printlogo


کد خبر: 146719تاریخ: 1394/7/15 00:00
چهارگوشه

اسرائیلی‌ها از حضور نظامی روسیه وحشت کرده‌اند
خبرگزاری رویترز از زبان یک افسر اسرائیلی از وحشت رژیم صهیونیستی به‌خاطر ورود نظامی روسیه به منطقه پرده برداشت. رژیم اشغالگر اسرائیل نگران آن است که استقرار نظامیان روس در سوریه که شامل هواپیماهای جنگی و واحدهای پیشرفته دفاع هوایی است به رویارویی با ارتش عبری در آسمان سوریه بینجامد. یک افسر اسرائیلی به رویترز گفته است یک هیأت نظامی عالی‌رتبه روس، دیروز  برای انجام دیداری 2 روزه وارد تل‌آویو شدند که محور این سفر درباره اجتناب از درگیری تصادفی نیروهای طرفین در حین عملیات در سوریه است. ریاست هیأت روس را در این سفر «نیکولای بوگدانووسکی» معاون اول ستاد مشترک ارتش روسیه برعهده دارد که با سرلشکر «یائیر گولاه» همتای اسرائیلی‌اش دیدار کرده است. به گفته افسر اسرائیلی مزبور، 2 طرف در چارچوب سفر 2 روزه هیأت نظامی روسیه به سرزمین‌های اشغالی در مقر فرماندهی ارتش عبری در تل‌آویو با هم دیدار و درباره هماهنگی‌های منطقه‌ای گفت‌وگو دارند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، 21 سپتامبر گذشته با تشکیل گروه‌های هماهنگی موافقت کرده بودند و این توافق بعد از تقویت حمایت نظامی روسیه از دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه صورت گرفته بود.

شکایت یک دانشجوی حقوق از سیا
دانشجوی حقوق یکی از دانشگاه‌های واشنگتن از آژانس اطلات مرکزی آمریکا (سیا) به خاطر اسناد مربوط به جنگ داخلی السالوادور شکایت می‌کند. این دانشجو با استناد به قانون آزادی اطلاعات دولت آمریکا شکایتی را تنظیم کرده و مدعی است سازمان سیا به صورت غیرقانونی از دادن اطلاعاتی درباره یکی از افسران ارتش السالوادور که به نقض حقوق بشر در جریان جنگ داخلی این کشور مظنون است، امتناع کرده است. مینا منوچهری، یکی از اعضای مرکز حقوق بشر دانشگاه ویسکانسین و دانشجوی سال سوم رشته حقوق است. وکلای وی روز جمعه این شکایت را در یکی از دادگاه‌های منطقه‌ای آمریکا تنظیم کردند.

داعش دوشقه می‌شود!
یک روزنامه عراقی از دوشقه شدن امارت وهابی- تروریستی عراق و شام به فاصله اندکی پس از آغاز حملات هوایی روسیه بر فراز سوریه و اوج گرفتن عملیات ارتش و بسیج عراق در استان الانبار علیه تکفیری‌ها خبر داد. بر این اساس شکاف عمیق در داعش آن را در معرض فروپاشی و تقسیم آن به 2 گروه در عراق و سوریه قرار داده است. روزنامه الصباح‌الجدید چاپ بغداد در گزارشی با تیتر «داعش دوشقه شد» نوشت سرکرده‌های داعش، ابوبکر البغدادی را از رهبری این گروهک تروریستی عزل کرده‌اند. در ادامه گزارش آمده است: «پیروزی‌های اخیر نیروهای امنیتی و مردمی و ورود روسیه و کشورهای دیگر به جنگ علیه تروریسم نوعی بی‌ثباتی در میان داعش ایجاد کرده است و از همین رو سرکرده‌های داعش تصمیم به عزل ابراهیم عوادالسامرایی موسوم به ابوبکر البغدادی از سرکردگی این گروهک و برگزاری نشست شورای مشورتی برای انتخاب جایگزین وی گرفتند اما البغدادی دستور عزل شماری از این سرکرده‌ها و برکناری تعدادی دیگر را داد و سرکرده‌های دیگری را مامور اداره امور کرد. این وضعیت سبب ایجاد دودستگی در میان داعش شده است و این گروه را به 2 دسته عراق و سوریه تقسیم کرده است که باید منتظر درگیری میان گروه عراق و سوریه بر سر تصاحب چاه‌های نفتی و آنچه بیت‌المال داعش نامیده می‌شود ماند. عملیات نظامی و حملات هوایی اخیر برای آزادی مناطق تحت اشغال اوضاع را تغییر داده است و نیروهای امنیتی و مردمی عراق دست به پیشروی‌هایی زده‌اند و این حالتی از رعب و وحشت را در میان داعش ایجاد کرده است. علاوه بر آزادسازی مناطق جدیدی از الانبار از لوث داعش، در موصل نیز ساکنان دست به اقداماتی علیه داعش زده‌اند و پرچم داعش را پاره و پرچم عراق را جایگزین آن کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان این وضعیت دودستگی موجب تضعیف داعش و فروپاشی آن می‌شود بویژه که با قطع شدن منابع مالی این گروهک، آنها به دنبال یافتن منابع مالی هستند».
 


Page Generated in 0/0057 sec