printlogo


کد خبر: 146756تاریخ: 1394/7/16 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت:
پیکر 71 زائر ایرانی همچنان مفقود است

رئیس سازمان حج و زیارت از مفقود بودن پیکر ۷۱ جان‌باخته ایرانی فاجعه منا خبر داد.
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به دیدار مدیران سازمان حج و زیارت با قائم‌مقام وزیر حج عربستان گفت: در این دیدار از نبود دسترسی به سردخانه‌ها و تأکید بر تحویل تمام پیکرهای ایرانی و دفن آنها در کشورمان صحبت شد. رئیس سازمان حج و زیارت به فارس بیان داشت: قائم‌مقام وزیر حج سعودی دستور داد سردخانه جده را برای دسترسی ما باز کنند و همچنین از همکاری با ایران خبر داده است. وی یادآور شد:  هویت 42 جان‌باخته ایرانی که در سردخانه جده هستند شناسایی شده اما هنوز تشخیص هویت به معنای اینکه مشخصات فردی این جان‌باختگان معلوم شود، انجام نشده است. اوحدی از تلاش برای بازگرداندن تعدادی از پیکرهای جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا تا 2 روز آینده خبر داد و افزود: تاکنون مجموع پیکرهایی که تحویل ما شده است با احتساب پیکرهایی که به ایران منتقل شده و این
42 پیکری که در سردخانه جده هستند، 393 پیکر جان‌باخته ایرانی فاجعه منا را شامل می‌شود و هنوز 71 پیکر مفقود است. رئیس سازمان حج و زیارت درباره امکان دستگیری برخی زائران توسط رژیم سعودی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ‌گونه آماری درباره دستگیری زائران ایرانی توسط کنسولگری ایران ارائه نشده است.
جمع‌آوری مستندات فاجعه منا
این در حالی است که به منظور پیگیری قضایی فاجعه منا شعبه‌ای در دادستانی تهران برای جمع‌آوری شکایات، گزارش‌ها و مستندات فاجعه منا تشکیل خواهد شد. سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور با بیان اینکه تحت هیچ عنوان از موضوع فاجعه منا نمی‌گذریم، اعلام کرد: شعبه‌ای در دادستانی تهران ماموریت یافته است تا همه شکایات گزارش‌ها و مستنداتی که در این زمینه ارائه می‌شود را جمع‌آوری کند. وی به میزان اظهار داشت: بخش‌هایی همچون وزارت اطلاعات و سازمان حج و زیارت نیز مسؤولیت دارند، گزارش‌ها و مستندات را از حجاج جمع‌آوری کرده و به دادسرای تهران ارائه کنند. دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه از طرف کشور جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم این پیگیری‌ها قرار دارد و موضوع تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی دولت عربستان همچنان مورد تاکید و ضروری است. وی بیان کرد: در اختیار گذاشتن مستندات بویژه فیلم‌هایی که درباره این فاجعه وجود دارد همچنان مورد تاکید ماست. باید این فیلم‌ها که توسط دوربین‌های متعدد از سرزمین منا ضبط شده است در اختیار جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی که در این قضیه قربانیانی داشتند قرار گیرد. دادستان کل کشور اضافه کرد: مستندات باید مورد بررسی قرار گیرد و در این باره کمیته حقیقت‌یاب ایفای نقش می‌کند تا این قضیه روشن شود و گذشت زمان تاکید را در این قضیه بیشتر می‌کند.
پیگیری قصور سعودی‌ها  از طریق اینترپل
همچنین ایران از طریق وزارت امور خارجه و پلیس اینترپل به دنبال شناسایی قصور احتمالی دولت سعودی در فاجعه مناست.  سردار اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس کشور با اشاره به موضع‌گیری نیروی انتظامی در قبال حادثه منا گفت: نیروی انتظامی اعلام آمادگی خود را به صورت مکتوب به منظور همکاری در برگزاری مراسم حج سال آینده ارائه داده است و به صورت رسمی پیگیر این موضوع خواهد بود.  مومنی با بیان اینکه نیروی انتظامی تمهیدات لازم برای تشییع پیکر جان‌باختگان منا را اندیشیده است، افزود: علاوه بر این موارد پلیس و مرکز تشخیص هویت نیروی انتظامی به منظور شناسایی اجساد قربانیان این حادثه وارد موضوع شدند و با تمام امکانات خود اقدام به انجام آزمایشات ژنتیکی برای شناسایی اجساد این قربانیان کردند.  جانشین رئیس پلیس کشور تاکید کرد: ایران همچنین از طریق وزارت امور خارجه و پلیس اینترپل به دنبال شناسایی قصور احتمالی دولت سعودی در این حادثه است و نقطه‌نظرات خود را به این پلیس اعلام کرده‌ایم. مومنی جرائم مرتبط با اتباع را کنترل شده معرفی کرد و یادآور شد: با توجه به اشراف اطلاعاتی نیروی انتظامی بر اتباع خارجی مستقر در ایران کنترل جرائم این اتباع انجام شده و در صورت وقوع هر جرمی از سوی این افراد، در کمترین زمان ممکن جرائم رخ داده کشف می‌شود.



 


Page Generated in 0/0051 sec