printlogo


کد خبر: 146757تاریخ: 1394/7/16 00:00
سلامت

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه هشدار داد
تهدید سلامت همسایگان ارومیه با 13 میلیارد تن نمک
بیش از 13 میلیارد تن نمک با خشک شدن دریاچه ارومیه به جان مردم خواهد افتاد و اگر اکنون به فکر احیای آن نباشیم، شاید سال‌های بعد با میلیاردها دلار این دریاچه دیگر احیا نشود.به گزارش تسنیم، عیسی کلانتری، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه، توجه ویژه به دریاچه ارومیه را به دلیل تیررس بودن تبریز و ارومیه در معرض بادهای نمکی آن دانست و خاطرنشان کرد: براساس مطالعات کارشناسان ما، شهر عجبشیر آذربایجان‌شرقی پس از 8 سال به دلیل نبود آب شیرین شهر مرده‌ای خواهد بود. کلانتری با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه بختگان به دلیل نمکی نبودن، خیلی در معرض توجه نیست، یادآور شد: بیش از 13 میلیارد تن نمک به همراه امراض صعب‌العلاج با خشک شدن دریاچه ارومیه به جان مردم خواهد افتاد و اگر اکنون به فکر احیای آن نباشیم، شاید سال‌های بعد با میلیاردها دلار دیگر احیا نشود. وی با اشاره به اینکه 51 درصد آب دریاچه ارومیه از زرینه‌رود و سیمینه‌رود تامین می‌شود، گفت: موافق انتقال حوضه به حوضه آب به دریاچه ارومیه نیستم اما برای جبران کسری تراز آبی دریاچه باید از رودخانه مرزی زاب استفاده کنیم و به دریاچه منتقل کنیم.

افزایش 3درصدی آمار ولادت
میزان تولد در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش 3درصدی همراه بوده است. به گزارش«وطن امروز» محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مهم‌ترین تغییر و تحول در چند دهه گذشته در کشورهای در حال توسعه را کاهش چشمگیر میزان باروری دانست و عوامل موثر بر آن را شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برشمرد که به همراه سایر عوامل باعث به صفر رسیدن و حتی منفی شدن رشد جمعیت شده است. مطلق، افزایش تعداد جوانان در آستانه ازدواج و بالا رفتن سن فرزندآوری و به تبع آن کاهش میزان باروری را از جمله عوامل موثر بر کاهش نرخ باروری دانست و بر رفع چالش‌های موثر بر این میزان تا رسیدن به نرخ باروری 1/2 تاکید کرد. وی، افزایش تک‌ فرزندی در خانواده‌ها، افزایش فاصله زمانی بین ازدواج تا فرزندآوری، فاصله سنی بین فرزندان، آسیب‎های اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، رفتارهای پرخطر و سقط را از دیگر عوامل موثر دانست و پیشگیری به منظور رفع این موارد را در دستور کار اعلام کرد. مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از افزایش 3درصدی افزایش میزان تولد در 6 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: طبق آمار موجود، میزان باروری کلی از 8/1به 9/1 درصد افزایش داشته است که امیدواریم تا رسیدن به سطح جایگزینی مطلوب، همین روند ادامه یابد.

تعرفه‌های پرستاری  
معطل در شورایعالی بیمه
سازمان نظام پرستاری به طور جدی پیگیر اجرای تعرفه‌های خدمات پرستاری است اما اراده‌ای قوی در وزارت بهداشت و شورایعالی بیمه وجود ندارد که این تعرفه‌ها اجرا شود.
به گزارش«وطن امروز»، سیدیعقوب جعفری، رئیس شورایعالی نظام پرستاری با بیان این مطلب افزود: قرار بود تعرفه‌های خدمات پرستاری به صورت پایلوت آغاز شود که هنوز در شورایعالی بیمه هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. رئیس شورایعالی نظام پرستاری با بیان اینکه انتظار جامعه پرستاری این است که شورایعالی بیمه، تعرفه‌های خدمات پرستاری را واقع‌گرایانه تعیین کند، افزود: سازمان نظام پرستاری به طور جدی پیگیر اجرای تعرفه‌های خدمات پرستاری است اما اراده‌ای قوی در وزارت بهداشت و شورایعالی بیمه وجود ندارد که این تعرفه‌ها اجرا شود. وی ادامه داد: باید جلسه شورایعالی بیمه تشکیل شود و بسته‌های وزارت بهداشت برای تعرفه‌های پرستاری به شورا ارسال شود تا این موضوع به سرانجام برسد اما شورایعالی بیمه می‌گوید هنوز بسته‌ای از سوی وزارت بهداشت برای این شورا ارسال نشده است. جعفری افزود: سال‌هاست که پرستاران منتظر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند. انتظار داریم شورایعالی بیمه اراده‌ای قوی در این زمینه داشته باشد تا تعرفه‌ها به تصویب برسد. وی با تأکید بر اینکه تعیین تعرفه‌های پرستاری باید معقول باشد، یادآورشد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است، در مرحله نهایی قرار دارد و اگر شورایعالی بیمه در این باره تصمیم‌گیری کند، این قانون اجرا خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0080 sec