printlogo


کد خبر: 146513تاریخ: 1394/7/12 00:00
سوءاستفاده‌هایی که از مرگ کاپیتان پرسپولیس شد
پول آغشته به خون

مهدی طاهرخانی: اینک کسب درآمد و ارضای شهوت ِشهرت، حتی مرگ را هم نمی‌شناسد و عده قلیلی بودند که در کنار مرگ کاپیتان جوان پرسپولیس پی نان و نام خود گشتند. آنچه در کنار مراسم تشییع هادی نوروزی در ورزشگاه آزادی رخ داد، قلب هر مخاطبی را متاثر می‌کرد. کاسبانی که از هر روزنه‌ای برای درآمد استفاده می‌کردند و اصول اخلاقی حتی در انتهای هرم زندگی‌شان جا ندارد که اگر داشت اینچنین بی‌پروا طی 24 ساعت خودنمایی نمی‌کردند. حالا از هر راهی باید پول درآورد و در هر مکان و زمانی باید شهوت شهرت را ارضا کرد. این درد جدید جامعه تکنولوژی‌زده ماست که ابزار غربی بدون فرهنگسازی واردش شده و چنین ملغمه متاثرکننده‌ای را برپا کرده است. چند ساعت از مرگ کاپیتان پرسپولیس نگذشته بود که کاسبان سودجو کار خود را آغاز کردند. یک شرکت تبلیغاتی بلافاصله پیامکی برای همه ارسال کرد با این مضمون؛ «مرگ ناگهانی کاپیتان یکی از تیم‌های محبوب». (نامی از نوروزی و پرسپولیس نمی‌برد تا مخاطبش وسوسه شود برای عضویت) و در انتها می‌نویسد برای اطلاع بیشتر هر پیام 35 تومان!
از سوی دیگر دستگاه پیام‌رسان باشگاه پرسپولیس هم مسیجی با چنین مضمونی فرستاد: در روزی که همه در بهت و حیرت بودند عده‌ای از مرگ یک جوان 30 ساله بیشترین استفاده را کردند تا نان‌شان بیشتر آغشته به روغن شود اما این پایان کار نبود. هنگامی که قرار شد صبح روز جمعه مراسم تشییع هادی نوروزی در ورزشگاه آزادی برگزار شود باز هم کاسبان مرگ، کیسه نو دوختند و زودتر از مردم و مسؤولان خودشان را به مجاری ورودی ورزشگاه رساندند. بلیت‌فروشی برای تشییع جنازه! این دیگر آخرین متد درآمد بود، نانی آغشته به خون یک جوان با دو کودک برجای مانده.
حالا سازمان لیگ صریحا می‌گوید آنها برای ورود ماشین‌ها هیچ قیمتی را تعیین نکردند و اصولا ورود رایگان بود. مسؤولان ورزشگاه آزادی هم این را تکرار می‌کنند اما مشخص نیست آنهایی که کنار در ورودی پارکینگ ایستاده بودند و برگه ورود به استادیوم را به قیمت 5 و 8 هزار تومان می‌فروختند وابسته به کجا بودند؟ در بهترین حالت حرف مسؤولان درست است و یک عده سوءاستفاده‌چی و بی‌اخلاق اینگونه با ابتکار خودشان شروع به کسب درآمد «حرام اندرحرام» کردند اما مسؤولان انتظامی و حراست ورزشگاه کجا تشریف داشتند؟ از این کاسبان پول بگذریم به عده دیگری برمی‌خوریم که در ورزشگاه حضور پیدا کردند و بی‌توجه به غم موجود در بطن قلب دوستان و نزدیکان نوروزی و همبازی‌های سابق و فعلی‌اش شروع به عکاسی سلفی کردند. همان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فریاد کورش کورش‌شان و فرهنگ چند هزار ساله ایران‌زمین، گوش فلک را کر کرده با وقاحت از عزاداران سرشناس می‌خواستند با آنها سلفی بیندازند که بعدا در همان شبکه‌های اجتماعی با تفاخر به نمایشش بگذارند و بگویند؛ «من و علی کریمی در مراسم تشییع هادی نوروزی». در اینجا سوال مهم و اساسی که به ذهن خطور می‌کند این است؛ چه بلایی سر این جامعه آمده؟ از یک طرف استقبال 20 هزار نفری در صبح روز جمعه از مراسم هادی نوروزی باعث افتخار و قوت قلب یکایک ایرانیان می‌شود، از سوی دیگر شاهد کاسبانی هستیم که مشخص نیست اصول اخلاقی چه تعریفی برای‌شان دارد.
  وقتی عزاداری درون خانه هم روی سایت می‌رود
طی 48ساعت گذشته افراد زیادی به خانه هادی نوروزی رفتند تا ضمن ابراز همدردی از این مصیبت خبر تهیه کنند اما عده‌ای بدون رعایت حریم خصوصی با دوربین هر چه دوست داشتند ضبط کردند و به نمایش گذاشتند.
برادر هادی نوروزی و عده دیگری از نزدیکانش با گله از بعضی از عکاسان اعلام کردند در آن شرایط صحیح نبود از گریه‌ همسر او فیلم گرفته شود و در سایت‌ها دست به دست بچرخد.
هنوز یک ساعت از خبر بهت‌آور و شوکه‌کننده مرگ کاپیتان جوان پرسپولیس نگذشته بود که عکاسان و خبرنگاران خودشان را به بیمارستان آتیه رساندند. از همان لحظه بود که گزارش‌های تصویری آغاز شد؛ فریم به فریم بازیکنان سرشناس در بیمارستان. کلیک‌ها نشان می‌داد مردم چه ولع سیری‌ناپذیری برای دنبال کردن خبر دارند و در این بین هیچ چیز جای عکس و فیلم را نمی‌گیرد. تا اینجا هیچ مشکلی پیش نیامده چرا که در فضای باز، عکاسان در حال رساندن خبر به صورت تصویر هستند اما وقتی خانواده نوروزی به خانه رفت از آنجا به بعد عکاسان از هر صحنه‌ای که قطعا خیلی از آنها حریم خصوصی یک زندگی مشترک به حساب می‌آمد فیلم و عکس گرفتند و به سرعت نور روی سایت‌های ورزشی رفت.
گریه‌های همسر نوروزی که مشخص بود کاملا شوکه است و صحبت‌هایی را به زبان می‌آورد که شاید دوست نداشته باشد یک کشور از آن مطلع شوند. به خاطر احترام به قشر خبرنگاران و عکاسان، هیچ کس از حضور آنها در خانه مرحوم هادی نوروزی جلوگیری نکرد اما هیچ حیایی بر این دیزی باز وجود نداشت. پس از این اتفاق برادر هادی نوروزی با گله از بعضی از عکاسان به یکی از خبرنگاران سرشناس گفت: قدم همه شما روی چشم اما فیلم گرفتن از گریه همسر هادی و پخش کردن و گذاشتن آن روی سایت کار چندان پسندیده‌ای نبود. هر چه باشد آنها در خانه خصوصی متوفی بودند و باید یکسری از اصول اخلاقی را رعایت می‌کردند اما متاسفانه رقابت در عرصه خبر و عکس کار را به جایی کشانده بود که بعضی عکاس‌ها برای فیلم و عکس‌های خود قیمت آنچنانی تعیین می‌کردند. در چنین حالتی اگر میزبان عذر آنها را می‌خواست علیه آنها مطلب می‌نوشتند و می‌گفتند باز هم بی‌احترامی به اصحاب رسانه اما این تجاوز روشن به حریم خصوصی یک خانواده چه اسمی دارد؟ متاسفانه شاهد رواج اینگونه بی‌اخلاقی رسانه‌ای شده‌ایم و برای جذب مخاطب و کلیک حاضریم تن به هر کاری بدهیم.
محکومیت سوءاستفاده مالی در روز تشییع پیکر
شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران گرفتن مبالغی را برای پارک خودروها در روز تشییع پیکر کاپیتان پرسپولیس محکوم کرد. شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران با صدور اطلاعیه‌ای، فروش غیراخلاقی بلیت پارکینگ مجموعه ورزشی آزادی را در روز جمعه و در مراسم تشییع پیکر هادی نوروزی محکوم کرد.
در متن این اطلاعیه آمده است:
«بنا به درخواست مدیرعامل محترم باشگاه پرسپولیس در صبح روز پنجشنبه 9 مهرماه مبنی بر برگزاری مراسم تشییع جنازه مرحوم هادی نوروزی، کاپیتان فقید این تیم در روز جمعه، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ضمن موافقت با برگزاری این مراسم، به مدیر مجموعه ورزشی آزادی دستور داد تا از هرگونه همکاری در این باره دریغ نکنند اما فروش غیراخلاقی و ناشایست بلیت پارکینگ مجموعه ورزشی آزادی توسط عده‌ای سودجو در این مراسم، باعث مکدر شدن خاطر هواداران این تیم و همه مسؤولان مربوط شد لذا مدیرعامل شرکت ضمن محکوم کردن این اقدام، به آقای نیکوخصال، مدیر مجموعه ورزشی آزادی دستور داد ضمن بررسی دقیق، با خاطیان و هنجارشکنان برابر مقررات و قوانین برخورد کرده و گزارشی در این خصوص در اختیار مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی قرار دهد».
 


Page Generated in 0/0057 sec