printlogo


کد خبر: 146537تاریخ: 1394/7/13 00:00
همزمان در پایتخت و 15 مرکز استان با حضور گسترده مردم صورت گرفت
بدرقه باشکوه لاله‌های سفید
برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای فاجعه منا در حسینیه امام‌خمینی(ره)

گروه اجتماعی: مراسم تشییع جان‌باختگان فاجعه منا همزمان در تهران و 15 استان دیگر برگزار شد. در پایتخت مراسم تشییع لاله‌های سفید منا صبح روز گذشته از مقابل دانشگاه تهران برگزار شد و مقامات کشوری و لشکری به همراه آحاد مردم با شعار‌هایی مانند «الوداع، مهاجر الی‌الله»، «لااله‌الاالله زائران بیت‌الله»،  «حاجیان بیت‌الله، رفتند سوی‌الله» قربانیان عید قربان را تشییع کردند. گفتنی است، در جریان مراسم بدرقه مسافران ابدی بیت‌الله‌الحرام طیف‌های گوناگون مردم، اصناف، نهادها و سازمان‌های اجتماعی، شهری، رفاهی، نظامی و انتظامی حضور به هم رساندند تا ضمن وداع با جان‌باختگان فاجعه منا انزجار خود از آل‌سعود و ضرورت خونخواهی قربانیان این فاجعه به گوش جهانیان برسانند. بانگ شعارهای «مرگ بر آل‌سعود خائن»، «لعن‌الله آل‌یهود، الموت آل‌سعود» با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون«بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود» نمونه‌هایی از جلوه حق‌طلبی و مظلومت‌خواهی مردمانی بود که همزمان با تشییع قربانیان فاجعه منا در تهران و 15استان دیگر طنین‌انداز شد.
ننگ پاک نشدنی سعودی‌ها
گزارش خبرنگار اجتماعی «وطن امروز»، حاکی از این است که روز گذشته خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران مملو از زنان و مردانی بود که برای تسلی خانواده‌های قربانیان منا که حج‌شان ناتمام ماند، سنگ تمام گذاشتند. در جریان این مراسم آیت‌الله ری‌شهری، نماینده سابق ولی فقیه در امور حج طی سخنانی گفت: کمترین مسؤولیت دولت عربستان این است که با کمیته حقیقت‌یاب همکاری کند. این فاجعه در یک کمیته با حضور ایران و کشورهای اسلامی باید ریشه‌یابی شود تا حداقل شاهد تکرار این حوادث نباشیم. البته دولت سعودی هر کاری کند این ننگ از دامانش پاک نخواهد شد. وی با بیان اینکه بی‌تردید آنچه سبب این فاجعه شد سهل‌انگاری مدیران رده بالای سعودی بود، یادآورشد: سوال ما از دولت سعودی این است که چرا برای این موضوع پیش‌بینی نکردید؟ چرا در دوران حکومت ننگین خود افراد باتجربه‌ای را برای جلوگیری از این حوادث تربیت نکردید و چرا افراد رده پایین شما با جان‌باختگان و حجاج ما اینطور برخورد کردند. اگر هشدار رهبر انقلاب نبود معلوم نبود حجاج باقیمانده ما به کشور بازگردند.  نماینده سابق ولی‌فقیه در امور حج تاکید کرد: من تصور می‌کنم جنایاتی که حکومت ننگین آل‌سعود می‌کند از جنایات صهیونیست‌ها بدتر است، زیرا سعودی‌ها ادعای مسلمانی و خادم‌الحرمینی دارند اما صهیونیست‌ها چنین ادعایی ندارند.
بدرقه پیکر جان‌باختگان با نوای لااله‌الاالله
پس از انجام مداحی و سخنرانی، پیکر جان‌باختگان فاجعه منا بر دستان مردم عزادار تهرانی که برای همدردی با خانواده‌های قربانیان حاضر شده بودند تشییع شد. طنین بانگ
«لااله‌الاالله زائران بیت‌الله» و نوای «یاحسین» همراه با ندای «حاجیان بیت‌الله، رفتند سوی الله» بدرقه راه حاجیانی شد که سفر حج را تنها تا جمرات به پیش بردند.حضور حجاجی که با سرهای تراشیده و عرق چین برای بدرقه هم کاروانی‌های خود در مراسم تشییع حاضر شده بودند نیز از حاشیه‌های قابل توجه این مراسم بود. این حاجیان که چشمان اشکبارشان حکایت از فراق همسفرانشان داشت از بی‌برنامگی و کارشکنی‌های سعودی‌ها در جریان فاجعه منا گلایه داشتند و خواستار پیگیری دولت در این باره شدند.
انعکاس جهانی مظلومیت حجاج
علاوه بر این در جریان مراسم بدرقه مسافران ابدی خانه خدا رسانه‌های خارجی در قالب گروه‌های خبری شامل عکاس و خبرنگاران برای پوشش این مراسم به تهران آمده بودند فرصتی را برای انعکاس جهانی مظلومیت حجاج ایرانی ایجاد کرد. از دیگر موضوعاتی که در جریان مراسم تشییع زائران بیت‌الله حائز اهمیت بود حضور دستگاه‌های گوناگون در این مراسم بود. شهرداری پایتخت که به نوعی میزبانی این مراسم را عهده‌دار بود با بسیج امکانات و توزیع گل و دایر کردن ایستگاه‌های پذیرایی همچنین برنامه‌های ویژه برای ایاب و ذهاب شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع انجام هرچه بهتر این مراسم با شکوه را میسر کرد تا جایی که برخی اعضای شورای شهر که در این مراسم حضور داشتند از اقدامات شهرداری پایتخت قدردانی کردند.
تشییع پر صلابت مردمی در 15 استان
این در حالی است که همزمان با تهران مراسم مشابهی در استان‌های فارس، گرگان، یزد، ایلام،  خراسان رضوی و جنوبی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، البرز، قم، یزد و گلستان برگزار شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور که  در مراسم تشییع جان‌باختگان خراسان رضوی در حادثه منا حضور داشت، طی سخنانی یادآورشد: هم قبل از حادثه و هم در هنگام حادثه، هیچ کمکی به زائران نشد و پس از آن هم هیچ همکاری از سوی دولت عربستان انجام نشد که این نشان از بی‌کفایتی آل‌سعود در برگزاری مراسم حج است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: فقط با هشدار‌های رهبر انقلاب و پیگیری در مجامع بین‌المللی، مقامات سعودی تن به همکاری دادند و جمهوری اسلامی ایران فاجعه منا را از مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کند.
قم داغدار 3تن از زائران خانه خدا
شهر قم نیز روز گذشته میزبان پیکر 3 تن از جان‌باختگان فاجعه منا بود که بر دوش مردم تا گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر(ع) این شهر تشییع شدند. در این مراسم که حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید کشور به نمایندگی از رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکا به نمایندگی از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعضای جامعه مدرسین و مدیریت حوزه‌های علمیه، استاندار قم، امام جمعه موقت قم، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مدیران استان حضور داشتند، پیکر مطهر حجت‌الاسلام والمسلمین علی گمارلو رئیس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی بندر سیراف، سیدمحمدرضا روحانی فرزند آیت‌الله سیدمهدی روحانی از اساتید برجسته حوزه علیمه قم و حسن فهیمی از مسجد امام حسن عسکری تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع شد.
فریاد مردم اردبیل در مظلومیت حاجیان
مردم اردبیل نیزهمزمان با تشییع پیکر 3 زائر جان‌باخته استان در حادثه منا، مظلومیت حاجیان را یکصدا فریاد زدند. در مراسم تشییع پیکر جان‌باختگان اردبیلی حادثه منا پیکر 3 زائر از ۱۲ زائر جان‌باخته استان اردبیل در حوادث مکه بر دوش مردم  تشییع شد. همچنین مردم استان اردبیل با حضور در این مراسم معنوی، نفرت و انزجار خود را به نحوی از حاکمان آل‌سعود و دولت عربستان نشان دادند و اعمال و رفتارهای نادرست آنها را محکوم کردند. در این مراسم مردم با شعارها و پلاکاردهای نوشته شده تاکید داشتند که دولت با قدرت و براساس فرمایشات رهبری این حادثه را تا رسیدن به نتیجه دنبال کند.
بدرقه 4پیکر در چهارمحال و بختیاری
چهارمحال و بختیاری نیز از دیگر استان‌هایی بود که روز گذشته برای بدرقه پیکر جان‌باختگان مراسم تشییع برگزار کرد. پیکر 4 زائر جان‌باخته استان چهارمحال و بختیاری پیش از ظهر یکشنبه با حضور پرشور مردم در شهرکرد تشییع شد. در این مراسم مردم شهرکرد حضور پرشوری داشتند و مدیران استان چهارمحال و بختیاری نیز برای ابراز همدردی با خانواده جانباخته‌ها، در این مراسم حضور پیدا کردند. حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در مراسم تشییع پیکر این زائران بیت‌الله‌الحرام گفت: حجاج به خاطر بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی آل‌سعود جان باختند. بی‌کفایتی آل‌سعود در مراسم حج به همه ثابت شده و هم اکنون مردم آمده‌اند با خانواده حجاج جان‌باخته همدردی کنند و نفرت خود را از ظالمان و مستکبران نشان دهند.

شناسایی 290زائر جان‌باخته فاجعه منا
اجساد ۱۰۴ زائر روز شنبه و ۱۱۴ زائر نیز یکشنبه به کشور منتقل شدند و بزودی ۷۰ زائر دیگر هم به کشور منتقل می‌شوند و در مجموع حدود ۲۹۰ زائر جان‌باخته حادثه منا شناسایی شده‌اند. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج درباره آخرین اقدامات انجام‌شده برای شناسایی و انتقال زائران، افزود: مدیران عربستان پیشنهاد دادند که سردخانه جده مختص زائران جان‌باخته ایرانی باشد و زائرانی که شناسایی اولیه آنها مشخص شده، به این سردخانه منتقل می‌شوند که این موضوع می‌تواند عملیات شناسایی ما را سرعت بخشد. وی با اشاره به اینکه تشریفات قانونی انتقال زائران بسیار پیچیده است، گفت: همچنین مورد مهم دیگری که صورت گرفت این بود که مقامات حج و بهداشت عربستان موافقت کردند که تشریفات قانونی برای انتقال زائران جان‌باخته ایرانی به کشور حذف شود که این موضوع نیز کار بسیار بزرگی است که باعث تسریع در عملیات انتقال خواهد شد. رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه عملیات تشخیص هویت و شناسایی ۷۰ زائر جان‌باخته دیگر در دست انجام است، خاطرنشان کرد: به محض اتمام کار، شرایط انتقال آنها را نیز فراهم خواهیم کرد. اوحدی با اشاره به اینکه عملیات شناسایی جان‌باختگان بسیار سخت است و نیروهای سازمان به تنهایی و به صورت شبانه‌روزی این اقدام را انجام می‌دهند، عنوان کرد: اجساد ۱۰۴ زائر روز شنبه و ۱۱۴ زائر نیز یکشنبه به کشور منتقل شدند و بزودی ۷۰ زائر دیگر هم به کشور منتقل می‌شوند و در مجموع حدود ۲۹۰ زائر جان‌باخته حادثه منا شناسایی شده‌اند. رئیس سازمان حج و زیارت درباره مجروحان حادثه منا تصریح کرد: شنبه‌شب ۹ مجروح برای پیگیری درمان به کشور منتقل شدند که همراه این افراد ۹ پرستار ویژه و ۴ متخصص قلب، گوارش، بیهوشی و داخلی نیز برای بررسی وضعیتشان در پرواز حضور داشتند و در حال حاضر فقط 2 مجروح بستری در بیمارستان‌های مکه داریم.


Page Generated in 0/0067 sec