنایع فلزی کاوه، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: شرکت صنایع فلزی کاوه در حال حاضر با 5 نیرو به کار خود ادامه می‌دهد و مهم‌ترین مشکل موجود بحث نقدینگی است. وی اظهار کرد: وضعیت به لحاظ نقدینگی کم است و بانک‌ها اگر چه مقداری کمک کار هستند ولی به خاطر عدم پرداخت اقساط معوقه‌های زیاد از ارائه تسهیلات جدید صرفنظر می‌کنند. این فعال تولیدی یکی دیگر از مشکلات را بیمه کارگران بیان می‌کند و می‌گوید: بیمه کارگران در گذشته که از کمک دولت پرداخت می‌شد خارج شده و حق پرداخت30
 درصدی حق بیمه به کارفرما محول شده است. این مورد از اول سال به واحدهای تولیدی ابلاغ و لحاظ شده که با این وضعیت، کارگران دیگر نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند. ماهدشتی اضافه کرد: کارگری که امیدش به همین بیمه است دیگر نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد، در سال گذشته 20 درصد بیمه را دولت پرداخت می‌کرد، 3 درصد را کارفرما و
 7 درصد را کارگر، لذا این 30 درصد در سال جدید به کارفرما محول شده است. وی بیان کرد: انتظار داریم مسؤولان ما را یاری کنند و این 30 درصد را به روال قدیم برگردانند تا بتوانیم کارگران را حفظ کنیم. صاحبان ورشکسته تولیدی در ایلام امید این را دارند کماکان دولت و مسؤولان به آنها توجه کنند تا از این مشکل رهایی یابند. این در حالی است که مسؤولان استان به صورت متناوب از رفع مشکلات واحدهای تولیدی سخن می‌گویند و در عمل چیزی از آن مشاهده نمی‌شود. آنچه این قشر از جامعه از دولت انتظار دارند توجه جدی به مشکلات آنها نه برای خود بلکه برای پیشرفت کشور است تا از این طریق تولید ملی تقویت شود. مسؤولان ذی‌ربط باید با تدوین و اجرای ضربتی یک برنامه کاربردی در راستای جلوگیری از تداوم وضعیت موصوف و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت احیای بخش تولید و صنعت و ایجاد فرصت‌های شغلی گام بردارند و از سرگرم کردن خود با مباحث سیاسی برحذر باشند.


Page Generated in 0/0056 sec