printlogo


کد خبر: 146509تاریخ: 1394/7/12 00:00
معرفی کتاب‌های جدید منتشره
از چیستی تاریخ جنگ تا تأملی در نظریه‌های هنر

مرتضی اسماعیل‌دوست: در بخش کتاب خوان صفحه ویژه کتاب، مروری اجمالی در جهت معرفی آثاری جدید خواهیم داشت تا ضمن ایجاد زمینه‌ای مساعد جهت ترغیب به خواندن کتاب، چراغی روشن در باب مطالعه آثار مناسب فراهم شود. در این میان، آنچه بیش از همه در پیشنهاد کتاب برای دوستداران کتاب و کتابخوانی می‌تواند به کرسی درآید، رشد سرانه مطالعه در بستری فرهنگی بوده که موجب رفع بسیاری از معضلات و کج‌فهمی‌ها در جامعه خواهد شد.  کتاب‌های «به سوی میمک؛ ناگفته‌هایی از اولین پیروزی ایران در جنگ و خاطرات سیاسی و اجتماعی» و «دیدگاه؛ 5 گفتار در باب تاریخ فرهنگی با نگاهی به جنگ عراق و ایران»، جدیدترین آثار منتشره از سوی انتشارات سوره مهر بوده که تحلیلی بایسته درباره ابعاد جنگ با تمرکز به دوران 8 ساله دفاع‌مقدس دارد. همچنین به‌تازگی نشر ساقی که آثار مهمی را در طول سالیان بسیار در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر به انتشار درآورده است، کتاب‌های «درآمدی بر مبانی نقد دینی آثار هنری» و «نظریه‌های هنر» را وارد بازار کتاب کرده است که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت.
به سوی میمک
«به سوی میمک» در 6 فصل حکایتی از دلدادگی‌های علی‌کرم محمدیان، رزمنده دوران ماندگار دفاع‌مقدس را روایت می‌کند که هر فصل آن دفتری گرانبها از حدیث مشق عاشقی پشت خاکریزهای جبهه است. عملیات مهم و استراتژیک بازپس‌گیری میمک، اولین عملیات نظامی در تاریخ جنگ 8 ساله تحمیلی محسوب شده که با فداکاری‌ها و رشادت‌های مردمان سلحشور ایل خزل و ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز 19 دی‌ماه 59 به اولین پیروزی رزمندگان منجر و موجب افزایش روحیه مردم شد. این کتاب ایده‌ای را در بستر خاطرات رزمنده‌ای آشنا به عملیات روایت می‌کند که تاکنون کمتر به آن در عالم رسانه‌ای پرداخته شده است. داستان «به سوی میمک» درباره اولین پیروزی ایران در ارتفاعات میمک است که توسط تیپ یک زرهی و عشایر ایل خزل در استان ایلام در جنگ تحمیلی صورت گرفته است.
دیدگاه
 کتاب «دیدگاه» 5 گفتار را دربر می‌گیرد و در پیشگفتار به رویکردهای جدید در مطالعات و تحقیقات جنگ می‌پردازد. علی رجبلو و فرانک جمشیدی به‌عنوان مولفان اثر سعی بر این داشته‌اند نگاهی تحلیلی بر تاریخ فرهنگ جنگ داشته باشند و درآمدی بر شناخت قابلیت‌های نظری در مطالعه کنشی فراگیر و اجتماعی به نام جنگ بیفکنند. گفتار اول، مدخلی به بازآفرینی و بازاندیشی رویکردهای جدید مطالعاتی است. گفتار دوم از کتاب به بازخوانی و تحلیل فرآیند پیدایی و رشد رویکرد فرهنگی می‌پردازد. گفتار سوم، چرخشی به انسان‌شناسی با نوشتاری از ناصر فکوهی است. «دیدگاه» در گفتار چهارم به چیستی تاریخ فرهنگی می‌پردازد و گفتار پنجم هم موخره‌ای است که ضمایم کتاب را دربر می‌گیرد.
 درآمدی بر مبانی نقد دینی آثار هنری
آنچه ارزش کتاب «درآمدی بر مبانی نقد دینی آثار هنری» را قابل توجه می‌کند، توجه به ابعاد راستین معنویت در خلق جهانی ماندگار در عرصه‌ هنر بوده که نیاز به تحلیل رویکردهای امروزین هنر را فراهم می‌کند، هر چند رسانه‌‌ هنر در تعبیری سنتی‌ رابطه‌ای عمیق‌ با نگاهی بازیافت شده دارد. این کتاب کوششی است در جهت طرح مفاهیم مطرح در عرصه نقد هنر و رابطه‌اش با نقد دینی و از این رو زهره کرامت و مصطفی گودرزی، نویسندگان کتاب به دسته‌بندی نقد دینی هنر و رویکردهای آن پرداخته‌اند تا بستری روشن برای فهم ویژگی‌های نقد و نقاد در عرصه دین در هنر فراهم شود. همانطور که نویسندگان در ابتدای کتاب «درآمدی بر مبانی نقد دینی آثار هنری» به آن اشاره دارند، هدف از این کتاب نقد نظری این دامنه پژوهشی بوده و از این رو مسیری متمایز از حوزه مصادیق و حیطه نقد عملی دنبال شده است.
 نظریه‌های هنر
«نظریه‌های هنر» دامنه‌ای گسترده و عمیق از بحث‌های فلسفی، نقد و تاریخ هنر را از زمان افلاطون تا روزگار اکنون دنبال می‌کند. ژان لوک شَلومو که در تکوین نظریه‌های هنر دستی آشنا برای کتابخوانان دارد، در این کتاب در 11 فصل به دنبال نظریه‌های متمایزی از دوران باستان تا نظریه‌پردازان هنر معاصر بوده و از طریق نظریات منعکس شده در هر دوره به توضیح و تعریف قواعد و چارچوب‌های ارائه‌شده می‌پردازد. توصیف نظریه‌های هنری و تحلیلی اجمالی بر هریک از آرا و عقاید اندیشمندان عرصه هنر می‌تواند برای تحلیلگران و علاقه‌مندان نظریه‌پردازی در باب هنر ارزنده باشد و مصطفی گودرزی در مقام مترجم کتاب هم سعی کرده از کتاب پایه «نظریه‌های هنر» برداشتی قابل فهم برای بسیاری از علاقه‌مندان فراهم کند و با استفاده از پانویس‌های کتاب، اطلاعاتی تکمیلی در اختیار خواننده قرار دهد.


Page Generated in 0/0061 sec