printlogo


کد خبر: 146581تاریخ: 1394/7/13 00:00
بشار اسد: مسؤولان غربی نمی‌توانند آینده سوریه را تعیین کنند
عربستان عقب افتاده ترین کشورهاست

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران به بیان دیدگاه خود درباره تحولات داخلی سوریه و مبارزه این کشور با تروریست‌ها پرداخت. بشار اسد در این مصاحبه گفت: مسؤولان غربی غیرقابل اعتمادند. هیچ مسؤول خارجی حق ندارد آینده نظام سوریه را مشخص کند و تنها مردم سوریه حق دارند که درباره این مسائل اظهار نظر کنند. رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به سوالی درباره رابطه فرانسه با نظام سوریه و تغییر موضع پاریس در قبال دمشق و اینکه چرا این کشور به محور دشمنان سوریه پیوسته است، گفت: زمانی که غرب نتوانست مواضع سوریه را در قبال مقاومت تغییر دهد در آن زمان بهار عربی را بهانه‌ای برای ضربه زدن به سوریه قرار داد. وی درباره موضع عربستان در قبال نظام سوریه که خواستار براندازی نظام این کشور شده، گفت: آیا عربستان می‌تواند الگوی دموکراسی باشد؟ این کشور بدترین الگو برای حقوق بشر و دموکراسی است و عقب‌افتاده‌ترین کشورهاست و سعودی‌ها نمی‌توانند درباره این مسائل حرف بزنند. اسد درباره خطر گسترش تروریست‌ها در منطقه هشدار داد و افزود: این تروریست‌ها از منطقه به اروپا منتقل می‌شوند و باید با این خطر ریشه‌ای برخورد کرد. وی گفت: کشورهایی که حامی تروریسم هستند نمی‌توانند با تروریست‌ها مبارزه کنند پس از یک سال و چند ماه از تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریسم ما نتیجه‌ای را شاهد نبوده‌ایم بلکه دامنه تروریسم افزایش پیدا کرده است. کشورهای حامی تروریسم که زمینه تشکیل آنها را فراهم کردند، نمی‌توانند به طور جدی با آنها برخورد کنند. بشار اسد با اشاره به جنگ رسانه‌ای کشورهای عربی منطقه علیه سوریه گفت: این رسانه‌ها تصویر نادرستی از سوریه ارائه می‌دهند ولی با گذشت زمان تاثیر این شبکه‌ها در محدوده این کشورها باقی ماند و اثرگذاری خود را در کشور ما از دست دادند. این رسانه‌ها اعتبار خود را از دست داده‌اند و در واقع هیچ تاثیر در داخل کشور ما ندارند. وی با استقبال از ابتکار روسیه در تشکیل ائتلاف منطقه‌ای نسبت به نتایج تشکیل این ائتلاف ابراز امیدواری کرد. بشار اسد درباره طرح ابتکاری ایران برای حل بحران سوریه گفت: طرح ایرانی بسیار مهم و ضروری است و نقش ایران با ارائه این طرح از اهمیت برخوردار است و پس از توافق درباره جزئیات، اعلام خواهد شد.
نماینده سوری: عربستان توان مدیریت حج را ندارد
فیصل عزوز، یک عضو مجلس سوریه به  تسنیم گفت عربستان توان مدیریت فریضه حج را ندارد و مشارکت کشورهای اسلامی در مدیریت حج و خارج کردن انحصار آن از آل‌سعود را خواستار شد.  او تاکید کرد: «در واقع شانه خالی کردن عربستان از تعهدات خود درباره حج از ناکامی و شکست آن در تامین امنیت مناسک حج حکایت دارد از همین رو مسلمانان باید به فکر اداره مراسم حج و نیز مدیریت شهرهای مقدس عربستان باشند». عزوز همچنین یادآور شد آماری که مسؤولان سعودی درباره قربانیان حادثه منا داده‌اند، درست نیست، زیرا معاون وزیر بهداشت عربستان تعداد آنان را 4 هزار نفر اعلام کرد حتی رسانه‌های سعودی در این باره صادق نیستند.

ساعت صفر عملیات گسترده علیه داعش
یکی از نشانه‌های مهلک بودن ضربات وارد شده به داعش در سوریه طی حملات هوایی اخیر از دست رفتن کنترل این گروه تروریستی بر مواضعش در خاک عراق است به طوری که بغداد عملیات آزادسازی در استان‌های شمالی و غربی  را به جلو انداخته است. یکی از فرماندهان ارشد بسیج مردمی (حشد الشعبی) عراق شنبه‌شب از قریب‌الوقوع بودن عملیات سراسری نیروهای عراقی علیه داعش خبر داد و در عین حال تاکید کرد هیچ نیروی خارجی بویژه نیروی زمینی ارتش آمریکا در این عملیات حضور نخواهند داشت.  به گزارش ایرنا، معین الکاظمی گفت: «برای عملیات بزرگ و سراسری در عراق برنامه‌های آماده‌سازی، اعم از آموزش، تجهیز و آمادگی لجستیکی به سرعت به اجرا گذاشته شده و هم‌اکنون مراحل پایانی خود را سپری می‌کند». الکاظمی درباره ساعت صفر عملیات نیز گفت: «فقط می‌توانم بگویم بزودی». به گفته او، نیروهای عمل‌کننده از جمله در الانبار، شامل نیروهای امنیتی و ارتش، الحشد الشعبی و پلیس اتحادیه هستند. همچنین تاکید کرد هم‌اکنون چندین هزار نیروی عشایر از استان الانبار نیز در قالب الحشد الشعبی آماده شروع عملیات هستند.  
 


Page Generated in 0/0058 sec