گروه اقتصادی: رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد امسال نسبت به رشد همگن مشابه در مرداد ۹۳ کاهش 5/3 واحد درصدی را نشان میدهد. ولیالله سیف، رئیسکل بانک مرکزی با بیان این مطلب اظهار داشت: حجم نقدینگی در پایان مرداد ۹۴ معادل ۸۵۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مرداد و اسفند سال گذشته به ترتیب معادل 1/23و 7/8 درصد رشد نشان میدهد. سیف افزود: براساس ارقام همگن متغیرهای پولی، رشد نقدینگی از 9/25 درصد در سال 1392 به 3/22 درصد در سال 1393 کاهش یافت. وی تصریح کرد: رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ۹۴ با سهم 1/23 درصد نسبت به رشد همگن مشابه در مرداد ۹۳ (6/26 درصد)، کاهش 5/3 درصدی را نشان میدهد. وی ادامه داد: بانک مرکزی در 2 سال گذشته علاوه بر فعالیت در ساماندهی موسسات غیرمجاز و اضافه شدن اطلاعات آنها در آمارهای پولی و بانکی از طریق کنترل رشد پایه پولی از رشد بیرویه نقدینگی جلوگیری کرد.
342 هزار میلیارد تومان وام دادیم
رئیسکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت رکود اقتصاد در سالهای اخیر و برای فعالسازی ظرفیتهای تولیدی، سیاستهای اعتباری بانک مرکزی در سالهای ۹۳ و ۹۴ بهطور عمده بر تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی متمرکز بود، خاطرنشان کرد: حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال 1393 به ۳۴۲ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با رقم مشابه سال 1392 معادل 5/44 درصد رشد داشته است. سیف با اعلام اینکه حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ۵ ماهه اول سال ۹۴ معادل ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان 4/12 درصد افزایش نشان میدهد، همچنین سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ۵ ماه سال ۹۴ معادل ۶۴ درصد بوده که نشانگر عملکرد مناسب بانکها در زمینه تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. وی با اشاره به اینکه این سهم برای تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 6/81 درصد بوده است، افزود: در حوزه سیاستهای ارزی، برقراری ثبات مناسب در بازار ارز نقش تعیینکنندهای در کنترل انتظارات تورمی و مهار نرخ تورم داشته است.
افزایش 3 درصدی نرخ دلار آزاد
رئیسکل بانک مرکزی ادامه داد: با وجود نااطمینانی ناشی از نهایی نشدن مذاکرات هستهای و کاهش قیمت نفت، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سال ۹۳ نسبت به رقم مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش داشت، همچنین دامنه نوسان نرخ دلار در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، 4/42 درصد کاهش داشت. سیف، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در 6 ماهه منتهی به شهریور ۹۴ را ۳۳ هزار و ۳۹۹ ریال اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۳۱ هزار و ۸۴۸ ریال بوده، 9/4 درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه دامنه نوسان نرخ دلار در 6 ماهه منتهی به شهریور ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/29 درصد کاهش داشت که حاکی از تقویت ثبات در بازار ارز است، اظهار داشت: بانک مرکزی با توجه به وظایف و مسؤولیتهای قانونی خود، نسبت به تحولات بازار ارز حساسیت داشته و با هدف کنترل و مدیریت نوسانات نرخ ارز در دامنه قابل قبول، به طور مستمر در حال رصد بازار بوده و اقدامات لازم را در بازههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برنامهریزی کرده است. وی با اشاره به اینکه نرخ تورم از 4/40 درصد در مهر ۹۲ به 1/15 درصد در شهریور ۹۴ کاهش یافته است، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه از 1/45 درصد در خرداد ۹۲ به 7/11 درصد در شهریور ۹۴ کاهش یافته است.
رشد ارزش افزوده حملونقل
وی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری در این بخش، کاهش سوانح حمل و نقل، زمینه تسهیل شرایط تولید، افزایش درآمدهای ترانزیتی و توسعه صنعت گردشگری را فراهم میکند، گفت: در سال ۹۳ ارزش افزوده گروه حملونقل، انبارداری و ارتباطات، به قیمتهای ثابت سال ۸۳ از رشد 9/2 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شد، به طوری که سهم این گروه در تحقق رشد اقتصادی ۳ درصدی سال ۹۳ معادل 44/0واحد درصد بوده است. رئیسکل بانک مرکزی افزود: در این سال کل سرمایهگذاری در بخش حملونقل به قیمت ثابت سال ۸۳ بالغ بر 6/80 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن 9/6درصد افزایش نشان میدهد که این میزان سرمایهگذاری معادل 7/15 درصد از سرمایهگذاری کل بخشهای اقتصادی در این سال است. سیف تصریح کرد: بررسی عملکرد سرفصل حملونقل به عنوان یکی از اجزای اصلی حساب خدمات در جدول تراز پرداختها نشانگر تراز مثبت عملکرد صادرات و واردات در سرفصل حملونقل در سال ۹۳ است. در این سال عملکرد صادرات و واردات در این سرفصل به ترتیب معادل 3/3 و 9/2 میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب 9/2 و 2/19 درصد افزایش نشان میدهد. وی با اشاره به اینکه تراز مثبت حساب خدمات در بخش حملونقل در سالهای اخیر در نتیجه تراز مثبت ناوگان باری در بخش حملونقل بینالمللی است، افزود: این در حالی است که بخش حملونقل مسافری همواره با تراز منفی مواجه بوده که نشانگر ضرورت توجه بیشتر به این بخش از طریق سرمایهگذاری جدید است. رئیسکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه رشد و توسعه زیرساختهای حملونقل به 2 روش اصلی قابل طبقهبندی است، گفت: افزایش سرمایهگذاری و گسترش زیرساختهای بخش حملونقل از طریق احداث بزرگراههای جدید، فرودگاهها و بازسازی ناوگان فرسوده و ارتقای کارآیی در بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود مانند بهینهسازی سازمانهای حملو نقل با بهکارگیری سیستمهای حملونقل هوشمند 2 روش اصلی هستند. سیف به مشکلات پیشروی بخش حملونقل اشاره کرد و گفت: نامناسب بودن زیرساختها و عدم استفاده بهینه از امکانات موجود، فرسودگی و کمبود ناوگان حملونقل در همه زیربخشها و کمبود منابع مالی تخصیصیافته در بودجههای سنواتی برای توسعه زیرساختهای موجود از جمله این چالشهاست.