printlogo


کد خبر: 146707تاریخ: 1394/7/15 00:00
اخبار

یادداشت حمیدرضا نعیمی، کارگردان تئاتر برای نمایش «دریادلان»
در رثای 175 شهید ایرانی
حمیدرضا نعیمی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در یادداشتی نگاه خود را به عناصر پدیداری نمایش «دریادلان» که چندی پیش در محوطه باز پارک دانشجو اجرا شد، منعکس کرد. بخشی از این یادداشت برگرفته از خبرگزاری مهر چنین است: «افتخار هر آب و خاکی به مردمان آن سرزمین است و من سرزمینم را دوست می‌دارم. به‌خاطر مردمانش، به‌خاطر اسطوره‌هایش، تاریخ پرفراز و نشیبش، مظلومیتش، اقتدار و صلابتش... من این سرزمین را به‌ خاطر فردوسی و حافظ و سعدی و مولانا دوست می‌دارم... من، عاشقانه این آب و خاک را دوست دارم به‌ خاطر شهیدانش. هر شهید این سرزمین ندای بیدارباش ما خفتگان است که: «به کدامین گناه کشته شدند؟» کشته شدند فقط به جرم «عاشقی»، شهیدان ما شرف و آبروی ما هستند و چه خوب، چه پاکند نفوسی که قدردان ایثار شهدایند. در طول این سال‌ها هنرمندان و نویسندگان همواره با خلق آثار ارزشمندی یاد آن بزرگمردان و بزرگ‌زنان را گرامی داشته‌اند. هنرمند ایرانی هرجا که احساس کرده جانی بی‌گناه به خاک و خون کشیده شده، بی‌تفاوت و ساکت نمانده و بنا بر وظیفه و آزادمنشی‌اش ادای دین کرده… از سردشت و حلبچه تا بوسنی و هرزگوین، از ایران تا ویتنام، از الجزایر و فلسطین تا ایرلند و مجارستان. هیچ‌کدام از نگاه تیزبین او دور نمانده تا مبادا آیندگان سرزنش کنند که چرا نگفت و ننوشت؟ نمایش «دریادلان» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی، اثری باشکوه و حماسی است در رثای 175 شهید ایرانی. همان 175 فریادی که هنگام زنده‌به‌گور شدن به دست جانیان بعثی و مزدوران صَدام نیز هرگز خاموش نشدند. همان 175 نخل باصلابت، همان 175 فرش جاودانه‌ ایرانی، همان 175 رودخانه‌ خروشان که هرگز نمرده‌اند و نمیرند. نمایش «دریادلان»، حاصل عشق و ایثار هنرمندان بزرگ تئاتر ایران است. گروهی عاشق و فداکار که کارشان پهلو می‌زند به بهترین نمونه‌های نمایش‌های خارجی که با بهترین امکانات و بودجه‌ها و حمایت‌ها اجرا می‌شوند. به راستی چه کسی یا کسانی در دنیا اینگونه جان‌بازی می‌کنند؟ 23 بازیگر در هوای خنک پاییزی، در حوض پارک دانشجو قدم بر آب سرد می‌گذارند تا لحظاتی درخشان و زیبا را با موسیقی و حرکت به نمایش بگذارند؛ نمایشی که لحظه‌لحظه‌اش زیبا و فراموش‌ناشدنیست...‌ ای‌کاش مسؤولان می‌دانستند «تئاتر» چه چیز گرانبهایی است. ای‌کاش با هنر تئاتر و هنرمندان آن مهربان‌تر بودند… ‌ای‌کاش نمیریم تا روزی برسد که نگوییم‌ ای‌کاش. در پایان باید به گروه اجرایی نمایش درخشان «دریادلان» گفت: شما فرزندان و هنرمندان راستین این آب و خاک هستید. بمانید تا ابدالاباد…».

وضعیت نامطلوب تئاتر کودک در کشور
کارگردان نمایش خیابانی «ربات‌ها» با اشاره به نبود تبلیغات مناسب در تئاتر کودک و نوجوان درباره مشکلات این حوزه گفت: وضعیت تئاتر کودک در کشور مطلوب نیست و هنرمندان این بخش با مشکلات بسیاری مواجه هستند. به گزارش تسنیم، لیدا وعیدی افزود: نبود فضا، بودجه و استقلال در انتخاب متن در حوزه کودکان از عمده‌ترین مشکلات حوزه نمایش کودکان است. وی تصریح کرد: سال‌های گذشته به مقدار ناچیزی به بخش تئاتر کمک مالی می‌شد اما چند سالی است که کمک‌ها قطع شده و هزینه‌های اجرای نمایش بر نمی‌گردد.

بازگشت «تله‌تئاتر» به شبکه چهار
احمد آسوده از قدیمی‌های حوزه تله‌تئاتر از بازگشت این ساختار به قاب تلویزیون اظهار خوشحالی کرد و این اتفاق را به فال نیک گرفت.  وی خاطرنشان کرد: نبود تله‌تئاتر از نقصان‌های تلویزیون است که باید به آن توجه شود و خدا را شکر مدیر شبکه 4 سیما این کار را در دستور کارش قرار داده است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم. به گزارش ایسنا، این برنامه‌ساز پیشکسوت درباره‌ تعطیلی طولانی‌مدت ساختار تله‌تئاتر در تلویزیون یادآور شد: سال 92 بود که بنده آخرین مجموعه تله‌تئاترم را در صداوسیما ضبط کرده بودم که شامل 9 تله‌تئاتر بود و یادم هست به خواست آقای پورحسین، مدیر وقت شبکه آموزش برای این شبکه تله‌تئاتر ساختم ولی از آن به بعد به علت تعطیلی این باکس به سمت تئاتر صحنه‌ای رفتم.  وی اضافه کرد: فکر می‌کنم تقریبا 20 روز پیش بود که توانستم با آقای غلامی، مدیر شبکه 4 سیما ملاقات داشته باشم و در این ملاقات از ایشان خواستم اگر می‌تواند بخش تله‌تئاتر را در تلویزیون راه بیندازد که خوشبختانه دیدم اتفاقا طرحش همین است و به من پیشنهاد داد چندین تله‌تئاتر برای شبکه 4 آماده کنم و من خیلی خوشحال شدم که این باکس دوباره راه افتاد.
 


Page Generated in 0/0076 sec