printlogo


کد خبر: 146832تاریخ: 1394/7/18 00:00
اخبار

یادداشت ابراهیم حاتمی‌کیا در پی شهادت سردار همدانی
آیا امیدی برای ما هم هست؟
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان متعهد کشور در پی شهادت سردار شهید حسین همدانی، سردار والامقام سپاه عشق یادداشتی نوشت که در آن آمده است:
یا خدا
خبر آمد که سردار حسین همدانی رفت. لحظه‌ای که خبر به جانم نشست، بیش از آنکه به سردار فکر کنم از جاماندگی خودم حالم گرفت. سردار که باید می‌رفت. سردار که در صراط رفتن بود و مگر جز این، زیبنده سردار بود. این ماییم که در این هندسه حضور، حصاری به قد عادات‌مان به دور خویش کشیده‌ایم و سردار سربدار این هندسه را بر هم زد و رفت. سردار سربدار حسین همدانی، آن سیمای سفید کرده در آسیاب جهاد سال‌هاست که می‌رفت و ما گمان کردیم در کنارمان است. او بازمانده قافله‌ای بود که سالارش حاج احمد متوسلیان بود. گمانم اکنون سردار سلیمانی غصه‌دار است، گمانم اکنون مرغان دشت جهاد هوایی شده‌اند. ولی شما مرغان وحشی کجا و ما اهلی‌شدگان در قفس عادات کجا. آیا کسی صدای ما را می‌شنود؟ آیا امیدی برای ما هم هست؟

استقبال شخصیت‌های سیاسی از نمایش «تکه‌های سنگین سرب»
استقبال مخاطبان و حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی برای تماشای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» همچنان ادامه دارد. به گزارش تسنیم، برخی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون مهدی کوچک‌زاده و حسین طلا به عنوان میهمان ویژه به تماشای این نمایش نشسته و در پایان با عوامل آن به گفت‌وگو پرداختند. در این دیدار، پیام دهکردی، نقش‌آفرین شخصیت شهید چمران گفت: آب و نان واجب است ولی فرهنگ واجب‌تر و دیدن تئاتر توسط همه مسؤولان و مدیران، یک وظیفه و واجب مؤکد است.  وی افزود: من پیش از این با نمایندگانی همچون آقای آقاتهرانی و آقای نوباوه این موضوع را مطرح کردم و هنگامی که آنها پرسیدند برای تئاتر چه می‌توان کرد، گفتم فقط اسم تئاتر را در مجلس بیاورید؛ تئاتر از معدود پدیده‌هایی است که وجه آموزشی و تربیتی آن حیرت‌انگیز است و قصصی را می‌توان به زبان تئاتر برای مردم بازگو کرد که تاثیرگذاری خاصی داشته باشد. دهکردی با اشاره به حضور نمایندگان مجلس در این اجرا، گفت: من همواره کوشیدم پیگیر اخبار مملکتم و فرزند زمانه خویشتن باشم و می‌دانم آقای کوچک‌زاده از نمایندگان پرتکاپو و فعال مجلس هستند؛ بنابراین خواستم تا عرقم از اجرای این نقش خشک نشده است، حلال و صدیق این سخن را به شما بگویم که تئاتر ما در غربت غریبی زندگی می‌کند و امروز شما نمایندگان باید کوشش کنید یادگاری خوبی برای ما باقی بگذارید.  در ادامه مهدی کوچک‌زاده ضمن تشکر از نقش‌آفرینی بازیگران این اثر گفت: من تا جایی که در معرض تئاتر قرار گرفته‌ام، به قدرت اثرگذاری آن باور داشته‌ام. این نماینده مجلس درباره نمایش «تکه‌های سنگین سرب» توضیح داد: بعد از تماشای این نمایش، من امشب با چشمی نمناک و قلبی آرام خواهم خوابید.

نویسنده و روزنامه‌نگار بلاروسی صاحب نوبل ادبیات 2015 شد
سوتلانا الکسویچ، ژورنالیست و نویسنده بلاروسی برنده نوبل ادبیات 2015 شد. وی چهاردهمین زنی است که توانسته این عنوان مهم ادبی سال را از آن خود کند. امسال گمانه‌زنی‌های منتقدان برای برنده نوبل ادبی در مورد نویسندگانی چون «هاروکی موراکامی» مشهورترین نویسنده حال حاضر کشور ژاپن، «نگوگی وا تیونگو» کنیایی، «فیلیپ راث» که به بزرگ‌ترین رمان‌نویس در قید حیات آمریکا شهرت دارد، «جویس کرول اوتس» نویسنده پرکار آمریکایی و «آدونیس» شاعر معروف سوری بود که در نهایت «سوتلانا الکسویچ» نویسنده و روزنامه‌نگار 67 ساله که برای ‌نگارش کتاب‌های مستند در قالب مصاحبه‌ شهرت دارد این عنوان را از آن خود کرد. سارا دانیوس یکی از اعضای آکادمی سوئد درباره آثار الکسویچ گفت: «آثار او نماد رنج و شجاعت در زمان ما هستند».  بیورن ویمن، سردبیر بخش فرهنگی روزنامه داگنز نیتر هم درباره آثار این نویسنده و خبرنگار بلاروسی گفت: «کارهای او در مرز میان مستند و رمان حرکت می‌کنند، گونه‌ای که تاکنون جایزه نبرده بود». «سوتلانا الکسیویچ» روزنامه‌نگار و نویسنده متولد 31 مه 1948 در شهر «استانیسلاو» اوکراین و از پدری بلاروسی‌ و مادری اوکراینی است.


Page Generated in 0/0055 sec