printlogo


کد خبر: 146675تاریخ: 1394/7/15 00:00
نظر معاون وزیر امور خارجه درباره سرنوشت مفقودان فاجعه منا
قشقاوی: نمی‌دانیم

گروه سیاسی: به‌رغم همکاری‌های اولیه آل‌سعود با مقامات دولتی ایران برای پیگیری وضعیت مفقودان و جان‌باختگان فاجعه منا و انتقال آنها به ایران؛ اما اظهارات برخی مقامات دولتی درباره سرنوشت مفقودان نشان می‌دهد همچنان آل‌سعود از ارائه اطلاعات مربوط به مفقودان طفره می‌رود. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت نمی‌داند وضعیت مفقودان فاجعه منا به چه صورت است. قشقاوی می‌گوید نمی‌داند این مفقودان جان ‌باخته‌اند یا دستگیر شده‌اند. موضوع بازداشت تعدادی از مفقودان فاجعه منا این روزها بشدت مطرح است. حسن قشقاوی روز دوشنبه اعلام کرد که به نظر می‌رسد برخی مفقودان بازداشت شده‌اند. البته او دیروز گفت که 116 نفر از حجاج ایرانی مفقود هستند که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. معاون وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کرد تکلیف 116 تن از مفقودان فاجعه منا روشن شود و گفت: ما نمی‌دانیم این افراد به رحمت ایزدی پیوسته‌اند یا جایی بازداشت هستند. به گزارش تسنیم، حسن قشقاوی در مراسم تشییع پیکر حاج سیدحسن حسینی‌مقدم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مرو که در فاجعه منا جان خود را از دست داد، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این دیپلمات اظهار داشت: امیدواریم وضعیت
2 عزیز سفر کرده دیگر آقای فهیما، معاون اداره تشریفات و رکن‌آبادی سفیر سابق در لبنان تعیین تکلیف شود. وی ادامه داد: درگفت‌وگوهایی که با سعودی‌ها داشتیم آنها می‌گفتند این تقدیر الهی بود و ما گفتیم کسی منکر تقدیر نیست اما بزرگان فرموده‌اند مقدمه تقدیر تدبیر است و تقدیر الهی مانع از تدبیر بشری نمی‌شود. بشر باید مدیریت کند و خدای سبحان تقدیر کند. قشقاوی اضافه کرد: به آنها گفتیم همان‌طور که در بیانیه آغازین رهبر معظم انقلاب که به صورت متین و حاکمانه فرمودند که با عدل و انصاف رفتار کنیم، باید مسؤولیت بپذیریم. من صحنه و قتلگاه را دیدم و این صحنه نیاز به مدیریت داشت. معاون وزیر امورخارجه اضافه کرد: مقامات سعودی گفتند کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم و ما گفتیم عقل و انصاف ایجاب می‌کند که ایران و سایر کشورها هم در این‌باره مشارکت داشته باشند و باید بررسی کنیم. ما باید پاسخگوی خانواده‌ها و کشورها باشیم و مسؤولیت‌پذیر باشیم و این سخن سیاسی نیست بلکه کنسولی و انسانی است. وی ضمن یادآوری قرارداد 1360 عهدنامه مودت بین ایران و عربستان، قرارداد 1346 و 9 پروتکل پیرامون این مساله اظهار داشت: ما براساس این قراردادها انتظار بررسی داریم. قشقاوی یادآور شد: تکلیف  116 نفر از مفقودان روشن نیست و خانواده‌های ما نمی‌توانند این مساله را بپذیرند. ما نمی‌دانیم اینها به رحمت ایزدی پیوسته‌اند یا جایی بازداشت هستند و تا جنازه‌ها بازنگردد نمی‌توانیم بگوییم وضعیت چگونه است. سخنان ما در چارچوب منطقی، برادری، همسایگی و مسلمانی بیشتر معنا می‌دهد. مراسم تشییع پیکر مرحوم حاج سیدحسن حسینی‌مقدم، سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در مرو، دیروز با حضور جمعی از مقامات و کارکنان وزارت امور خارجه در این وزارتخانه برگزار شد.
رکن‌آبادی همچنان جزو مفقودان است
ماجرای سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در بیروت نیز همچنان مبهم است. بنابر گفته حسین امیرعبداللهیان، او همچنان جزو مفقودان است.  معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تا شناسایی دقیق و انتقال یکایک مفقودان حادثه منا پیگیری‌ها و اقدامات با جدیت ادامه خواهد داشت. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «تا شناسایی دقیق و انتقال یکایک مفقودان حادثه منا پیگیری‌ها و اقدامات با جدیت ادامه خواهد داشت». امیر عبداللهیان گفت: «گروه دیگری از جان‌باختگان در مرحله بعدی عملیات انتقال  وارد کشور می‌شوند». وی همچنین گفت: «آقای رکن‌آبادی دیپلمات ارشد کشورمان همچنان جزو مفقودان است و تلاش‌ها برای تعیین وضعیت ایشان با جدیت ادامه دارد». معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: «پیکر هیچ جان‌باخته‌ای بدون رضایت خانواده در مکه مکرمه نخواهد ماند».


Page Generated in 0/0055 sec