printlogo


کد خبر: 146705تاریخ: 1394/7/15 00:00
معرفی نمایش‌های ارزنده تئاتر
صحنه‌ای برای شیدایی

مرتضی اسماعیل‌دوست: تئاتر یکی از هنرهای هفتگانه بوده که سرچشمه آن برگرفته از آیین‌هاست. از این رو می‌توان نمایش را مسیری در پیوند انسان با تعالی دانست و رمز حرکت دست‌ها و تبلور نشانه‌ها را در مسیر پویایی آدمی ردیابی کرد. اما این هنر نیز همانند همه دستاوردهای بشری، سویه‌ای به سوی پرتگاه عمیق زوال اخلاق داشته و می‌تواند مسیری معکوس در تابلوی هویت‌یابی باشد. از این رو در صفحه تئاتر چهارشنبه‌ها بخشی با نام پرده نمایش گشوده می‌شود تا بستری برای معرفی و پیشنهاد آثاری قابل توجه در هنرهای نمایشی باشد. نمایش‌هایی که تامل را به چهارگوشه ذهن می‌کشاند و دعوتی برای چگونه نگریستن برای مخاطب خواهد داشت.
آبی‌ترین وصال
عوامل نمایش ارزنده «فصل شیدایی» پس از اجرای موفقیت‌آمیزی که در شهرهای مختلف داشتند حالا با پروژه جدیدی به نام «آبی‌ترین وصال» برای بزرگداشت شهدای نیروی دریایی به دریاچه شهدای خلیج‌فارس تهران آمدند. این نمایش به کارگردانی سعید اسماعیلی با محوریت شهدای مبارزه با استکبار به سفارش نیروی دریایی سپاه پاسداران صورت گرفته و در قالب یک نمایش میدانی چندرسانه‌ای و ترکیبی به اجرا درآمده است. اجرای نمایشی متفاوت روی دریاچه خلیج همیشه فارس به طور حتم شوق تماشا برای مخاطبان بسیاری خواهد آفرید و داستان ارزشمندی از ماجرای شهادت سردار مهدوی و نیز واگویه‌های دختر این شهید بزرگوار با پدرش به همراه مانور نظامی می‌تواند یکی از ماندگارترین نمایش‌های سال‌های اخیر را به ثمر نشاند؛ تجربه‌ای جدید در فضای نمایشی که نیاز به حمایت و توجه دارد. اجرایی که ترکیب صدا و تصویر و حرکت در آن، صحنه‌هایی خاص را برای تماشاگر رقم می‌زند. بخش‌هایی از این نمایش هم در راستای اتفاقات دلخراش فاجعه منا و یادآوری دوران جاهلیت است. همچنین گوش سپاری به صدای ماندگار اسفندیار قره‌باغی، خواننده «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» که این بار با اثری جدید با نام «می‌جنگیم، می‌میریم، سازش نمی‌پذیریم» در «آبی‌ترین وصال» حضور دارد، از جمله بخش‌های دیگر این نمایش میدانی عظیم بوده که مخاطبان به طور رایگان می‌توانند آن را هر شب از ساعت 19:30 تا 21:30 در ضلع شمالی دریاچه شهدای خلیج‌فارس واقع در اتوبان همت غرب، اتوبان شهید خرازی به تماشا بنشینند. نمایش «آبی‌ترین وصال» تولید مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مُهنا) به کارگردانی سعید اسماعیلی و با روایت رسالت بوذری از جمعه 10 مهرماه آغاز شده و تا 19 مهرماه ادامه دارد.
تکه‌های سنگین سرب
نگاهی متفاوت به ابعاد وجودی شهید والامقام مصطفی چمران که از دریچه نگارش و اجرا به شکلی ارزنده دراماتیزه شده و زاویه‌ای مهجورمانده از نگاه‌ متعهدانه و پراحساس آن مرد اسطوره‌ای تاریخ را روایت می‌کند. ایوب آقاخانی در این نمایش با زدودن همه زواید پرداخت نمایشی، سعی بر آن داشته که دریچه‌ای باورپذیر برای مخاطب بیافریند و این نقطه قوت نمایش «تکه‌های سنگین سرب» بوده که آن را از آثاری مشابه در گروه تئاترهای دفاع‌مقدسی متفاوت می‌کند. آقاخانی با پیرایش عناصر دیداری و ترکیب با صحنه و صدایی همراستا با محوریت روایت و به دور از هرگونه شعارگرایی، تجلی‌گر بخشی از وجوه انسانی شخصیت شده است. تماشای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» در آخرین روزهای اجرا می‌تواند برای تماشاگر علاقه‌مند به شناخت مردان الهی و نیز علاقه‌مندان آثار هویت‌مند نمایشی ارزنده باشد و آخر هفته ثمربخشی را برای خانواده‌ها رقم بزند. پیام دهکردی و عارفه لک در نقش‌های شهید چمران و همسرش غاده جابر هر شب ساعت 20 مخاطبان را به تماشای اثری ارزنده در سالن «چهارسو»ی تئاتر شهر دعوت می‌کنند.
چشم بر هم زدن
این هفته آخرین اجراهای نمایش «چشم بر هم زدن» به کارگردانی محمدحسین زیکساری و نویسندگی محمد زارعی انجام می‌شود. نمایشی که به مدت 90 دقیقه مخاطب را به حسی مشترک از نوستالژی و چگونه زیستن برده و روایتگر تابش ابعاد نگریستن در دایره‌ای به هم پیوسته از بودن است. محمد زارعی نمایش «چشم بر هم زدن» را براساس کتاب چاپ نشده «بزرگ بابای آنتن‌دار» نوشته فرهاد بابایی نوشته است که خاطراتی را از دوران جنگ تحمیلی و اتفاقات دهه 60 روایت می‌کند. سالن جدید ارغنون در خیابان نوفل ‌لوشاتو در ساعت 21 مخاطبان تئاتری را به تماشای نمایشی می‌برد که در آن رمز استواری به طرح درآمده و روایتگر سفر زمان یک نوجوان برای یافتن گمشده‌ای در گذشته است. در این میان استفاده از نشانه‌هایی آشنا مانند تلویزیون به عنوان تونل زمانی برای رجوع خاطرات، بخشی از تمهیدات اثر به شمار می‌رود. روایتی رئالیته که در تلفیق با فضایی انتزاعی حسی دوگانه به مخاطب می‌بخشد و تماشایی غریب را رقم می‌زند.
وکیل تسخیری
پیشنهادی متفاوت و این‌بار در فضایی کمدی که البته اندیشه را آویز نگاه خواهد کرد و روایتگر دایره پیچیده‌ای از سرگردانی، تسخیر و رسیدن است. نمایشنامه‌ای برگرفته از قلم جان مورتیمر، نویسنده برجسته انگلیسی که تفسیری متمایز از ابعاد مختلف هستی‌شناسی است که در برخورد با تراژدی زندگی تبدیل به دوگانه‌ای طنازانه می‌شود. در این نمایش، شهرام قراگوزلو علاوه بر کارگردانی در کنار محمد نصیری به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته است. نمایش «وکیل تسخیری» تا بیستم مهرماه هر شب ساعت 17:30 در تماشاخانه تازه‌تاسیس فانوس واقع در میدان هفت تیر، جنب مجتمع تجاری یاس روی صحنه خواهد رفت. آثار جان مورتیمر  به لحاظ جانمایه درونی و فضای روایی چنان قدرتمند است که در بسیاری از دانشکده‌های تئاتر به عنوان نمونه‌ای قابل رجوع برای دانشجویان اطلاق می‌شود و از آن به عنوان یکی از بهترین نمایشنامه‌های کمدی کلاسیک اروپایی  یاد می‌شود. جان مورتیمر که علاوه بر نویسندگی، وکیل قابلی نیز بود، در حدود 20 فیلمنامه، نمایشنامه و درام رادیویی را با چیره‌دستی به نگارش درآورد. نمایشنامه «وکیل تسخیری» که در ایران نیز به ترجمه درآمده است، در ابتدا برای رادیو نوشته بود که بعدها در سال 1962 نسخه سینمایی آن به کارگردانی جیمز هیل هم ساخته شد.


Page Generated in 0/0073 sec