printlogo


کد خبر: 146709تاریخ: 1394/7/15 00:00
حمایت فدراسیون فوتبال از قرارداد سرمربی با اسپانسر
کی‌روش و آل‌اشپورت بدون تخلف

باربد بهراد: سرانجام کی‌روش موضع رسمی برابر اتهامات کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال گرفت و آنها را صریحا تهدید کرد. در صورتی که انتظار می‌رفت شرکت آل‌اشپورت به صورت تمام‌قد از قرارداد
100 هزار دلاری‌اش با کی‌روش حمایت کند حالا موضعی دوگانه و مبهم برابرش گرفته است. همان‌طور که 2 هفته قبل عنوان شد کی‌روش بزودی برابر صحبت‌های اعضای سابق کمیته اخلاق علیه خودش موضع رسمی می‌گیرد و حتی کار به شکایت خواهد کشید، روز دوشنبه، سرمربی تیم‌ملی در بیانیه‌ای نسبت به ادعاهای اعضای سابق کمیته اخلاق واکنش نشان داد و خواستار عذرخواهی آنها شد. موضوع بر سر 100 هزار دلاری است که طبق قرارداد بین کی‌روش و آل‌اشپورت بین طرفین امضا شد و حالا کمیته اخلاق می‌گوید نباید این مبلغ داده می‌شد اما امضای قرارداد با یک مربی در هیچ کجای جهان، پول زیرمیزی به حساب نمی‌آید. از این‌رو کی‌روش خواستار عذرخواهی اعضای سابق کمیته اخلاق شد چرا که به‌زعم او هیچ فعل مجرمانه‌ای صورت نپذیرفته است و سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران، شایسته این اتهامات نیست. در چنین حالتی انتظار می‌رفت آل‌اشپورت به عنوان یکی از طرف‌های دعوا به حمایت از کی‌روش بپردازد اما نماینده رسمی این برند درجه 2 آلمانی در خاورمیانه در مصاحبه‌ای دوپهلو مدعی شد به توصیه وزیر ورزش ما مجبور به امضای قرارداد شدیم. جعفری در مصاحبه با یکی از سایت‌های خبری به‌گونه‌ای صحبت کرده که گویی شرکت متبوعش هیچ علاقه‌ای به امضای قرارداد با کی‌روش نداشت و آنها به زور این پول را به سرمربی پرتغالی تیم‌ملی فوتبال کشورمان پرداخت کرده‌اند! البته او زیرکانه در انتها مدعی شده همه این مسائل فوتبالی بوده و ارزش این همه سر و صدا را نداشته است اما طبیعتا کی‌روش پس از این موضع‌گیری آل‌اشپورت مجددا برابر آنها موضع‌گیری می‌کند، چرا که این شرکت طبق عرف باید از قرارداد امضا شده حمایت می‌کرد و به گونه‌ای موضع نمی‌گرفت که با زور و توصیه وزیر ورزش آنها 100 هزار دلار به کی‌روش داده‌اند. هیچکس آل‌اشپورت را مجبور به اعطای این رقم نکرده بود و حالا که به خواسته خودشان این مبلغ را داده‌اند بهتر است در پرونده به وجود آمده همان موضعی را بگیرند که روز نخست گرفتند، در غیر این صورت احتمال قطع همکاری کی‌روش و آل‌اشپورت وجود دارد.
کفاشیان: کار کی‌روش قانونی و مورد تأیید ماست
از سوی دیگر رئیس فدراسیون فوتبال که دیروز سه‌شنبه در مراسم ترحیم مرحوم هادی نوروزی شرکت کرده بود، گفت: هیچ خلافی در قرارداد کی‌روش و اسپانسر تیم‌ملی به وقوع نپیوسته است. علی کفاشیان در جمع خبرنگاران گفت: یکی از بهترین بازیکنان ما در رده ملی و باشگاهی از دست رفت و همان‌طور که همه مردم یکدل و یکصدا گفتند او آدم خوبی بود، خداوند هم رحمتش کند. وی درباره اینکه هواداران پرسپولیس خواستار بازی با پیراهن مشکی تا پایان فصل شده‌اند، عنوان کرد: آنچه که با مقررات تطبیق کند ما مشکلی نداریم ولی آنچه مهم است از این پس دل‌های ما دیگر مشکی است و هر کاری که بخواهند براساس قانون انجام بدهند ما حرفی نداریم. رئیس فدراسیون فوتبال درباره شرایط تیم‌ملی در آستانه دیدار برابر عمان گفت: شرایط تیم‌ملی خوب است و بازیکنان بعد از ظهر به عمان خواهند رفت. اعضای تیم‌ملی روحیه خوبی دارند و به دنبال برد برابر عمان هستند تا آن پیروزی را به هادی عزیز تقدیم کنند. کفاشیان درباره مسائل حاشیه‌ای که کی‌روش در آستانه دیدار برابر عمان به آن پرداخته است، تصریح کرد: ما به ایشان توصیه کرده‌ایم که به این مسائل اصلا بها ندهند و قطعا این کار آقای کی‌روش قانونی بوده و از نظر ما مورد تایید است. ضمن اینکه این مساله مربوط به 2 سال قبل بوده و مطرح کردن آن در شرایط کنونی حاشیه‌سازی برای تیم‌ملی است.
فشار فدراسیون به  آل‌اشپورت
 در صورتی که چند وقت قبل عنوان شد تا جام‌جهانی 2018 تیم ما با آل‌اشپورت ادامه می‎دهد اما حالا باز هم بحث حضور برندهای بزرگ جهان به گوش می‌رسد. طرفداران فوتبال امیدوار بودند پس از توافق هسته‌ای، شاهد حضور برندهای معروف جهان در تیم‌ملی فوتبال باشیم اما حالا اخبار متناقضی منتشر می‌شود که پشت پرده خاص خودش را دارد. از روزی که پوما از روی البسه ملی‌پوشان فوتبال ایران پر کشید تا جای خود را به دیگر برند آلمانی یعنی آل‌اشپورت بدهد خیلی‌ها منتظر بودند تا با رفع تحریم‌ها کم‌کم اوضاع شبیه سابق شود. یعنی خیلی‌ها راضی به بازگشت همان پوما هستند اما مشخص نیست آل‌اشپورت چگونه توانسته با وجود این همه مخالف به صورت تمام‌قد فوتبال ایران را به تصرف خویشتن در بیاورد. با توجه به اتمام قرارداد طرفین در شهریورماه 94 خیلی‎ها در انتظار عقد قرارداد با برندهای سرشناس بودند. فدراسیون فوتبال صحبت از قرارداد با آدیداس و نایک کرد اما ناگهان به یکباره کمیته بازاریابی اعلام کرد تا پایان جام‌جهانی 2018 روسیه، آل‌اشپورت با تیم‌ملی فوتبال ایران می‌ماند! یعنی اگر موفق شویم برای نخستین بار در تاریخ فوتبال کشورمان به صورت متوالی در 2 جام‌جهانی متوالی حضور پیدا کنیم این آل‌اشپورت است که باز هم اسپانسر ماست. اما به‌تازگی باز هم اخباری از سوی فدراسیون فوتبال منتشر شده که قرار است مذاکرات با برندهای سرشناس شروع شود! خبری که دقیقا 180 درجه با خبر اول در تضاد است. داستان چیست؟ گفته می‌شود فدراسیون فوتبال خواستار تغییراتی در قراردادش شده که آل‌اشپورت با آن موافقت نکرده از این رو دستگاه شایعه پراکنی از سوی خود فدراسیونی‌ها ماموریت پیدا کرده تا با هم با پیش کشیدن بحث  کذایی آدیداس و نایک، یک فشار حساب شده به آل‌اشپورت بیاورد؛ حربه‌ای که گویا هنوز کارگر نیفتاده است و شاید فدراسیون فوتبال مجبور شود تهدیدات خود را کمی جدی‌تر کند. اما یکی از افراد نزدیک به کمیته بازاریابی به خبرنگار بولتن نیوز اعلام کرد بعید است فدراسیون سراغ برند دیگری برود چون آل‌اشپورت مجانی‌ترین گزینه موجود است و برای کفاشیان فرقی نمی‌کند ملی‌پوشان آل‌اشپورت بپوشند یا آدیداس، از این رو بعید است به‌رغم این خبرسازی‌ها که منبع‌اش خود فدراسیون است برندی به غیر از این آلمانی پرحاشیه در کنار تیم‌ملی فوتبال باشد.
جزئیات جدید از پرونده کی‌روش در کمیته اخلاق
پرونده دریافت ١٠٠ هزار دلار کی‌روش از آل‌اشپورت با ابعاد جدیدی روبه‌رو شده است، هرچند که ابتدا دریافت این رقم به صورت سالانه و احتمالا تا جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه عنوان شد اما سرنخ‌های جدیدی از این پرونده به دست آمده است که می‌تواند آن را با حقایق روشن‌تری درباره قانونی یا غیرقانونی بودن پول مبادله شده مواجه کند. یکی از افراد آگاه به پرونده کی‌روش در کمیته اخلاق با افشای جزئیاتی جدید از این پرونده به شفقنای ورزشی، به مهم‌ترین موارد ذکر شده در آن اشاره کرد: تاریخ چک ١٠٠ هزار دلاری آل‌اشپورت که توسط نماینده کی‌روش در دوبی وصول شده است ملاحظه شود و با تاریخ مصاحبه‌های کی‌روش و سکوت او قبل از این تاریخ مقایسه شود. چک کی‌روش مربوط به تاریخ 2/6/2014 (میلادی) است، چرا پس از این تاریخ دیگر درباره کیفیت پایین البسه آل‌اشپورت صحبتی نشد؟ مصاحبه‌های کی‌روش قبل و بعد از جام‌جهانی بررسی شود. بروید و ببینید سرمربی تیم‌ملی قبل از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی چه صحبت‌هایی را مطرح کرده است و اینکه چرا پس از جام‌جهانی صحبتی در این زمینه نشد. دریافت رقم ١٠٠ هزار دلار سالانه نیست بلکه این چک ١٠٠ هزار دلاری تنها مربوط به رقابت‌های مرحله گروهی جام‌جهانی ٢٠١۴ برزیل بوده است. آنچه که توسط کی‌روش مطرح شده خیلی بیشتر از این ارقام بوده است. در قرارداد کی‌روش ذکر شده که او موظف است طبق آنچه فدراسیون فوتبال به عنوان اسپانسر معرفی می‌کند از این مساله تبعیت کند. جعفری به عنوان نماینده آل‌اشپورت در اظهارات خود آورده است طی ملاقات انجام شده با کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی عنوان کرده است چه قبل و چه بعد از قرارداد بابت هر بازی مبلغ 5000 دلار می‌خواهد.


Page Generated in 0/0057 sec