عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دولت میتوانست از روز اول ۵۰ درصد یارانهبگیرها را حذف کند و انتظار جامعه نیز همین بود، گفت: دولت به دلیل کاهش محبوبیت، ثروتمندان را از دریافت یارانه نقدی حذف نمیکند. لطفعلی بخشی در گفتوگو با نسیم بیان داشت: مقامات دولتی دستشان در وعده دادن باز است اما در آن زمینه که وعده میدهند به این موضوع دقت نمیکنند که آیا اصلا این وعدهها عملی خواهد بود یا خیر. وی افزود: این دولت نیز وعدههایی داد که نتوانست به برخی از آنها عمل کند، هر چند به برخی نیز عمل کرد. در برخی موارد مانند تورم میتوان گفت تا حدی موفق عمل کرده است اما مطلقا در رابطه با اطلاح ساختارها نتوانسته خوب عمل کند. این اقتصاددان تأکید کرد: موضوع دیگری که دولت آقای روحانی متأسفانه نتوانست درباره آن بهخوبی عمل کند بحث یارانهها بود. در حقیقت دولت یازدهم کاملا درباره موضوع یارانهها ناموفق بود. وی بیان داشت: دولت میتوانست از روز اول 50 درصد یارانهبگیرها را حذف کند که انتظار جامعه نیز همین بود اما در عمل مشاهده کردیم در حال حاضر 2 سال و نیم گذشته است و دولت هم در این رابطه هیچ حرکتی نمیکند. لطفعلی بخشی اضافه کرد: هم ما و هم خود دولت بهخوبی میدانیم که بحث یارانهها مصیبت بزرگی است اما برای رفع این مصیبت دولت هیچ اقدامی نمیکند. وی ادامه داد: کاملا مشخص است که دلیل حذف نکردن قشری که نباید در لیست یارانهبگیرها باشند چیست، دلیلش این است که دولت نمیخواهد محبوبیت خود را فدای مصالح ملت کنند البته این مختص این دولت نیست و در کل تا به حال تمام دولتها عملکردشان اینگونه بوده است. وی افزود: دولت به فکر رأی آوردن خود در دوره بعد است و فکر میکند با قطع یارانهها رأی آن ریزش پیدا میکند، در این میان مصالح ملت و مملکت در درجه بعدی خواهد بود. وی تصریح کرد: این دولت به ساختارها تقریبا هیچ دستی نزده است در صورتی که ما در این رابطه خیلی مشکل داریم. الان راهاندازی سازمان برنامه 2 سال طول کشید در صورتی که باید خیلی قبل از آن، این موضوع حل میشد. این استاد دانشگاه بیان داشت: بدون شک بر سر راه دولت نیز موانعی وجود داشته است اما به هر حال در زمینههایی هم موفق عمل کرده است. وی خاطرنشان کرد: ما در بحثهای اقتصادی کشور مشکلات اساسی و ساختاری داریم، تحریمها هم مزید بر علت شده بود اما چنانچه تحریمها هم لغو شود بازهم اشکالات ساختاری ما همچنان پابرجا خواهد بود، مگر آنکه فکری به حال آن کنیم.