printlogo


کد خبر: 146690تاریخ: 1394/7/15 00:00
سرنوشت نامعلوم 116 زائر ایرانی

گروه اجتماعی: در شرایطی که 130پیکر دیگر از جان‌باختگان فاجعه منا شناسایی شده است همچنان 116 زائر ایرانی شناسایی نشده‌اند و مفقود محسوب می‌شوند اما به گفته رئیس سازمان حج و زیارت جست‌وجو برای برای شناسایی هویت این تعداد باقیمانده همچنان ادامه دارد. این در حالی است که حسن هاشمی، وزیر بهداشت اعلام برخی آمارها و به‌کارگیری واژه متوفی درباره آمار 464نفری اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت را نادرست خوانده است. به گزارش «وطن‌امروز» سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح آخرین وضعیت قربانیان فاجعه منا  عنوان کرد: تاکنون پیکر 218 جان‌باخته ایرانی به کشور آمده است و  همچنین بامداد روز سه‌شنبه نیز 98 پیکر دیگر وارد کشور شد. رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با این حساب پیکر 316 تن از جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا به کشورمان ایران آمده است. وی ادامه داد: هم‌اکنون عملیات شناسایی پیکرهای جان‌باختگان ایرانی ادامه دارد و تاکنون 130 زائر ایرانی دیگر شناسایی شده‌اند.
شناسایی هویت 116زائر ایرانی
بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت 464 زائر ایرانی در فاجعه منا جان خود را از دست دادند که با توجه به شناسایی هویت 130تن دیگر از جان‌باختگان همچنان 116قربانی دیگر از مجموع آمار ارائه شده باقی مانده است. اوحدی درباره این موضوع یادآور شد: برخی پیکرها هنوز شناسایی نشده و هم‌اکنون 116 زائر ایرانی شناسایی نشده‌اند و مفقود محسوب می‌شوند. اوحدی با تأکید بر اینکه کار جست‌وجو برای شناسایی هویت این تعداد باقیمانده تمام نشده است، افزود: جلسه‌ای طولانی با قائم‌مقام وزیر حج عربستان داشتیم و وی تأکید کرد دسترسی‌های جدیدی را به ما هم در سردخانه‌های بیمارستان‌های مکه و هم در جده می‌دهند.
  ابهام در آمارهای فاجعه منا
در حالی که اوحدی آمار افراد شناسایی نشده را 116نفر و تعداد جان‌باختگان را 464 نفر اعلام کرده است وزیر بهداشت آمارهای اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت درباره جان‌باختگان را نادرست اعلام کرد.  حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در این باره اظهار داشت: آماری که روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری و حج و زیارت از تعداد جان‌باختگان ایرانی حادثه منا اعلام کرده‌اند از نظر دولت صحیح نیست، چرا که اطلاق واژه متوفی برای این افراد هنوز قطعی نشده است. به گفته وزیر بهداشت فوتی به کسی گفته می‌شود که جسدش در ایران یا با رضایت بستگانش در مکه دفن شده باشد. وی ادامه داد: تاکنون حدود 500 مفقودی داشته‌ایم و 300 نفر هم اجسادشان به کشور منتقل شده است. وزیر بهداشت تاکید کرد: آمار دقیق را می‌توان پس از بازگشت همه زائران به کشور ارائه داد. هاشمی در توضیح این موضوع تصریح کرد: دلیلش این است که عده‌ای از حجاج ممکن است جزو دستگیرشدگان یا در زندان باشند یا در بیمارستان‌های عربستان بستری شده باشند که مدیران عربستان هنوز به ما اطلاع نداده‌اند.
دفن هزار و 500 جان‌باخته فاجعه منا در عربستان
از دیگر موضوعاتی که درباره پیکرهای شناسایی 116زائر ایرانی وجود دارد احتمال دفن این افراد در میان قربانیانی است که در کشور عربستان به خاک سپرده شده‌اند. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره این احتمال عنوان کرد: در جلسه‌ای که با حضور هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیات کمیته عالی تحقیق عربستان درباره این فاجعه تشکیل شد و جلسه بعد از آن با وزیر بهداشت عربستان، طرف سعودی متعهد شد هیچ پیکری را که مشکوک به ایرانی بودن باشد به هیچ وجه دفن نکند.  اوحدی ادامه داد: به همین علت تعداد زیادی از اجساد کشورهای دیگر را هم نگه داشته‌اند تا پس از پایان جست‌وجوی ایران آنها را دفن کنند.  به گفته وی، قبل از این جلسات آنها حدود هزار و500 جان‌باخته فاجعه منا را دفن کرده‌اند که امیدواریم هیچ کدام از زائران جان‌باخته ایرانی در میان آنها نباشد.
ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب
علاوه بر این موضوع تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و شفاف‌سازی درباره علت وقوع حوادث متعدد در جریان حج امسال از دیگر مطالباتی است که مورد توجه قرار دارد. حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج نیز با اشاره به تذکر رهبر انقلاب در این باره و قصور دولت عربستان، بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تاکید کرد. حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر تعطیلی شرکت ساختمانی و برخی اقدامات قضایی مانند ممنوع‌الخروج شدن و عذرخواهی دولت عربستان و وعده پرداخت غرامت و پذیرش 2 نفر از وابستگان حجاج فوت شده برای سال آینده را از اقدامات سعودی‌های در این حادثه بر شمرد و تاکید کرد: این  حادثه باید بررسی شود و مقصران مشخص و مجازات شوند.
سرپرست حجاج ایرانی: از رهبری تشکر می‌کنم
قاضی‌عسگر ضمن تشکر از رهبری به دلیل مواضع قاطع‌شان افزود: همان طور که رهبر ما اعلام فرمودند و مسؤولان نظام ما تأکید داشتند باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود. وی با بیان اینکه ما باید به داشتن چنین رهبری افتخار کنیم، گفت: زمانی که تعلل در انتقال اجساد به وجود آمد رهبری چنین قاطعانه و شجاعانه در دفاع از ملت و زائران بیت‌الله‌الحرام موضع‌گیری می‌کنند که باید از ایشان تشکر کنیم، مواضع قاطعانه ایشان باعث شد کارها در عربستان سرعت بگیرد و اجساد زودتر به کشور منتقل شود.
پرداخت دیه به خانواده‌های جان‌باختگان
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه مسؤولان حج عربستان باید به خانواده‌های جان‌باختگان منا دیه پرداخت کنند، یادآور شد: جان‌باختگان منا در این حادثه مظلومانه جان به جان آفرین تسلیم کردند.  قاضی‌عسگر افزود: این موضوعات از طریق ما در دست پیگیری است و امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.
 


Page Generated in 0/0064 sec