printlogo


کد خبر: 146751تاریخ: 1394/7/16 00:00
براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام شد
تصادف، قاتل 315 هزار ایرانی در 14 سال!
روزانه ۶۱ هموطن در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند

گروه اجتماعی: سازمان پزشکی قانونی مرگ ۳۱۵ هزار شهروند در تصادفات ۱۴ سال گذشته را تایید کرده که این آمار برابر جمعیت ۱۵ تا ۲۰ شهر کشور است. تصادفات رانندگی یکی از مهم‌ترین عوامل تلفات انسانی در کشورها محسوب می‌شود به همین دلیل کاهش تصادفات رانندگی سال‌هاست از سوی مجامع بین‌المللی برای کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته است.
ایرانیان چطور تصادف می‌کنند؟
براساس اعلام  کارگروه امور اجتماعی، آموزش و فرهنگ ایمنی کمیسیون ایمنی راه‌ها بررسی علت سوانح رانندگی نشان می‌دهد
۳۰ درصد تصادفات رانندگی در ایران به دلیل نبود توجه به جلو،
۲۵ درصد انحراف به چپ، ۲۲ درصد سرعت غیر مجاز، ۹ درصدنداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه، ۶ درصد  رعایت نکردن حق تقدم و الباقی هم مربوط به سایر موارد است.
۳۱۵ هزار کشته در ۱۴ سال
به گزارش مهر، آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد در ۱۴ سال گذشته تاکنون ۳۱۵ هزار و ۲۶۴ هموطن ایرانی جان خود را بر اثر سوانح رانندگی در جاده‌های کشور از دست داده‌اند که اگر این آمار را در مدت زمان ۱۴ سال تقسیم کنیم نشان می‌دهد به طور میانگین در این سال‌ها روزانه ۶۱ شهروند ایرانی جان خود را از دست داده‌اند.  پزشکی قانونی کشور در جدیدترین آمار ثبت مرگ بر اثر تصادفات رانندگی اعلام کرده است در 5 ماه نخست سال ۹۴ حدود 7 هزار و ۲۸۹ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 7 هزار و ۴۸۹ نفر بود، 7/2درصد کاهش یافته است. از این آمار 5 هزار و ۵۸۷ نفر مرد و یکهزار و ۷۰۲ نفر زن بودند که 4 هزار و ۷۵۴ نفر در محورهای برون‌شهری، یکهزار و ۹۵۹ نفر در مسیرهای درون شهری، ۵۵۲ نفر در مسیرهای روستایی و ۲۴ نفر در محورهایی نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند.
سبقت خراسان رضوی در جاده تلفات
براساس این گزارش در این مدت استان‌های خراسان رضوی با ۵۹۷ کشته، فارس با ۵۸۷ و تهران با ۵۲۴ بیشترین و استان‌های ایلام با ۶۳، کهگیلویه و بویراحمد با ۷۸ و خراسان‌جنوبی با ۸۱  کشته کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند. همچنین در 5 ماه نخست سال جاری ۱۳۵ هزار و ۲۹۱ نفر در حوادث رانندگی مصدوم شده و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند. از این تعداد
۹۶ هزار و ۵۷۱ نفر مرد و ۳۸ هزار و ۷۲۰ نفر زن بوده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مصدومان حوادث رانندگی ۱۳۴ هزار و ۸۱۹ نفر بود، 4/0 درصد افزایش یافته است.
ابهام در دلایل وقوع حوادث جاده‌ای
هرچند آمار مرگ و میر تصادفات در حال کاهش است اما دلایل وقوع این حوادث هنوز به طور علمی و تخصصی واکاوی نشده، با این حال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گزارشی عنوان کرده است: با بررسی دقیق حوادث رانندگی در راه‌های کشور و تجزیه و تحلیل آن، حدود ۸۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای دارای منشا خطاهای انسانی است. این تحلیل در حالی است که حدود
۱۸ میلیون خودرو، ۶ میلیون موتور و ۸۰ هزار کیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و فرعی و بیش از یکصد هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد.
خسارت 32میلیاردی تصادفات به صورت روزانه
همچنین طبق آمارها روزانه
۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است. البته هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای را هم باید در این آمارها محاسبه کرد.
جای خالی ایمنی خودروها
بر این اساس لازم است سازمان‌های مرتبط در کمیسیون ایمنی راه‌ها ساز و کاری برای فرهنگ‌سازی بهتر در کاهش تصادفات رانندگی در پیش گیرند تا روند کاهشی آمار تصادفات ادامه یابد. با این حال ایمنی راه‌ها و جاده‌ها و حتی ایمنی خودرو هم در این باره تاثیرگذار خواهد بود. اجرایی شدن استفاده از ترمز استاندارد (ای‌بی‌اس)، اجباری شدن نصب کیسه هوا برای راننده و سرنشین در تمام خودروها و همچنین استانداردسازی جاده‌ها اعم از تامین روشنایی و هموار بودن جاده و نصب دوربین‌های کنترل سرعت می‌تواند مهم‌ترین عامل در کاهش مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای باشد.
 


Page Generated in 0/0063 sec