printlogo


کد خبر: 146521تاریخ: 1394/7/12 00:00
حمله متجاوزان سعودی- صهیونیستی به تنگه باب‌المندب ناکام مانده است
نامه انصارالله به بان کی‌مون

گروه بین‌الملل: شبه‌نظامیان طرفدار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن از پنجشنبه گذشته حملات خود را برای تصرف کامل تنگه باب‌المندب با حمایت جنگنده‌های ائتلاف سعودی تشدید کرده‌اند.
طبق اعلام منابع یمنی، رژیم صهیونیستی نیز مستقیما در حمله به مواضع انصارالله در باب‌المندب مشارکت دارد. این منابع تاکید کردند که این عملیات با نظارت آمریکا و مشارکت مستقیم رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و همچنین حملاتی که چند روز قبل یک عروسی را در منطقه مخا در نزدیکی باب‌المندب هدف قرار داد، توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
پیش‌تر عربستان حمله به این مراسم عروسی را که بیش از 130 کشته بر جای گذاشت، تکذیب کرده بود ولی گزارش رسانه‌های یمنی حاکی است که با وجود مشارکت نیروهای منطقه‌ای و آمریکایی در باب‌المندب، ارتش و نیروهای مردمی یمن این حمله را دفع و خسارت‌های زیادی به آنها وارد کردند.
جنبش انصارالله در یمن مسؤولیت حمله متجاوزان به باب‌المندب در دریای سرخ را متوجه آل‌سعود دانست و درباره این موضوع به جامعه جهانی هشدار داده است. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن در نامه‌ای به بان کی‌مون، دبیر‌کل سازمان ملل متحد نوشت: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای حملات هوایی کوشیدند تنگه باب‌المندب را از درگیری دور نگه دارند. الحوثی افزود: حملات هوایی عربستان به مواضعی در باب‌المندب باعث شعله‌ور شدن بیشتر جنگ در جنوب دریای سرخ و تهدید روند دریانوردی می‌شود. وی از جامعه جهانی عمل به مسؤولیت‌هایش برای توقف حمله و رفع محاصره مردم یمن را خواستار شد و دوباره بر آمادگی برای حل بحران در چارچوب سازمان ملل متحد تاکید کرد.
دبیرکل سازمان ملل در واکنش به حمله عربستان در باب‌المندب ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد، این امر اختلال و تعطیلی دریانوردی در یمن و جهان را به یک اندازه درپی خواهد داشت.
طبق این گزارش، تنگه باب‌المندب در دهانه جنوبی دریای سرخ شاهراه اصلی دریایی از آسیا به اروپا و آمریکا محسوب می‌شود و برای اقتصاد جهان بویژه رژیم صهیونیستی، عربستان و مصر اهمیت بسیاری دارد. منابع یمنی می‌گویند این حملات چند روز پس از آن صورت گرفت که رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در موسسه سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن گفته بود ارتش اسرائیل فعلا به باب‌المندب چشم دوخته است.
پیش‌تر  بنی‌گانتس، رئیس سابق ستاد کل ارتش صهیونیستی گفته است باب‌المندب و مسیرهای دریانوردی، از برنامه هسته‌ای ایران برای اسرائیل نگران‌کننده‌تر هستند. وی با این جمله نگرانی اسرائیل را از وجود کشوری قوی و مستقل که اداره این گذرگاه مهم را در دست داشته باشد و نیز تهدیدات مستقیمی که برای اسرائیل دارد، نشان داد.


Page Generated in 0/0061 sec