printlogo


کد خبر: 146834تاریخ: 1394/7/18 00:00
تساوی یک ـ یک ایران مقابل عمان
حفظ صدرنشینی در مسقط

گروه ورزشی: دیدار دو تیم عمان و ایران از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی روسیه و مقدماتی جام ملت‌های آسیا با تساوی یک- یک به پایان رسید. سیدجلال حسینی با گلزنی مانع از شکست تیم ملی در ورزشگاه سلطان قابوس مسقط شد. در نیمه اول این دیدار هر دو تیم بیشتر سعی در ارزیابی یکدیگر داشتند و فرصت چندانی برای گلزنی در این دیدار به دست نیامد. جدی‌ترین فرصت‌های گلزنی نیمه نخست این دیدار را عمانی‌ها در دقیقه‌های یک و 28 به دست آوردند. در دقیقه نخست شوت مهاجم عمان را حقیقی به‌خوبی دفع کرد و در دقیقه 28 هم شوت عماد الحسنی با اختلافی اندک و به شکلی خطرناک از کنار دروازه تیم ملی ایران راهی اوت شد. در سایر دقایق بازی در نیمه نخست بازی متعادلی از سوی دو تیم ارائه شد و شاگردان کی‌روش و پل لوگوئن نتوانستند از ضربات ایستگاهی و کرنری که به دست آوردند استفاده خاصی ببرند تا نیمه نخست این دیدار با تساوی بدون گل به پایان برسد. در نیمه دوم دو تیم بازی بهتر و تهاجمی‌تری را ارائه کردند و فرصت‌های نسبتا خوبی برای گلزنی به دست آوردند. در این نیمه عمانی‌ها خیلی زود به گل رسیدند و در دقیقه 52 روی اشتباه حقیقی، حسینی و حاج‌صفی و روی یک ارسال از جناح راست ایران، سعد الموخانی به راحتی برای عمان گلزنی کرد. تنها 2 دقیقه بعد از گل عمان سردار آزمون روی ارسال از جناح راست می‌توانست کار را به تساوی بکشاند ولی ضربه سر او از بالای دروازه عمان راهی اوت شد. در ادامه و در دقیقه 67 حرکت خوب علی سلیمانی برای عمان یک فرصت را ایجاد کرد که ضربه او از داخل محوطه جریمه ایران با اختلاف راهی اوت شد. در دقیقه 70 این دیدار گل تساوی را شاگردان کی‌روش به ثمر رساندند. ارسال یک ضربه ایستگاهی برای حاج‌صفی و پاس زمینی او در مقابل دروازه به سیدجلال حسینی رسید که او در مقابل دروازه خالی عمان به راحتی دروازه این تیم را باز کرد تا بازی مساوی شود. در ادامه این دیدار عمانی‌ها بازی بهتری را ارائه دادند ولی در زدن ضربات نهایی دقت لازم را نداشتند و در آن سو هم تلاش شاگردان کی‌روش برای تغییر نتیجه ناکام ماند تا در نهایت دو تیم با تساوی یک-یک از میدان خارج شوند.
کی‌روش: توقع و انتظار ما این بود پیروز شویم
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: پس از بازی با ژاپن درباره جنجال ایجاد شده، در «موقعیت مناسب و زمان مناسب» پاسخ خواهم داد. کارلوس کی‌روش درباره تساوی ایران برابر عمان و در پاسخ به این سوال که ایرانی‌های حاضر در ورزشگاه انتظار داشتند، تیم ایران با پیروزی از زمین خارج شود البته واقعا تیم ایران در نیمه دوم عملکرد بهتری داشت، گفت: بله! شکی در این نیست که توقع و انتظار خودمان هم این بود که پیروز میدان شویم اما وقتی دیدیم تیم عمان بازی را خیلی بهتر از ما شروع کرد و در تک‌تک صحنه‌ها بازیکنان عمانی زودتر به توپ می‌رسیدند و سریع‌تر توپ را به حرکات در می‌آوردند، آنجا بود که متوجه شدیم باید بازی هوشمندانه‌ای را انجام دهیم و سعی کنیم از مغزمان بهره ببریم. در این وضعیت توانستیم با یک امتیاز در مسیر صعودمان به مرحله بعدی رقابت‌ها خاک عمان را ترک ‌کنیم.
سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که شما 5 سال است در کنار تیم ملی حضور دارید و همیشه پرانرژی هستید اما دو روزی که ما در عمان هستیم چهره شما غم دارد، آیا این موضوع به اتهاماتی که کمیته اخلاق به سرمربی تیم ملی کشورمان زد ارتباط دارد، گفت: خیر! کسانی که به من نزدیک هستند، می‌دانند که آنقدر قدرتمند هستم که می‌توانم همان رفتاری که در گذشته داشتم را الان هم نشان دهم. آنقدر قدرت دارم که بتوانم بازی مقابل عمان، ژاپن و آن بازی غیرقابل باوری که دارند پشت پرده برای من صورت می‌دهند را مدیریت کنم و بگذرانم. مطمئنا در موقعیت مناسب و در زمان مناسب من هم بازی آنها را انجام خواهم داد البته من این بازی را مثل آنها از پشتشان انجام نخواهم کرد، بازی من اینطور نخواهد بود که بخواهم از پشت به شانه‌شان ضربه‌ای بزنم بلکه رو در رو و چشم در چشم بازی آنها را در آینده نزدیک پاسخ خواهم داد. امروز بازی عمان بود و تمرکز بعدی من بازی با ژاپن است، بعد از آن حتما پاسخ آن افراد را خواهم داد و آن بازی که آنها انجام دادند را من هم انجام می‌دهم. وی در پاسخ به این سوال که چرا هر سری قبل از بازی‌های تیم ملی اتفاقاتی می‌افتد یا اتهاماتی را وارد می‌کنند تا تمرکزتان را بگیرند، گفت: این راجع به من نیست. شما نگران نباشید. الان ما در کشور عمان هستیم و نباید راجع به مسائل داخلی در خارج از کشور صحبت کنیم. من فقط این را می‌گویم که در زمان مناسب و در داخل ایران این موضوع را بررسی می‌کنم و به شخص جناب آقای حسنی‌خو کمک می‌کنم که این مساله را حل کنند. ایشان گفته‌اند می‌خواهند قرارداد مرا ببینند اما مساله‌ای که باید به آن رسیدگی شود این خواهد بود که این گزارش‌ها را چه اشخاص یا چه شخصی به کمیته اخلاق ارجاع داده است. این رسیدگی باید این‌طور صورت بگیرد اما اجازه بدهید بازی با ژاپن را انجام بدهیم بعد از آن به آقای حسنی‌خو و تحقیقاتشان کمک خواهم کرد.
امان از جناح چپ
دوری مهرداد پولادی از تیم ملی باعث شده احسان حاج‌صفی به دفاع چپ بازگردد و بازیکن فیکس کی‌روش در این پست باشد، پستی که همه می‌دانیم حاج‌صفی را به بازیکنی معمولی تبدیل می‌کند.     
4-3 سال قبل، وقتی کارلوس کی‌روش در یکی از تمرین‌های تیم ملی در ورزشگاه دستگردی سوت خود را به نشانه توقف بازی درون تیمی به صدا در آورد، کمتر کسی تصور می‌کرد که این سوت، تولد یک دفاع چپ کامل را باعث شود. کی‌روش که از مهرداد پولادی در خط میانی آن بازی درون تیمی سود می‌برد به ناگاه تشخیص داد تا هافبک آن روزهای مس کرمان به دفاع چپ برود و در این پست بازی کند.
از آن روز مهرداد پولادی بدل شد به دفاع چپ ثابت تیم ملی. او از هاشم بیک‌زاده و احسان حاج‌صفی پیشی گرفت و به بازیکن محبوب کارلوس کی‌روش در این پست شهره شد. پولادی آنقدر درخشان ظاهر شد که کی‌روش حتی در روزهای بی‌تیمی و البته مصدومیت هم قلم قرمز روی نام او نکشید تا در جام‌جهانی نتیجه‌اش را ببیند و پولادی در بهترین شرایط ممکن در ترکیب تیم ملی بازی کند.
بعد از جام‌جهانی، کی‌روش یک جام ملت‌ها را هم با پولادی سر کرد و در نهایت مسؤولان مجوز حضور این مدافع چپ را در اردوی تیم ملی ندادند پس کی‌روش باید می‌گشت تا یک دفاع چپ جایگزین برای دفاع چپ محبوب خود انتخاب کند. گزینه‌ها به خط شدند اما کسی بهتر از احسان حاج‌صفی نبود که نبود.
احسان برخلاف پست بازی‌اش در سپاهان، باز هم به دفاع چپ برگشت. درست مثل دوران مربیگری افشین قطبی در تیم ملی. حضور در فرانکفورت و 4 بازی برای این تیم در خط میانی- جز بازی آخر مقابل هیدن‌ هایم که دفاع چپ بود- هم باعث نشد تا کی‌روش از او در خط میانی استفاده کند. همان پستی که در جام‌جهانی 2014 برایش در نظر گرفت البته بهره‌اش را هم دید. خط هافبک و حتی بال چپ، پستی که هم احسان در آن راحت است و هم نگرانی ما را برطرف می‌کند.
فقدان دفاع چپ در تیم ملی بیداد می‌کند. حاج‌صفی در هجوم فوق‌العاده است اما در دفاع هرگز. پست آرمانی او هافبک است و نه دفاع چپ. پس نه می‌توان او را مقصر قلمداد کرد و نه کارلوس کی‌روش را که از او در سمت چپ خط دفاعی استفاده می‌کند. مقصر چرخه تولید فوتبال ایران است که در دفاع چپ بازیکن قابل اعتمادی تولید نکرده؛ کسی که بیاید و مانند پولادی خیال ما را آسوده کند، آنوقت از حاج‌صفی هم استفاده مطلوب‌تری خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0053 sec